Vad heter busken jag har i trädgården?
Kan någon hjälpa mig med namnet på en buske. Blommorna doftar helt underbart och håller just nu på att blomma över (Stockholmsområdet)
Bild finns i mitt galleri.
Kan någon hjälpa mig med namnet på en buske. Blommorna doftar helt underbart och håller just nu på att blomma över (Stockholmsområdet)
Bild finns i mitt galleri.
Kan det vara någon sorts syren kanske?
Vacker var den iaf!
Ser ut som en syrenhortensia tycker jag, svårt att se riktigt
svårt att se om blomklasarna är avlånga eller runda, men skulle gissa på om de är runda: någon form av spirea buske (finns flera typer tex brudspirea och dvärgspirea, ganska lik min dvärgspirea men inte alls lik brudspirean).
men om blomklasarna sitter mer avlångt (som på en syren buske) och om den doftar starkt kan även vara en hägg men de brukar bli mer trädliknande vad jag vet.
tyvär bara gissningar men kanske kan vara till lite hjälp
Jag tycker det ser ut som en häggmispel!
Nej, det är inte någon av de ni nämnt tyvärr. Blomklasarna är runda och doftar mycket starkt. Själva blommorna är trumpetformade (som på syren fast mycket större) och rosa-vita...
Någon mer?
Är det inte någon sorts parkolvon?
Eller i alla fall någon sorts olvon/Viburnum. Den här är rätt lik: images.google.se/imgres&imgrefurl=www.bbc.co.uk/gardening/plants/plant_finder/plant_pages/2066.shtml&h=210&w=210&sz=14&hl=sv&start=7&um=1&tbnid=wKQXHRJ534QZRM:&tbnh=106&tbnw=106&prev=/images%3Fq%3Dviburnum%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DG
Luktolvon ,Viburnum carlesii ser det ut som.
Äsch, det blev ingen bra länk. Nå, men sök på google, på bilder, med sökord Viburnum.
Jag tycker det ser ut som en prydnadsblomma
Luktolvon eller doftolvon var det!! Tack Sencha och VIXIE!
Underbart
En Viburnum iallafall
spireabuske?
Tycker också det ser ut som en porslinsblomma....
Ta med en blomma till en trädgårdshandlare..
Kan du ta en närbild på blad + blomma? Bilden du har säger inte så mycket...?
m1nn13: Jag fick svaret tidigare i tråden. Det var doftolvon