• Grodan Soda

Sprutor med blodförtunnande?

Minns nu inte exakt vad sprutorna heter men jag fick en blodpropp i vecka 13 och har ätit blodförtunnande fram till vecka 36. I morgon får jag besked från min läkare om jag behöver ta dagliga sprutor för att undvika ytterligare blodproppar.

Är det någon annan som har fått dessa sprutor? Var sticker de? Gör det ont när medlet sprutas in? Känner mig orolig inför detta.

• Svar på tråden Sprutor med blodförtunnande?
  • Trean123

Hej, jag har tagit Fragminsprutor efter båda mina förlossningar och skall nu göra det även efter min tredje p.g.a misstänkt TIA-attack efter första förlossningen. Jag tar dem själv i magen och det svider lite, men det är ingen fara.
    //Trean

• lonnir

Jag har oxå haft såna sprutor förut, och de tog jag i magen, svider till lite, men gör inte ont direkt så.

• Grodan Soda
    Snubbelfot skrev 2007-05-22 22:55:08 följande:
    Fragmin kanske. Ges i underhudsfettet, på magen eller låren vanligtvis.
    Ja, Fragmin! Så heter de.
  • Grodan Soda

Svider sticket eller själva insprutandet av vätskan?

• Prins William
    jag fick en blodpropp i v 34 o fick ta fragmin...tog i låret...å det svider som F*N om man inte tar det lungt med insprutningen.... efter min son föddes så fick jag tabletter ist! fick äta det ett halvår efter...
    *Såra mig hellre med en sanning än göra mig lycklig med en lögn*
  • Grodan Soda

Usch... nu gruvar jag mig massor.

• lonnir

sticket tycker inte jag svider, det är mest efter insprutet!

• growingbelly

Sprutorna är inga problem alls! Jag väntar mitt andra barn och har tagit två fragminsprutor om dan i snart två år. Om man har lite mindre mängd i sprutan gör det inget ont alls. Har man större dos kan det spänna under huden. Man vänjer sig. Mitt tips är att ta det jättelugnt och BLUNDA precis när man sticker in spetsen i huden. Det är precis som när man tar blodprov hos doktorn, tittar man bort känns det inte lika mkt som om man sitter och stirrar på nålen. Det kommer att gå hur bra som helst. Det jag inte fattar är vad du har ätit för nåt. Inte Waran hoppas jag?! Lycka till!

• AHöst

Jag tar Lovenox sprutor dagligen som ar motsvarigheten till fragmin ahr i usa verkar det som.

Det ar ju inte sa valdigt skoj, men det gar. En del gor inte alls ont, andra mer.

Har ar vad jag lart mig fungerar for mig.

- Magen gor mindre ont and laret.
    - Vanster sida av magen gor mindre ont an hoger. Beror antagligen pa att jag ar hogerhant och man haller sprutan olika.
    - Spruta in det langsamt.
    - Snurra garna sprutan sa det liksom blir utspritt lite mer.
    - Det blir mindre blamarken om jag inte sticker in nalen hela vagen utan bara precis under huden.
    - Nu nar jag har storre mage sa satter jag dem langre ut i sidan dar man liksom kan fa tag pa lite flask.
    - Kyl omradet med en isbit forst. Det gor mycket mindre ont da och blir mindre blamarken.

Svar på tråden Sprutor med blodförtunnande?