• skogsblomma

Kan spädbarn flyga utan pass och ID-handling inom Schengen?

Själv måste man ju inte ha pass som jag förstår det, men det rekommenderas ändå. Bebisen har ju inget ID-kort. Måste man då fixa pass till den eller vågar man resa utan några handlingar till bebben?

• Svar på tråden Kan spädbarn flyga utan pass och ID-handling inom Schengen?
  • Puffalina
    Jag skulle rekomendera pass...
    Vet folk som åkt utan och det har tjorvat rejält då....
    * Sebastian 061016 *
  • Amine

Har du ett schengengodkännt id kort (vilket du troligtvis inte har eftersom de flesta inte är schengengodkända måste du ha pass, det är ingen rekomendation utan ett krav. Oavsett ålder. Fundera på om det är värt ett par timmar i tullen för att dom misstänker att du smugglar barn -SÄRSKILLT små fina spädisar som inte kan protestera.

• Amine

Har du inte ett schengen.... skulle jag inleda mitt inlägg ovan så klart.´Gäsp

• Ragnar

Vi hade inget pass första två gångerna och det var inga problem. Men det är nog bättre att ha ett pass om något skulle hända, man vet ju aldrig. Enda anledningen till att vi inte hade det var att vi helt enkelt glömde ansöka om pass för lillen.

• skogsblomma

Mm, men tar det inte rätt lång tid att fixa pass. Vi vill ju åka om ett par veckor. Så kostar det väl en slant också? Vi vill bara bort över en långweekend så vi vill inte ha onödigt mycket krångel eller betala i onödan. Jag kommer inte ihåg hur det går till när amn fixar pass. Är det samma procedur för bebbar? Man går till polisen, betalar och väntar eller? Hur är det med foto för bebisen?

• Pilgrimka

identitetskontrollerna har ju skärpts på alla resor nu. man ska idkollas vid inchekning samt vid gaten, så jag tror nog attpass behövs.

• skogsblomma

Ok, men hur går man tillväga? Se mitt inlägg lite höge upp!

• Laire
    http://www.polisen.se/inter/nodeid=8949&pageversion=1.jsp

FAQ ovan.

Måste alla ha pass?

Finns det ett krav för svensk medborgare att ha pass vid utresa gäller det alla oavsett ålder. Även det nyfödda barnet måste ha pass.

Vad kostar ett pass?

Ett pass kostar 400 kronor och betalas med kontanter vid ansökningstillfället. På vissa stationer kan man även betala med betalkort. Ett provisoriskt pass kostar 980 kronor.

Hur lång tid tar det att få ett pass?

Normalt levereras ett pass efter cirka 5 arbetsdagar.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • LillaÄrtan

TS, Ja du går till polisen med barnet så fotar dem där och fixar allting...

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • LillaÄrtan

gjorde det för två veckor sedan åt vår 1½åring...

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071026 ~
  • aidah

japp och vi var tvunga att fotografera vår då 3 månaders baby!
    det passet gäller i 5 år som att han inte ser lite annurlunda u så

• skogsblomma

Tack för svaren!

Fotar de alltså hos polisen? Det gjorde de ju inte förr. Eller gäller det bara bebisar?

• Jakerlund

Sen de nya passen kom så måste kortet tas hos polisen... dom mäter lite avstånd i ansikten som sedan lägs in elektroniskt i passet.

• alfan

fixade pass för min lilla 4-mån tjej i januari-då tog de foto på henne hos polisen. Försökte ringa till ambassader, resebyråer, flygbolag för att fråga om det här med pass, men eftersom ingen kunde svara på det (det ska ju inte behövas pass, men man måste kunna identifiera sig...) så jag tröttnade tillslut och fixade ett pass "just in case"...skulle rekommendera dig att fixa pass, så slipper du strul vid incheckning o passkontroller. Det tar ca fem arbetsdagar, men kan ibland gå fortare...lycka till

Svar på tråden Kan spädbarn flyga utan pass och ID-handling inom Schengen?