• Micke Geting

Naprapat eller kiropraktor?

Har problem med ryggen.
    Någon säger att jag ska gå till en naprapat och någon annan till en kiropraktor.

Vad är skillnaden?

• Svar på tråden Naprapat eller kiropraktor?
  • holy

Crazy Baby skrev 2007-05-23 08:46:55 följande:

Naprapaten masserar innan de knäcker och kiropraktorn masserar inte!
    Min kiropraktor masserar väldigt bra =)
  • Annione

Kortfattat tror jag det är såhär: Kiropraktor= ryggraden Naprapat=rygg, led och muskel.

• Micke Geting

Svårt att veta då vilket man ska välja.

• Micke Geting

Om det nu är en nerv som kommit i kläm kan väl knappast vare sig en naprapat eller kiropraktor göra något, eller?

• holy

Naprapat - jobbar med mjukare metoder (tryck, massage och dylikt) behandlar rygg, leder, idrottsskador etcetera.

Kiropraktor - arbetar med rörelseapparaten och det handlar om att återskapa balansen i kroppen mellan muskler, leder och ligament.
    Kiropraktik innefattar inte enbart ryggproblem utan hela rörelseapparatens tillstånd, d.v.s. leder, ledband, muskelfästen, muskler, nervbanor, blodcirkulation m.fl. och samverkan mellan dessa.

• Snowgirl

Sättet att behandla och angripa problemet på!
    Utbildningen är lika lång men momenten varierar något. Kiropraktorer har en mer gedigen utbildning på manuell terapi och koncentrerar sig tidigare just på detta. Naprapater lägger större tyngd på mjukdelar och behandling av dessa. En Kiropraktor utgår från rörelseapparaten då han angriper problemet medan en naprapat oftast utgår från kroppens mjukdelar. Ofta går dock dessa terapiformer väldigt mycket i varandra och vissa behandlingar kan vara snarlika, oavsett vem du väljer att gå till.

Behöver du hjälp med att ?röra dig" ska du kontakta en Kiropraktor, är du mer trött i kropp och muskler är det okej att vända sig till en naprapat.

• Micke Geting

Jag läste lite om det också på wikipedia, men jag har ändå svårt att utröna vilken av dem jag ska vända mig till.

• Snowgirl

Vänd dig till en kiropraktor, är mitt råd .

• Annione

Ska krångla till det lite mer för dig TS, min kiropraktor kollar över och behandlar musklerna med. Jag inbillar mig att en bra kiropraktor gör det då det känns lite meningslöst att knäcka kotpelaren rätt om man har muskelproblem som påverkar den...

Svar på tråden Naprapat eller kiropraktor?