• Anonym (handpeng)

handpenning på tomt, kan man ångra sig?

Vi har betalt handpenning på en tomt och helt plötsligt säger min sambo att han nog har ångrat sig. Jag hittar inget i köpkontraktet om det här. Nån som vet hur det brukar vara? För för mig låter det vettigast att vi måste köpa tomten... Jag vet varken ut eller in! Han har gjort en tvärvänding. Vi var så glada över att vi skulle bygga hus!

• Svar på tråden handpenning på tomt, kan man ångra sig?
  • Anonym

ja det kan ni, men vet inte om ni får tillbaka hela handpenningen.

• Anonym

Det vanliga är nog att ni mister delar av eller hel handpenning för den är  till för att kompensera säljaren om köparen drar sig ur.

• Anonym (handpeng)

ja det är ju 100 000 vi har lagt så det är ju en hel del...

• Hhumlan

Vet inte hur det är i Sverige men i Finland får man nog inte tillbaka handpenningen. Den är till för att binda köparna. Villkoren borde stå i kontraktet/budet ni skrivit på.

• Birgitta2

Handpenningen får ni inte tillbaka. Det är liksom själva vitsen med handpenning.

• Anonym (handpeng)

Ja precis så tyckte jag oxå. Vi får väl ta ett ordentligt snack. Vi är inne i en svacka just nu och jag vet inte vad vi ska göra riktigt. Jag hoppas att vi kan lösa detta och att vi har löst allt när huset är byggt. Det är inte inflyttning på ett år än...

• Anonym (synd)

Ni kanske kan köpa tomten ändå och vänta med att bygga på den? Tomten lär ju inte förlora i värde ändå.

• Freiya

handpenning lägger man ju just för att inte säljaren ska förlora allt bara för att köparen drar sej ur. så, handpenningen får ni inte tillbaks, det e som nån skrev, själva vitsen med handpenning.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Anonym (handpeng)
    Anonym (synd) skrev 2007-05-23 17:10:05 följande:
    Ni kanske kan köpa tomten ändå och vänta med att bygga på den? Tomten lär ju inte förlora i värde ändå.
    Ja funderar oxå på det. Huset är beställt med det kommer "bara" att kosta oss 15.000 av avbeställa det. Vi får väl se. Allt känns så himla upp och ner just nu att jag knappt ens orkar tänka!
Svar på tråden handpenning på tomt, kan man ångra sig?