• Stellamum

Hur krydda älgfärsköttbullar?

Jag har lovat att göra köttbullar på älgfärs och vill ha lite hjälp med kryddningen, hur brukar ni vana älgfärsätare krydda den?!? Den får gärna fortsätta smaka vilt!

• Svar på tråden Hur krydda älgfärsköttbullar?
  • ludenben

vi brukar ha viltkrydda. Speciellt för viltkött. Men jag har ett annat recept med. Grädde, lite anjovis och sånt. Men det är tyvärr hemma. Har du viltkrydda??

• mamma till Viktor och William

Vi gör oftast köttbullar på älgfärs och kryddar dom precis som vanligt. Kanske ett ägg, lite ströbröd, mjöl, salt och vitpeppar och lök... Ibland blandar jag i en fetare färs för att de inte ska bli så torra. Älgkött är ju så magert....

Right now is a gift, that's why it is called present
  • ludenben

jag har tatt ett recept från du är vad du äter och det ska vara grädde i det, då blir det inte torrt. och det är tydligen inte farligt för vikten eftersom det inte är transfetter plus att det är lite kolhydrater.

• Camilla01

Jag brukar krydda med krossad enbär eller timjan.

• nosslina

Man kan krydda med det mesta, men vill ni ha kvar älg-smaken så salta och peppra bara :)

• mamma till Viktor och William
    mamma till Viktor skrev 2007-05-23 12:51:45 följande:
    Vi gör oftast köttbullar på älgfärs och kryddar dom precis som vanligt. Kanske ett ägg, lite ströbröd, mjöl, salt och vitpeppar och lök... Ibland blandar jag i en fetare färs för att de inte ska bli så torra. Älgkött är ju så magert....
    MJÖLK ska det vara såklart!
    Right now is a gift, that's why it is called present
  • Stellamum

Tack! Här gick det undan! Jag har viltkrydda hemma, tror jag kör på det och lite extra enbär!

• Vitvå

Jag brukar ha i en skvätt viltfond i min smet. Det blir kanongott!

• Stellamum

Låter som ett bar tips för att få en fyllig bassmak! Ska anammas!

• KickStart

Jag brukar också lägga i en skvätt lingonsylt i smeten. Det blir så gott.
    Annars är det också toppen med hackad stekt svamp Mumma

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden Hur krydda älgfärsköttbullar?