• Anonym (orolig)

sambons företag i konkurs- hur drabbas jag :-(

Hej!

Min sambos företag har förbrukat för mycket aktiekapital o inte gjort nån resultatbalansräkning... Om de går i konkurs, hur kommer det då drabba mig?
    Vi har precis köpt lägenhet, jag äger 70% o han 30% eftersom jag lagt in mer pengar kontant. Vi har ett var sitt lån på 500 000 på lägenheten.

Känner PANIK! Vad ska jag göra?? Kan vi skriva hela lägenheten på mig? Måste jag då äventa över lånen? Tror inte att jag blir beviljad lån på så mycket...

Snälla, finns det nån som vet??

• Svar på tråden sambons företag i konkurs- hur drabbas jag :-(
  • Dofilus

Om det är ett aktiebolag så borde det väl bara vara bolaget som går i konkurs. För lägenheten är väl inte köpt på företaget?

• Anonym (orolig)

TS: Eftersom de har gått back och inte gjort kontrollbalansräkning så är ägarna nu personligt ansvarga för skulderna i bolaget.

• Dofilus

"TS: Eftersom de har gått back och inte gjort kontrollbalansräkning så är ägarna nu personligt ansvarga för skulderna i bolaget."
    För ett aktiebolag? Ah, kanske är skillnad på publika och privata AB:n.

• Anonym (orolig)

verkligen tacksam för alla tips jag kan få!!

• smillis06

Är det så att han är personligt ansvarig för skulderna i sitt AB kan fordringsägarna kräva pengar av honom privat, det är deras rättighet eftersom han har försummat sitt företag och fordringsägarna. Detta innebär i krass mening att de faktiskt kan tvinga fram en försäljning av er lägenhet om de värderar den som en tillgång och kan täcka en del av hans företags skulder. De kan däremot inte tvinga honom att sälja sin del av lägenheten om han pumpar in mer pengar i företaget för att rädda det som räddas kan. Har han dessutom banklån på företaget kommer denna skuld att stå kvar, på honom som privatperson.
    Det är kanske inte så många som tänker på att man som privatperson faktiskt kan bli ansvarig för sitt AB:s skulder. Är halva aktiekapitalet förbrukat som det så fint heter, har man en skyldighet att försätta det i konkurs.

• smillis06

vill bara tillägga, de kan inte ta din del av lägenheten...det är en annan fråga hur det ska lösas...

Svar på tråden sambons företag i konkurs- hur drabbas jag :-(