• principisessan

Måla om spjälsäng - vilken färg?

Vi har en spjälsäng i antikbetsat och skulle gärna vilja ha en vit eller kanske en svart.
    Får min systersons gamla så det känns onödigt att köpa en ny.

Tänkte att man kan måla den och undrar om någon vet vad för slags färg man ska använda.. den måste ju vara giftfri.
    Ska jag spraymåla sängen eller köra med liten roller eller pensel?

• Svar på tråden Måla om spjälsäng - vilken färg?
  • johandra

Du ska ha en vattenlöslig lackfärg att måla med...inte spreja och måla den i god tid så den hinner härda ordenltigt..

mitt tips är att sätta på en plasthandske och trä en strumpa över som du sen doppar i färg..måla spjälor med en pensel är ingen hit

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v12
  • Pimz

Vi sprayade vår...med en riktig färgspruta, ingen sprayburk. Det blev riktigt bra. Svart är fint, men du kommer få damma, jag lovar! ;)

• principisessan
    johandra skrev 2007-05-23 13:30:16 följande:
    Du ska ha en vattenlöslig lackfärg att måla med...inte spreja och måla den i god tid så den hinner härda ordenltigt..mitt tips är att sätta på en plasthandske och trä en strumpa över som du sen doppar i färg..måla spjälor med en pensel är ingen hitLycka till!
    okej.. blir det jämnt och fint resultat med att "dra" strumpan med färg längs spjälorna då?
  • principisessan

Vart får man tag på en sprayspruta då? Går dessa att hyra på bygghandlar eller måste man köpa en?

• johandra

japp det blir hur fint som helst med en strumpa Vi körde så iaf och vår säng ser hur bra som helst ut...

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v12
  • Carbonara

En sprayfärg kan ni använda om ni vill så länge det är ett tag kvar tills bebisen ska sova i sängen. Efter några veckor är lösningmedlet borta. Men du ska isf inte vara den som sprayar för sprayfärg brukar innehålla lacknafta och det ska du inte utsätta dig för.
    Med sprayfärg menar jag färg på burk och inte den typen Pimz hade använt. Men en "riktig" färgspruta kanske du kan hyra hos närmaste färghandlare.

• Pimz

Jag tror nästan att man kan köpa på Biltema eller Claes Ohlsson. Men jag är inte helt hundra..Det var ett tag sedan vi köpte vår. Men du behöver en kompressor också. Så om du inte har det blir det ganska dyrt :)

• Carbonara

Glömde säga... Om du beslutar dig att måla för hand så använd en rund pensel...

• principisessan

Åh, tack för alla tipsen

Har bf förrän 30 sep. så det är ett tag kvar.. så då kanske man kan ta och skruva ihop sängen nu och måla den. 
    Få se hur det blir, om vi köper burkar eller spray.. har tänkt måla lite andra möbler hemma så då skulle man ju kunna göra det samtidigt.  

• Carbonara

Som sagt om du ska måla så är det viktigt att ni använder vattenbaserad färg. Målas det med alkydfärg så håll dig undan eller kör ut den som ska måla i garaget

• principisessan

Ja, visst kan sambon göra det också men inbillar mig att jag är mer noggrann än han

• Carbonara

Hihi... Kanske kan ligga nåt i det du säger... Brukar vara så när det gäller "finliret" inom måleriet

• Mamasnest

TS: Jag har en vit spjälsäng som jag hellre hade sett anikbetsad, vi hade ju kunnat bytt.
    Jag ska också måla vår, men vill inte bara måla en färg, det blir ju så tråkigt...
    Några roliga tips på hur man "hottar" upp en spjälsäng?

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • Carbonara

Mamasnest
    Ett förslag är att göra nån/några gulliga/roliga schablontryck på gavlarna i nån fin färg och sen målar du spjälorna i samma färg.
    Eller så behåller du spjälorna vita och målar resten i nån annan färg och matchar med spjälsängsskyddet.

• principisessan

Hehe.. ja kanske det Fast då blir väl syrran skitsur om jag byter bort den.. hon verkade inte så förtjust i tanken att jag ska måla den.. men jag har ju köpt den så det är ju min säng.. Det funkar ju med antikbets också fast nu fick jag syn på en svart spjälsäng hos babyproffsen som var jättefin.

Men om du skulle måla tex alla spjälor förutom 2 i varje hörn i en färg och låta resten inkl. kanten längst upp ha en annan färg?
    Vet inte.. spånar bara

• Mamasnest

Hm, kanske det. Tack för bra idéer. Jag funderar på grönt och rosa, storasysters rum går redan i de färgerna och de får dela rum längre fram. Bäöddsetet som jag beställt från USA går i ljusblått och ljusgrönt så jag tänkte ta den gröna färgen och en rosa i samma styrka kanske...

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • mommys minute

Jag tänkte måla om min spjälsäng med lackfärg. har slipat först, men färgen vill inte fästa ska man använda grundfärg först på en lackerad säng??

Svar på tråden Måla om spjälsäng - vilken färg?