Vart kan man köpa träflis att ha i rabatten???
Det ska finnas färgat träflis eller iallafall behandlat med något som man kan ha i rabatten...eller kan man använda "vanligt" träflis som inte är behandlat?
Det ska finnas färgat träflis eller iallafall behandlat med något som man kan ha i rabatten...eller kan man använda "vanligt" träflis som inte är behandlat?
finns jätte snygga färger på plantagen!!
Jag har använd bark från en såg här i närheten. Billigt och bra.
veera:
Det möglar inte eller så om det är obehandlat då?
Vad blir det för färg på det när det legat ett tag?
Mögjar ej
Den här barken är tre år
Nä bark möglar inte. Färgen består år efter år. Enda färg skillnaden är då det har regnat då den blir blöt och mörk. Jag har också använt mig av bark för att slippa så mkt ogräs i rabatterna.
Veera:
Ok, ser ju bra ut..håller det borta ogräs bra eller har ni lagt fiberduk eller nåt under?
Jag har en stooor slänt som jag insett kommer bli för jobbig att fylla med diverse växter, plus att det är jobbigt att rensa.
Tänkte fylla den med flis och ha nersänkta träkrukor (typ 30 cm i diam) på sina ställen och däri ha växter.
Bark finns ju även att köpa i säckar, 60L säckar, liknande som blomjords säckarna. Kika eller hör dig för på någon handelsträdgård om du nu inte ska ha så mkt.
Barken håller bra bort ettåriga ogräs som sprider sej med frö. Frön klarar inte av att gro i barken. Om du har rotogrös(kvickrot, kirskål) så måste du ta bort så allt du hittar av rötterna och efter det är det bra att täcka med nånting före du sätter dit barken. Jag har satt några lager av dagstidningar under barken.
har också bark, men det är inte så fint som färgat från plantagen, det är verkligen supersnyggt..