• VrE

folsyretabletter nu funkade det ?

ni som nu gjort ett ET / FET och blivit gravida
    har ni ätit folsyra ?
    jag åt folsyra 3mån innanjag satte in ägget son blev min son.
    Gången efter det så åt jag typ samma dag jag satte in ägget och då vart jag inte ens gravid.
    och nu har jag ätit 3 mån innan jag satte in mitt nuvarande ägg och jag är nu gravid
    finns det något samband tror ni
    fick också tidigare 2 missfall åt då ej folsyra

verran

• Svar på tråden folsyretabletter nu funkade det ?
  • majsalotta

Jag tror inte att folsyra ökar chanserna att bli gravid, däremot finns det forskning som tyder på att folsyrabrist kan öka risken för tex. ryggmärgsbrock. Dock får vi i Sverige i överlag i oss tillräckligt med folsyra i kosten (finns mycket i tex. grönsaker) så egentligen borde vi inte behöva ta extra folsyre tillskott. På många ställen i landet och på de flesta IVF kliniker verkar det dock vara rutin att ta extra folsyratabletter - toligen mer som en försiktighetsåtgärd än för att det verkligen behövs... I mitt landsting har dom tex. inga rekommendationer att gravida kvinnor skall äta extra folsyra. Jag äter det dock på inrådan av min IVFklinik. Jag blev gravid på mitt första ET men fick missfall, första FET negativt, ruvar nu efter andra FET och har ätit folsyra hela tiden.

• stin a

Instämmer med majslotta....gynnar till lättare bli gravid...utan utvecklingen av fostret...

• stin a

Skrev ju fel i mitt tidigare innlägg....gynnar inte till lättare att bli gravid....så ska det ståFlört

Svar på tråden folsyretabletter nu funkade det ?