• Anonym

Hjälp. Han har svårt att göra slut med sin tjej...

********* INGA PÅHOPP TACK***********

Jag har ett känslomässigt problem som jag vrider och vänder på. För ca 3 veckor sen träffade jag en helt underbara kille på en fest. Han bad om mitt nummer, vi gick ut och åt, hånglade och hade hur trevligt som helst. VI har haft sms-kontakt varje dag sedan dess, trots att han varit utomlands på kurs. Igår träffades vi igen och denna gång åt vi middag, gick en promenad och sen gick vi hem till honom där i vi hade sex (vilket var helt fantastiskt). Jag gillar honom jättemycket och han verkar gilla mig. Han är snäll, verkar ärlig och seriös.

Men... han har/hade en sambo när vi träffades.

Först ville jag inte ge honom mitt nummer eftersom han var upptagen men han sa att han skulle göra slut med henne, så jag tänkte att vi kunde ses när han gjort det. För två veckor sen pratade han med sin tjej och sa att han inte ville vara ihop med henne längre, men enligt honom så har hon svårt att acceptera det, hon vill fortsätta kämpa. De är alltså fortfarande ihop trots att han egentligen vill att det ska vara slut. Men han inser ju ockås att genom att vara otrogen mot henne så har han i princip omöjliggjort för dem att lappa i hop ett redan från början dåligt förhållandet.

Jag ursäktar honom absolut inte, jag tycker att det är hans ansvar att faktiskt säga ifrån ordentligt till henne. Men jag förstår ju att han inte vill såra henne mer än nödvändigt och att han fortfarande bryr sig om henne.
    Mitt problem är bara att jag INTE vill vara den andra kvinnan. Jag vill inte vara kär i en kille som har en flickvän och för varje gång jag träffar honom så blir jag mer och mer förtjust i honom. Förnuftet säger mig att jag borde dra mig ur detta tills han verkligen gjort slut. Men samtidigt vill jag inte sluta träffa honom....

Jag vill inte höra kommentarer som "en gång otrogen alltid otrogen". "Det han gör mot henne kan han göra mot dig" eller kommentarer om min moral osv. Det här var inget jag planerade och jag kommer inte att fortsätta det här framöver om han inte gör slut på riktigt med henne.

Vad jag i stället vill ha är lite synpunkter från er som lämnat ett förhållande när ni träffat någon annan. Hur gick det till? Hur lång tid tog det? Har ni också haft en partner som inte riktigt ville acceptera att det var slut? Hade ni i min situation tyckte att det var ok att "vänta och se" ett par veckor till?

• Svar på tråden Hjälp. Han har svårt att göra slut med sin tjej...
  • Anonym

Kan kanske gillar att ha kakan och äta den. Det är ju så många otrogna resonerar.
    Han kanske inte ens har sagt något till sin sambo utan bara ljuger för dig.

Lyssna på ditt förnuft. Han kan ju ringa dig när han verkligen lämnat henne.

• Anonym (ställ krav)

Jag håller INTE med om "en gång otrogen". Jag var själv otrogen mot mitt ex när jag mötte min nuvarande men skulle aldrig drömma om att göra det mot honom.

Det är INTE OK att du ska vänta och se. Vill han ha dig så lämnar han henne, inte sen, NU!

Du måste vara hård, annars talar du om för honom att du är en som man kan behandla lite som det faller sig för tillfället. Ställ krav och träffa honom inte förrän han avslutat sitt förhållande, med allt vad det innebär. Att börja ses och ha sex är inte någon bra början..

• Dino78

Men om han vill att det ska vara slut är det ju bara för honom att göra slut. Att hon inte vill göra slut kan ju inte han göra något åt. Vill han avsluta deras förhållande så gör han det. Tycker det låter konstigt att han stannar för att hon vill kämpa...jag menar, har han ingen egen vilja?
    Han är förmodligen lite rädd över att lämna någon slags trygghet bara för att han träffat någon annan?
    Som anonym ovan säger kasnke han inte alls har sagt något till sin tjej utan bara vill ha lite skoj på sidan av?
    Jag skulle nog säga till honom att man inte ville vara "den andra kvinnan" och sen låta honom en gång för alla avsluta den relationen han för närvarande är i. Det måste han ju acceptera.

DIF i själ och hjärta
  • Anonym

Anonym (ställ krav). Jag vet att du har rätt och jag vet att det vore det bästa att göra, speciellt nu innan jag blir kär på riktigt. Jag vet att det är en usel början att träffas och ha sex, men jag trodde att han gjort slut och sen kröp det fram att han försökt men att hon inte riktigt ville acceptera det. Till saken hör ju att de bor ihop, så han har ju ingenstans att ta vägen förrän han hittat en ny lägenhet... jag och mitt ex bodde också ihop efter vi gjort slut tills han hittade ett nytt boende, så det stör mig inte så mycket. Det som stör mig är att han inte verkar ha gjort slut ordentligt
    Det känns om att han i sina försök att inte såra henne, inte varit tillräckligt tydlig med att han vill gå vidare utan henne...

• Anonym

Har han berättat för henne om dig?

Men allvarligt, vilken mes som inte kan göra slut på riktigt, och sen fortsätta för att hon inte accepterar det! Det är väl bara att sätta ner foten och säga att han har träffat dig, för det verkar som om han inte vill vara med dig egentligen.... Annars hade han berättat det för henne och då hade hon accepterat det! Nu verkar det som om han bara vill flyta på med så lite bråk som mäjligt, men har han varot otrogen då har hon rätt att veta och bli arg.

Jag tror inte heller på en gång otrogen eller nå't sån't, men absolut hatar mesiga människor. Stå på dig, kräv att han gör slut!!!

Lycka till!!!!!!

• Anonym

Nej, han har inte berättat om mig och det har jag full förståelse för. De har varit ihop i fem år och han vill inte såra henne mer än nödvändigt och jag skulle ha gjort precis samma val om jag var i hans ställe. Visst hade det varit enklare om han bara kommit hem och sagt att han träffat en annan, då hade hon ju verkligen förstått att han inte vill vara med henne längre, men nu är det inte så.

Jag tycker också att han är lite mesig men samtidigt är det inte min sak att tala om för honom hur han ska göra slut. Det kan bara han bestämma. Jag förstår också om han fortfarande på något plan älskar sin tjej (även om det inte är den typen av kärlek som man bygger ett förhållande på) och att han därmed inte vill knäcka henne totalt.

Jag har sagt till honom att jag inte tänker vara hans älskarinna. Att jag inte känner mig bekväm med att dela honom med henne. Jag tror han vet att jag inte kommer finnas vid hans sida länge till om han inte gör slut ordentligt.

• Anonym

Jovisst förståelse för honom kan du ha, men HON måste ju få veta, det handlar ju om ärlighet! Inte schysst för honom att låta henne tro att de verkligen har en chans, skitsamma om det sårar henne, förr eller senare kommer hon bli sårad iallafall!!!

Jag skulle ta det här som han är en konflikträdd person och låta varningsklockorna ringa, inte direkt göra slut eller sån't, men backa undan och se hur han hanterar situationen, tänk dig vara i hennes situation. Om han efter 5 år inte lärt sig att vara ärlig i en relation, då måste du fråga dig själv om han är nå't att ha!

För mig är ärlighet viktigast, när jag hade varit otrogen berättade jag det för honom direkt och även om han ville fortsätta stod jag på mig trots att vi varit tillsammans i 4 år och hade hus tillsammans. Men det är en annan historia. Han uppskattade iallafall min ärlighet.

• Anonym

Ja, man kan tycka att man ska berätta, men jag förstår som sagt att han inte vill göra det. Jag gjorde slut på ett långt förhålland för några år sedan för att jag blivit kär i en annan kille. Jag blev aldrig ihop med den killen, man jag såg ingen anledning att såra min dåvarande sambo ytterligare genom att berätta att jag gick och drömde om någon annan... men när jag gjorde slut stod jag på mig och var väldigt tydlig med att jag ville avsluta förhållandet (vi hade varit ihop i 7 år)

Vi har gemensamma vänner och jag vet att han är en väldigt ärlig människa. Att han inte vill berätta om mig ser jag inte som att han är oärlig, utan mer som att han är omtänksam. Om han hade valt att fortsätta med henne och inte berätta, då hade han varit oärlig.

Men visst tänker jag på hans sambo också. Han har aldrig sagt ett ont ord om henne utan säger att de blivit mer vänner än älskande det senaste året. Jag tycker att han bör göra slut på ett tydligt sätt så hon kan börja bearbeta detta och till slut träffa någon annan som faktiskt vill vara med henne. Så hade jag känt om jag hade varit henne...

• Anonym

Det låter som en klassiker.
    Han kommer säkerligen inte ens att göra slut, för har han inte berättat om dig så är sannorlikheten att han ska göra slut lika med noll.

• Anonym

Ja, visst ser det ut som en klassiker. Det håller jag med om. Men jag hoppas ju att det inte är det, utan att han faktiskt är så seriös som han verkar, bara att det tar lite tid för honom.
    Han har ju i alla fall berättat för henne att han inte ser någon framtid för dem tillsammans, det är ju i alla fall ett steg på vägen...

Men jag är ju rädd att hamna i fällan där jag sitter och väntar på stulna stunder tillsammans med honom när han är på kurs hemifrån eller när hon är bortrest. Jag vill INTE ha det så!

Svar på tråden Hjälp. Han har svårt att göra slut med sin tjej...