• Svarta katten

Vilken hundras passar mig?

Nån som kan tipsa mig?
    Egentligen vill jag helst av allt ha en bostonterrier, men de verkar hopplöst svåra att få tag i.
    Vad finns det för andra alternativ? Skulle gärna vilja ha en vovve ganska snart då det skulle passa så bra med semestern.

Ska endast ha den till sällskap. Den ska inte kräva flera timmars motion, utan nöja sig med dagliga promenader. Korthårig. Ska kunna följa med överallt. Ingen skällig och hyperaktiv ras. Gärna barnvänlig.
    Finns det nån hund som passar in på ovanstående?

• Svar på tråden Vilken hundras passar mig?
  • wellpapp

min syster hade en blandras med mastiff och rottis, den var en perfekt familjehund men den aknske kräver för mycket motion...

om den inte ska behöva så mycket så är det ju bättre med en liten hund som nöjer sig med promenader

• Babyfötter

Ingen hund mår bra av att bra vara till sällskap och bara få vanliga prommenader.
    Alla hundar mår bra av att få bli aktiverade, de bör bli aktiverade. Men man behöver inte gå på brukshunds klubben, man kan lägga enkla godisspår, gömma leksaker och sådant.
    En hund utan aktivering nångång i veckan kan bli understimulerad = jobbig helt enkelt.

Du måste själv lära hunden att bli barnvänlig, det är ingen ras automatiskt.

Ring och prata med olika uppfödare och se gärna till att den uppfödaren du väljer är beredd att hjälpa dig när trotsålder och annat kommer, för det gör det. Precis som med barn.

Läs böcker om hundar allmänt, hundarnas beteende och hundrasen du sedan väljer att köpa.

Fundera även om det är en tik eller hanne som gäller, tikarna kan vara lite mjukare och lättare men dom löper.
    Hannarna är lite hårdare, men när man väl har lydnad på dem så brukar de inte vara lika benägna att testa gränser. Dock kan dom bli lite tjorviga om det är en löptik i närheten.

Hoppas att du hittar en ras/individ som passar er.
    Mvh

(Jag ber även om ursäkt om min ton är lite otrevlig, jag blir bara irriterad på folk (säger inte att du är en sådan) som köper något bara för att det är inne eller mode just nu och inte tänker på att det är en levande individ som kan medföra mer problem än man trodde, kanske inte kan vara ensamma hemma, bli väldigt sjuka tex)

• Anasha

Hur lång är semestern och är det tänkt att hunden ska vara ensammen sedan och ni återgår till jobb?
    Hur stora är barnen?
    Vad har ni för fritidsintressen?

• Svarta katten

Babyfötter:
    Självklart är jag medveten om detta. Jag blir lika irriterad som du på folk som köper en viss ras för att den är inne. Säger bara chihuahua...
    Det är självklarheter för mig att hunden ska aktiveras både fysiskt och psykiskt så jag hade inte ens det i tanken att ta med i min TS. Vad jag vill ha är tips på en ras med egenskaper som passar mina önskemål (det skulle ju till exempel bli hur fel som helst att köpa en Grand Danios och tro att de klarar sig med en liten skogspromenad per dag...)

Uppfattar dig inte som otrevlig men tro inte heller att jag är en av dem som köper hund för att det är på modet. Jag är väl medveten om hur det är att ha hund då jag är delvis uppväxt med det.
    Tack annars för bra tips!

• Svarta katten

Anasha:
    5 veckors semester. Hunden kommer aldrig att behöva vara ensam hemma då vi jobbar på olika tider. Barn har vi inga ännu, men det är förhoppningsvis bara en tidsfråga.
    Vi har rätt lugna fritidsintressen, håller mest till hemma med skogen runt hörnet. Promenader, pyssel i trädgården osv.

• Anasha

Är det en hund som ska nöja sig med en liten skogspromenad per dag som du vill ha?
    Hur mycket kommer ni att vara hemma med hunden och hur mycket tid är ni beredda att ge den?

• Svarta katten

ebben:
    Fransk bulldog, hur är de? Berätta gärna lite mer!

• Svarta katten

Anasha:
    Om jag säger så här; inga rundor på flera timmar. En halvtimmes promenad ett par gånger om dagen ungefär samt att den får vara med oss när vi är ute och grejar. Den kommer inte att bli lämnad ensam några längre stunder. Vi är beredda att lägga en del tid på den.

• Babyfötter

Svarta katten:
    Bra ,tack för det svaret :) Jag känner att man måste ibland påtala självklara saker när en del inte förstår. Bättre att säga en gång för mycket än för lite så att säga.

Jag tror att en fransk bulldog hade passat er, dom är ganska tåliga och inte helt olika från boston terrier.
    Mops och engelsk bulldog kan jag också rekomendera, de hundarna känns lite som det du vill ha. - Trubbnosar och lagom coola :)

Förstår att du vill ha en mindre hund men måste ändå nämna Labrador, en bra familjehund som är lättlärd. Tänk så bra det är att ha någon som hämtar ungarnas sockar och skor. För att inte tala om nycklarna som alltid verkar försvinna.

Svar på tråden Vilken hundras passar mig?