Ingen hund mår bra av att bra vara till sällskap och bara få vanliga prommenader.
Alla hundar mår bra av att få bli aktiverade, de bör bli aktiverade. Men man behöver inte gå på brukshunds klubben, man kan lägga enkla godisspår, gömma leksaker och sådant.
En hund utan aktivering nångång i veckan kan bli understimulerad = jobbig helt enkelt.
Du måste själv lära hunden att bli barnvänlig, det är ingen ras automatiskt.
Ring och prata med olika uppfödare och se gärna till att den uppfödaren du väljer är beredd att hjälpa dig när trotsålder och annat kommer, för det gör det. Precis som med barn.
Läs böcker om hundar allmänt, hundarnas beteende och hundrasen du sedan väljer att köpa.
Fundera även om det är en tik eller hanne som gäller, tikarna kan vara lite mjukare och lättare men dom löper.
Hannarna är lite hårdare, men när man väl har lydnad på dem så brukar de inte vara lika benägna att testa gränser. Dock kan dom bli lite tjorviga om det är en löptik i närheten.
Hoppas att du hittar en ras/individ som passar er.
Mvh
(Jag ber även om ursäkt om min ton är lite otrevlig, jag blir bara irriterad på folk (säger inte att du är en sådan) som köper något bara för att det är inne eller mode just nu och inte tänker på att det är en levande individ som kan medföra mer problem än man trodde, kanske inte kan vara ensamma hemma, bli väldigt sjuka tex)