• llama

Hur svalkar ni era barn??? Solpreparat för spädbarn??

Jag bor utanför Barcelona och har en liten son på 3 veckor, och nu börjar så sakta värmen komma och solen är det ju titt som tätt, så jag undrar om ni erfarna utlandföräldrar i varma länder har tips på hur vi ska klara den riktiga värmen när den kommer är i juni juli.

Här har värkar folk inte skydda för solen som vi gör i sverige, men jag undrar om det finns bra solfaktor som spädbarn kan använda utan perfym och grejer... Jag har ju inte lust att sitta inne hela sommaren!

Jag är som sagt jätte glad för tips!

• Svar på tråden Hur svalkar ni era barn??? Solpreparat för spädbarn??
  • Kålrot

Här säger de att man inte ska använda solskyddskräm på barn under 1 år.
    De ska ha tunna kläder och vara i skuggan istället.
    Men det är ju inte så lätt att vara i skuggan jämt, inte hos dig i alla fall kanske...

• llama

Ja, jag var rädd för att solpeparaten var för starka.

• Komzi

Jag var inne på vårt apotek o hon sa att man kan ha solskyddsfaktor på barn under ett år. Om det går på en 3 veckors är jag tveksam till, men fråga på apotek eller så.
    Annars är det ju som "kålrot" skriver, tunna kläder o skugga som gäller!
    Finns tillomed kläder som skyddar mot solens uv-strålar

• Myspys77

Jag var inne på Apoteket idag o frågade om detta o de svarade (vilket jag redan hade läst) att barn under ett år ej bör använda solskyddskrämer.
    Detta beroende på att deras hud är så känslig o det finns risk för allergier o eksem o utslag. Hon sa att ju högre solskyddsfaktor desto "farligare" för barnet.
    Min flicka blir ett den 30 juli så jag tänkte försöka hålla mig ifrån krämer åtminstone tills det blir högsommar här (bor i Norrland). Får ha tunna kläder på henne o vara mest i skuggan. Förstår att det inte är lika lätt för dig som bor i Spanien!

• Texasmom

Vet inte hur varmt det blir i Barcelona, men här i texas är juli och augusti VARMA. Temperaturen brukar ligga runt 38 grader i skuggan. Första sommaren (sonen är född i början av juli) stannade vi i stort sett inne. Annars var det solparasoll, filt över vagnen osv som gällde. Mitt tips är att kolla med ditt barns läkare, solen tar ju olika beroende på var man befinner sig. Här i Texas är det OK att använda speciella solskyddskrämer från 6 månader.

• cleopatra2

täck dom med kläder,det är det allra viktigaste,när jag var lite hade man faktist en tröja med långa armar en lång byxor på sig och en sjal på huvud!!
    Så länge man väljer rätt material är det bättre än att solen bränner direkt på huden.

• The Bumblebee

Numera finns det ju massa olika solskyddstält, extra soskyddssufletter till vagnarna osv. Har de inget sånt att erbjuda i Barcelona?

Om man trots att det inte är bra - använder solskyddsfaktor på barn under 1 år - så köp en med fysikaliskt filter inte kemikaliskt. Det ska bli ett vitt lager på huden när man smörjer in - alla krämer som finns för vuxna, som man smörjer in i huden är det sämsta tänkbara.

Men tunna bomullskläder, solhatt - eller särskilda solskyddskläder är nog det bästa.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. (050303) ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ (060418).?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • The Bumblebee

www.axelida.com/

Här finns det ett sånt där solskydd till vagnen. Tycker att det låter himla bra. Det ser ut som ett myggnät som man har över vagnen.

Man kan även beställa därifrån

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. (050303) ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ (060418).?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Carla82

Jag själv bor i Italien och första året försökte vi helt enkelt hålla oss inne de värsta soltimmarna, var jag tvungen att gå ut försökte jag ändå hålla min son i skuggan. På stranden var han (givetvis inte mellan kl.12-16) under parasoll eller i soltält. Han hade alltid solhatt (som han hatade ) body eller t-shirt eller liknande för att skydda lite. Och ibland tog jag faktiskt på honom lite solkräm ändå på de mest utsatta ställena när jag visste att det fanns risk för att han skulle kunna bränna sig. Jag tänkte liksom att det är ju värre att han bränner sig än att jag då och då använder solskyddsprodukter. Det är INTE lika lätt att skydda sig för solen här som i Sverige. Jag "importerade" en bamsesolkräm från apoteket (mamma tog med sig den när hon hälsade på) men även nivea har solkrämer med fysikaliskt skydd...dock kan jag inte garantera att de är parfymfria. Men fråga på apoteket så kan de säkert hjälpa dig.

• komvarje

Jag bor 2 timmar norr om Sydney (Australien), och med det tunna ozon skiktet har sa gor det att man blir valdigt solradd/skygg.
    Sa har gor vi med var babis:

Vi forsoker att inte ga ut i solen mellan 10am - 2 pm (och 11 -3 pm pa vintern).
    Vi har ett stort och ett litet soltalt for stranden (ett stort som vi alla plus vagn kan vara i, plus ett litet som ger henne lite skugga).
    Min babis har alltid longarmat och langbent och hatt nar hon ar ute.
    Det finns bra 50+ (solskydd) tyg-vagnskydd fran Councer Council som man hanger over vagnen (med 2 olika funktioner och ett litet "fonster") (Det kanns lite instangt, men som sagt sa ar solen sa fruktansvart stark har och vi har en av dom hogsta hudcancer antalen i varlden sa jag ar hellre for forsiktig. Jag brukade ha en tunn "muslin" (alltsa tunn bommulls skynke, men det var inte nog solskydd i det.)
    Vi har solskydd i bilrutan bredvid hennes stol.
    Jag ska forsoka att halla henne borta fran solen sa lange jag kan utan solskyddskram for det kanns inte ratt att smorja in henne i det for tidigt.
    Nar hon blir lite storre och springer pa stranden sa kan man ocksa kopa (har i alla fall) en rashvest material overall for barnen och en likadan hatt med jatte stor skarm och ett tyg overhang over ryggen/oronen. Det ar en hog solskydds faktor pa dom med.

Jag vet inte om allt sant dar gar att hitta dar du bor men det kanske ar vart att kolla in vad som finns har i Oz (man kanske till och med kan kopa online):
    www.cancercouncil.com.au/shop_frameset.asp

Lycka till!

Svar på tråden Hur svalkar ni era barn??? Solpreparat för spädbarn??