• xxmeyaxx

Varför drömmer man?

Tanken slog mig. Varför drömmer man egentligen? Finns det något riktigt svar på den frågan? Eller finns det olika teorier? Har du en teori om detta? Berätta vad du vet / tror.

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Svar på tråden Varför drömmer man?
  • Nyfiken gul

Enligt forskare beror det på att hjärnan bearbetar alla tankar o intryck under dagens lopp.. men inte nödvändigtvis helt logiskt... därför kan man drömma att man hoppar fallskärm från 3:e våningen och att man är utrustad med 3½ arm osv...

även det man känner starkt för kan man drömma om.. Önskar man sig hett att bli gravid kan man få många drömmar om gravidmagar, förlossningar och bebisar...

psykologi handlar det om helt enkelt....

• lillagryn2

För att gud talar i drömmen, såklart.

• SkåneP

Tror drömmar är följd av att hjärnan bearbetar dagens händelser.

Drömmar hjälper också till att att lösa psykologiska spänningar, tex genom drömmar där ens önskemål förverkligas. Exemelvis hade jag när jag pluggade många sk "tentadrömmar" där jag drömde att jag lämnade in en tenta. Inte så viktigt om den gick bra eller dåligt, men känslan av att ha gjort det vara ganska skön (tills man vaknade och insåg att man fick plugga vidare).
    Har för mig att Freud babblade om detta... (fast Freud snackade så mycket gojja att man kanske ska ta det med en nypa salt)

• Skia Oura

Det ni alla beskriver är vad man upplever att drömmar är, att de speglar det som händer omkring en, osv - men ingen har svarat på varför man drömmer.

Och saken är ju den att ingen vet, det finns ingen vetenskaplig teori som är sådär jätterimlig som alla håller med om.
    (Iaf enligt min kurslitt i psykologi, utkommen 2005)

Min lilla hypotes är att vi drömmer hela tiden, eller ja - vi fantiserar mer eller mindre hela tiden. Det är bara det att under dagen så får vi så mycket intryck utifrån att vi inte är medvetna om de intre processerna annat än när vi har tråkigt och börjar dagdrömma osv.
    På natten däremot finns det inga yttre stimuli och fantasierna tenderar att spåra ur. Däremot påverkas de fortfarande av det man upplevt under dagen, speciellt om det varit starkt känsloladdat. Så tänker jag mig det.

• Soultravel

Inte för att jag vet hur du tänker men hur kan du få det jag skrev till att beskriva vad man upplever i sina drömmar?

Skia Oura skrev 2007-06-01 18:42:28 följande:

Det ni alla beskriver är vad man upplever att drömmar är, att de speglar det som händer omkring en, osv - men ingen har svarat på varför man drömmer.
  • SkåneP

"men ingen har svarat på varför man drömmer. "

Då får du nog allt försöka läsa inläggen igen.

• leny

Jag tror att drömmar är en förutsättning för personlig utveckling, hindras man att drömma kan man heller inte utvecklas. Sover man inte på en natt så drömmer man dubbelt så mycket natten efter det är vad jag tror.

• isisisis

Jag tror man drömmer för att kunna klara av livet bättre!
    Man övar sig i drömmen!

• Vargtass

För att hjärnan aldrig sover eller slutar tänka... och för att bearbeta syn, intryck och händelser.

• neuro
    xxmeyaxx skrev 2007-05-23 19:07:06 följande:
    Tanken slog mig. Varför drömmer man egentligen? Finns det något riktigt svar på den frågan? Eller finns det olika teorier? Har du en teori om detta? Berätta vad du vet / tror.
    Ptja minnen konsolideras genom att förstärka synapser. Liknande aktivitetsmönster mellan hjärnceller kan ses som vid inlärning under föregående dagen. Kan ju ha något med saken att göra.

för mer info se; en.wikipedia.org/wiki/Long-term_potentiation
  • Minna07

Som sagt, hjärnan bearbetar dagens intryck och upplevelser. Dock kan man ju fundera vidare kring varför folk drömmer om hemska saker som kommer att hända dagen därpå.. Min mammas mormfar drömde alltid om olyckor osv som hände dagen därpå. Han kunde beskriva dem i detalj på morgonen samma dag som olyckan inträffade. Läskigt!

Svar på tråden Varför drömmer man?