• enyasmatte

Någon kock här?

Någon här som arbetar som kock? Jag tänkte skriva en artikel om bra och nyttiga alternativ till familjens fredags-mys och skulle gärna vilja ha tips från någon kock.

Nån annan som har bra nyttiga tips? Till en familjefredag. Även små barn ska tycka om det.

Tack tack!

*vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • Svar på tråden Någon kock här?
  • Lyxmorsan
    enyasmatte skrev 2007-05-23 20:34:07 följande:
    .Nån annan som har bra nyttiga tips? Till en familjefredag. Även små barn ska tycka om det.Tack tack!
    oLIKA dip milda, starka, krämiga, fruktiga... olika grönsaker och frukt i stavar/bitar att dippa, osötade hembakade brytbröd, kex, rån till
    hemgjord fruktjogurt (utan socker), hemgjord glass (fryst frukt+jogurt/fil som körs i mixern), smoothies
    Allt detta är saker som går hem hos oss och våra barn (inte de starka såserna dock)
    /\*Predikaren3*/\
  • Lyxmorsan
    hejentjej skrev 2007-05-23 20:48:46 följande:
    är dipper nyttigt? hur gör ni dom
    Ja om de görs på rätt sätt/ med rätt ingredienser
    (lätt)jogurt, (lätt)creme fraiche som bas med olika kryddor, grönsaker, frukter, bara lite salt, inget socker
    eller dip på grönsaker typ salsa
    /\*Predikaren3*/\
  • enyasmatte

Japp, jag vet vart det finns massa goda recept! men skulle gärna vilja ha det mer personligt typ, "Kocken Lena från Finspång" tipsar om Nyttigt fredagsmys

*vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • NeA 84

rosta och krydda nötter....till barnen brukar jag rosta lite pumpafrön + solrosfrön och salta lite.
    göra egen fruktsallad utan sockerlag. till barnen gör jag ibland så att jag skär upp massor med frukter och så för dom plocka med tandpetare(istället för lördagsgodis)....de blir roligare och de går alltid hem!!

och som mammisBJ skrev, dipper och grönsaksstavar är lätt att slänga ihop som tex guacamole. då föredrar jag att använda lätt yoghurt-naturell å blanda med.

• lata kocken Johanna

duger det inte med en kostekonom och kock?

gott att tugga på
    melonbitar, ananasbitar och gurkstavar med en dip på grekisk yoghurt och sweet chilisås och en aning mineralsalt
    välj färger så att det ser trevligt ut (ex galia och cantaloupe, vattenmelon i olika färger etc)

god mysmat - inte jättenyttigt men OK om man har en bra dessert, typ fruktspett/fruktsallad
    vegetarisk tacofärsmix
    varma nachochips
    grönsaker i bitar eller stavar
    grekisk yoghurt
    lägg färsen i mitten av ett stort fat, gör ett hål i mitten och lägg i yoghurten, grönsaker och chips runtom

mer gott mysplock/mat
    grillspett med baconlindad frukt och grönt (linda tex ananas, coctailtomater, kokta smålökar och minimajs med bacon och trä upp på ett spett - kör på grillen eller i ugnen på 175 grader tills gyllenbruna)
    lägger man till lite goda korvar eller kyckling och ugnsrostade rotfrukter så har man en hel måltid

har massor med fler idéer bara att PMa mej

• hejentjej

hur lagar ja bäst till min 1 kg kare i ugn?? gärna beskrivande lätt förklaring

tänkte köpa en kött termometer, de är väll bra att ha, vad behvövs de mer till än sånna stora fläskkarer? funkar en sån pinne för 30 kr på clas ohlosn??

kan man ha en vakumförpackad ej tidigare fryst nötfärss i kylen, de står max 4 plus, ja vet inte vad de är i kylen, vad brukar de va? hur länge kan ja ha den i kylen?
    man kanske borde köpa en kyl termometer också??

är de kallast högst upp eller längst ner i en kyl??

kan man ha bacon i mikron?
    blir dom tillagade då?

när ja steker i stekpanna skvätter de så ja får brännmärken,.. vad gör ja för fel??

en billig måltid
    hur mkt kostar en sån enligt er??

• hejentjej

funkar de lika bra med bacon i mikro som i stekpanna? att de blir tillagat så man inte blir sjuk å så...
    kan man få dom så där knapriga i mikron också??

tycker ni att en middag för 2 är billig när den kostar 30 kronor, och man får 2 portioner över till lucnh lådan på jobbet? min carbonara kostar ca 30 kr,
    får ni den billigare?
    jag har bacon, (ett pkt 12 kr) creme fraish, ca 10 pasta ca 4 kr, riven ost ca 5 kr, mjölk ca 1 kr, och kryddor (peppar. oregano,( tomat till serveringen...) ca 2 kr

kan man få den bättre/billigare?
    ta bort/lägga till nåt på de??

kan man ta grädde i om man vill få tjockare sås?

rekomenderar ni att blanda ihop allt i en gryta eller servera sås för sej, pasta för sej,.

hur gör ni eran?

är pasta med egen sås, tex carbonara bra mat

förresten det ovanstående är inte carbonara
    de är ju min pasta med skink sås utan skinka men med bacon istället!

köpte en kött termometer idag, 30 kr, de står att en sån karre ska va inna ca 2 timmar... kan de stämma???

är det ett måste i köket att ha en sån termo?
    kan man bli sjuk om inte köttet kommer upp i rätt innertemp??

är det kelda matlagningsgrädde man ska ha till såser? funkar de inte alls med vispgrädde från arla...? har läst i vissa recept att de står vispgrädde, menar dom inte sån arla då??

kan man ha mjöl i för att få pasta såsen tjockare? eller är de bara grädde man kan ha??

hur kan man få bacon knaprig, utan att bränna sig i stekpannan? kan man ha dom lääänge i mikron för att få dom knapriga?

sen undrar ja om nån vet om man som man har med sig i lunch låda och värmer 2 min i mikron förlorar all näring? är det inget nyttigt kvar utan bara bukfylla??

såg i affären att de fanns färdiga carbonara påsar från knorr tex som man blandar ut med mjölk, är dom bra/goda/nyttiga?
    rätt billigt, 7 kronor för 2 port, och pasta ca 3 kronor, de är ju 5 kr per portion,

hur mkt brukar ni lägga per portion till middagen?vad tycker ni är billigt/dyrt?

• hejentjej

hur länge kan man ha en ej fryst köttfärs i vakum i kylen? står att den ska vara i 4 grader, hur mkt är det i en kyl=

har funderat ut massa frågor å har säkert skrivit någon dubbelt nånstanns, e trött ikväll. hehe

tack på förhand

sen undrar jag om det är nyttigt att hälla på tex raps och oliv olja på maten, tex pastan??

är teflon stekpanna bra? det är inte skadligt på nått sätt? (gifitgt eller så??)
    hur komemr de sej att man ej behöver fett på den?

vad betyder lagrad ost?
    kan man lika gärna ha hushållsost till pastasåsen mm om de står lagrad??

är så tacksam att folk vill hjälpa nyutflyttade från föräldrar hemmet nybörjare i köket som mej
    jag vill verkligen lära mej! därför ja frågar så mkt mäster kock haha

är det viktigt att ha en kyl och frys termometer? hur många grader ska man ha i en kyl/frys?? hur lång tid tar det innan tempen syns i kylen? direkt?

• hejentjej

måste man ha lock/folie runt karren i ugnen? Idag 21:30 - ID: 21168806
    [uppdatera]
    girllady

varför? då ser man ju den inte.. vad ska man mer ha? vatten runt om? nån som vet+?

• Kijah

Jag är Kock/kallskänka.
    Alltså som fredagsmys snacks så funkar det med en fin frukttallrik(annanas/banan(kiwi/papaya/jordgubbar/äpple/päron osv.) tar tid att vänja sig..

Man kan även göra chockladdoppade jordgubbar(mörk chocklad)

Chips kan man göra själv i ugnen. Tunnt skuren palsternacka/potatis som du grillar i ugnen med lite salt o olja på..

Dippa, ja där kan man ta en magrare variant av creme fraiche o själv smaksätta med kryddor efter eget tycke..

Vindruvor är ju också en hit att sitta o mumsa på, olika nötter är ju nyttigt med.

Hoppas det hjälpte lite.

• lata kocken Johanna
    hejentjej skrev 2007-05-24 20:32:18 följande:
    hur lagar ja bäst till min 1 kg kare i ugn??

funkar en sån pinne för 30 kr på clas ohlosn??

kan man ha en vakumförpackad ej tidigare fryst nötfärss i kylen, de står max 4 plus, ja vet inte vad de är i kylen, vad brukar de va? hur länge kan ja ha den i kylen?man kanske borde köpa en kyl termometer också??

är de kallast högst upp eller längst ner i en kyl??

kan man ha bacon i mikron?blir dom tillagade då?
    fråga ett - krydda rejält på utsidan med tex pepparmix, grillkrydda eller vad du tycker om
    tryck en liten kniv rakt in i köttet och tryck in vitlök, lök, äppelbitar eller katrinplommon
    stek ytan i stekpanna på hööög värme så att den blir brun -kör in i ugnen på 150 grader tills termometern visar 73 grader - ta ut köttet och låt vila 15-20 minuter

ja det funkar med en pinne från CO

ja du kan ha vaccad färs i kylen 1-2 dygn
    om du är det minsta osäker på vad du har för temp i kylen så skaffa en termometer det ska vara mellan 0 och 4 grader

om du bara har kyl är det kallast längst ner, har du kyl och sval är det kallast upptill

går jättebra att lägga skivorna separerade på hushållspapper eller liknande och köra tills de är gyllenbruna
  • hejentjej

åå tack!! hehe tacksam! kommer säkert med mer följd frågor imorgon när ja läst svaren nogare : ) tack!!

kan de stämma att man ska ha 1 kilos karren så länge som 1 ½ timme i ugnen? e foliet viktigt runtom?

• hejentjej

om man ångrar sej och inte orkar vänta 2 timmar på en ugn kan man steka den då??

är det dyrt me 2 timmar varm ugn om man betalar el själv?

• lata kocken Johanna
    hejentjej skrev 2007-05-24 20:33:58 följande:
    sen undrar jag om det är nyttigt att hälla på tex raps och oliv olja på maten, tex pastan??

är teflon stekpanna bra? det är inte skadligt på nått sätt? (gifitgt eller så??)hur komemr de sej att man ej behöver fett på den?

vad betyder lagrad ost?kan man lika gärna ha hushållsost till pastasåsen mm om de står lagrad??

är det viktigt att ha en kyl och frys termometer? hur många grader ska man ha i en kyl/frys?? hur lång tid tar det innan tempen syns i kylen? direkt?
    att hälla olja på maten ökar energiinnehållet dramatiskt -så vill man inte gå upp i vikt ska man skippa det även om det är nyttigt fett

ska du använda olja så ska du BYTA ut det mättade fettet (margarin och smör) mot olja

teflonpannor och liknande är jättebra sålänge inte ytbeläggningen är skadad, då kan den släppa och det är inte nyttigt att äta beläggningen.
    ytan är så läskigt slät att det inte fäster ngt i den...

hushållsost är visserligen en hårdost och därmed lagrad i minst 3 månader men när det står lagrad ost i ett recept så avses ostar med mer smak och som är lagrade längre (typ präst, västerbotten, grevé, parmesan etc)

och ang termometrar beror det på vad det är för termometer
    en digital tar 5-10 sek innan den visar rätt

en vanlig tar några minuter
  • lata kocken Johanna
    hejentjej skrev 2007-05-24 21:46:38 följande:
    kan de stämma att man ska ha 1 kilos karren så länge som 1 ½ timme i ugnen? e foliet viktigt runtom?
    njaaa det låter mkt för ett kilo låter lagom för 2-3 kilo

och nej - inte steka i panna om du inte skivar den innan

folie använder jag ALDRIG
    150grader varm ugn - stek ytan i stekpanna i med steken i en ugnsform och kör in den i ugnen tills den är 73 grader i mitten av det tjockaste stället borde ta 45-60 minuter
Svar på tråden Någon kock här?