• Mandelnougat

Hur gör ni andra med von rosen skena?

Nu har Elliot kommit till världen och efter 2 dagar så upptäcktes en höftledslux på ena sidan. På fredag har vi tid till UL så vi får se vad de bilderna säger.
    Jag har nu funderat så jag snart blir tokig hur ni andra gör för att få rent under skenan och hur man får det torrt. Nu är vi 2 hemma så då hjälps man åt men jag gruvar mig för när jag måste göra rent själv.
    Hur gör ni  andra? Lägger ni dom på mage eller hur gör ni?
    Sedan en till fundering: Brukar ni låta era små ligga på era magar och vila? Elliot älskar verkligen att ligga och sova på sin pappas mage och med tanke på värmeutslagen han brukar få av skenan på ryggen så kan jag tänka mig att det är jätteskönt för honom, jag funderar om det kan tänkas vara någon "fara"med att låta dom ligga så?
    Hur har ni andra gjort?

Sedan har jag förstått att det är skillnad på hur det är med badning. På pappret man fick så stod det ju att man badas 1 g/v på ortopeden men samtidigt så förstod jag det som att den där "bruksanvisningen" går ut till alla ( i alla landsting)och att alla inte får bada sina små. 

Med de varmaste månaderna framför oss så misstänker jag att jag kommer att se mer av värmeutslag på ryggen men jag funderar på om man kanske skulle kunna sätta fast någon "näsduks stor tyglapp mellan huden och skenan just på ryggen under sommaren?  Så håller det kanske lite torrare?  

Hoppas någon kan hjälpa mig med tips o råd!

Elliot är här nu kan livet börja!
  • Svar på tråden Hur gör ni andra med von rosen skena?
  • Anna19801

Hej!

Min son är nu snart 5 månader. Han fick ha skena i 6 veckor, och visst det var jobbigt men man vande sig snabbt. Jag har förstått att reglerna runt den där skenan är olika beroende på vart i landet man bor. Men vi fick ta av skenan 1 timme om dagen så då passade vi på att bada och så. Sen hade vi alltid kläderna innanför skenan, mycket pyssel ibörjan med att trä under skenan men det lärde man sig sen, vi la honom på mage när vi skulle ta på blöjan t.ex, vi hade även tubgasbinda som vi trädde på alla bitarna på skenan, det var sjukgymnasten som gav oss det tipset. Så min son hade aldrig hudkontakt med skenan eftersom att det skulle göra honom så varm.

Lycka till!

• ScreamJP

Hej! Min lillkille hade skenan i 6 veckor och vi fick aldrig ta av den själv, precis som Anna sa så är reglerna olika i olika landsting. Varannan vecka fick vi fara till ortopeden och bada...
    Tyckte det gick rätt bra att rengöra honom med tygtvättlappar, småbarn blir ju inte så skitiga så eg behöver man inte vara under skenan och pillra dagligen (de gånger det kom bajs under skenan blev det ju lite mickligare förstås)
    Vi hade aldrig tyg över skenan utan vi pudrade -massor och Simon slapp skavsår, blev lite skavd och irriterad i huden på låren mot slutet. Iofs hade Simon skenan på våren, blir kanske svårare i sommarvärmen.
    Självklart kan ni ha Elliot liggandes på eran mage! (tips: om ni lägger en bomullsfilt mellan blir han inte lika varm som om han ligger direkt mot huden) Vi hade ofta Simon sovandes så eftersom han dessutom hade kolik. Halvlåg vi i soffan vek vi ibland upp skenan från axlarna så man kunde sitta och stryka över ryggen lite grann under skenan, huvudsaken inte höfterna rubbas

• Skutt

Hej.
    Jag kan inte direkt svara på din fråga... men jag hade själv skena när jag var liten. Var lite nervös nu när jag själv skulle föda barn.... dels om min höft klara det och för att mitt barn skulle få skena. Det blev inget av det :) Jag födde vaginalt och mitt barn behövde inte ha skena:) Vet att min mamma många gånger har berättat om sin oro över att jag hade skena. Jag har aldrig haft några problem med höfterna sedan jag tog av skena... Tänkte att det kunde vara skönt för dig att höra. Nu när du är mitt uppe i det. Om ditt barn har lite smuts kvar under skenan gör nog inte så mycket. Gör så gott du kan och njut av din lilla älskling. Lycka till. Kram Skutt

• CrystalHeart

Min dotter föddes med luxation på båda sidor och hade von Rosenskena i 6,5 veckor drygt.

Vi fick skenan lindad när vi var in på ortopeden och badade en gång i veckan. Plus att dom skickade med extra linda så vi kunde linda på nytt nere vid benen och rumpan, då det var där det blir mest "skitigt"

Vi var tack och lov väldigt förskonade från bajs-missöden, men de få gånger det blev något, så pillade vi in våtservetter under skenan och droga fram och tillbaka.
    Sen gjorde vi samma sak för att få det torrt.

Men här på vårt sjukhus var dom jättegulliga, och om vi hade känt behov av att få bada nån extra gång, så var inte det något problem heller.

Vad gäller värmen och utslag, så fick vår dotter "bara" ett hemskt skavsår på skinkan i ca 1,5 vecka.

Vi verkade dock tycka det var mer hemskt än hon själv gjorde...som tur var.

Men puder kan ju hjälpa lite, bara man inte har på för mycket så det bara blir gegga av det i fukten.

Att ligga på era magar och mysa, tror jag inte ät något problem, bara ni är försiktig med att inte benen "ramlar ur" sin position.

Men hör efter med er läkare vad den säger om det.

Dom ska ju ha de flesta svar man behöver...eller i alla fall så brukar sköterskorna ha stenkoll

Undrar du över något mer är det bara att hojta till i min gästbok

• Mandelnougat

Å tack för alla svar!

Jag tycker det verkar så konstigt att det ska vara skillnad mellan behandlingarna beroende på vilket landsting man tillhör. Jag hoppas verkligen att vi får komma in och bada honom (han kommer alltså vara över 2 veckor innan han får sitt första bad Och ja, jag vet att han förmodligen inte bryr sig, men jag själv skulle ju gärna velat att han skulle få bada av sig) .
     Sedan har jag märkt att behandlingstiden är olika där vissa verkar ha 12 veckor i skena som standard medan man på andra ställen där det bedöms från fall till fall. Jag skulle verkligen vilja få ta av skenan 30 min/dag bara för att få tvätta lill-gossen men jag tror inte att man får göra det här.

Jag ska verkligen fråga om man inte kan få skenan lindad just över ryggen och under benen vart den ligger an merparten av tiden!

Hur har ni andra gjort med babysitter? Jag är sjukt sugen att få prova om han tycker om att ligga i en sådan då han älskar att bli buren i babyskyddet o att få åka bil verkar också vara en hit! (Skönt att man hittar saker som dom verkar tycka om också och inte bara är den elaka mat-modern som byter blöja och sysselsätter sig med andra "hemskheter" )

• Maran65

Vår ena tvillingtjej hade von Rosenskena i 12 veckor. Visst var det jobbigt när de lindade in henne i skenan när hon bara var tre dagar, men efter ett tag så insåg vi att detta var en mycket liten grej om man tänker på allt som kan gå "fel"... Hursomhelst så betämde vi att aldrig "särbehandla" henne, "tycka synd om" och så, utan behandla henne precis som vår andra tjej. Det är lättare sagt än gjort, men känner mig rätt nöjd med hur det gick. Vi prövade gasbinda runt skenan i början, men efter ett tag tyckte vi att det blev luftigare utan... tvättade rent men oparfymerade tvättservetter både på och under skenan. Vi fick bada så ofta vi ville, men fick tid varannan vecka(sös i sthlm). mycket bra personal som hjälpte till med råd och stöd. Vianvände mycket babysitter, bärsele och hon låg ofta på våra magar för kroppskontaktens skull! Men när vi tog av skenan så var det så mysigt att få känna henne helt nära hud mot hud. Ett annat tips är att låta henne ligga på en mjuk tunn kudde när hon sover, då avlastas kroppen från tryck!
    Idag är hon 9 månader och allt ser bra ut! Lycka till!

• Tant Green

Min tjej hade skenan i 12 veckor men hon föddes i slutet av augusti så vi slapp den värsta värmen. Hon fick bara bada varannan vecka men det var inga problem, förutom ett tag när hon fick antibiotika och blev lite dålig i magen Vi hade aldrig problem med skavsår och sånt så där har jag inga tips.

Hon sov på en kudde i början, det var visst skönt, då sov hon mycket bättre. Och på dagen brukade jag halvligga i soffan med henne på magen (hon låg på mage alltså) så fick hon lufta ryggen lite. Hon gillade aldrig att ligga helt på mage, men om jag halvlåg lite så gick det bra.

Babysitter använde vi, fast hon låg på en kudde där också för att inte knäna skulle klämmas ihop vid kanten, men det beror ju på vad man har för babysitter och hur djup den är.

Förresten, när ni badar första gången så var noga med att tvätta och torka i vecken vid baksidan av höften liksom. Eftersom sköterskan höll upp hennes ben hela tiden när vi badade så kom vi tydligen inte riktigt åt där bakom och efter några veckor började det stinka av härsket (?) fosterfett...

• Mandelnougat

Tack för tipsen!
    Skönt att höra att andra haft sina små på sina magar, är ju bland det bästa Elliot vet så jag vill verkligen att han ska få fortsätta ligga så.
    Jag tänker inte på att han har skena på så sätt att jag tycker synd om honom men jag kan tycka att den är ett himla otyg som gör enkla saker som tvättningen till något jag inte känner att jag behärskar. Men det beror nog bara på orutin från min sida, så småningom så kommer det nog att gå bra!
    I natt så vek jag ihop ett täcke som han har fått ligga på och han har verkligen sovit gott!
    Så vi ska nog försöka fortsätta med att ha honom på ett tunt ihopvikt täcke mellan oss. Han gillar verkligen inte att sova ensam så trots att jag innan var så bestämd att han skulle få sova i egen säng så har jag gett med mig inför hans stora ögon.
    Ska kolal imorgon vad läkaren säger om babysitter. Kan säkert vara skönt att ha hemma då sambon börjar jobba på tisdag och man kommer att vara ensam med honom.

Ska komma ihåg att torka i vecken vid höfterna. Upptäckte att han börjat flagna grymt mycket precis där skenan sitter så jag ska försöka köpa "Tubifast" och dra över skenan så den inte ligger direkt mot huden. Tvättar med olja och vatten nu för att försöka skydda huden lite.

• Mandelnougat

Nu har vi varit på ultraljud och det såg bra ut! Istället för 12 veckor med skena så behöver han nu "bara" ha den i 6-7 veckor!  (Läkaren som utförde ul sa att det där med 12 veckor som rutin var mer förr och att man då i 99% av fallen lät skenan sitta längre än vad som egentligen var nödvändigt)
    Till på köpet så får vi ta av han den 1 gång/dag här hemma och bada honom själva och det känns jättepositivt!
    HÖften hade redan börjat "räta till sig" så vad vi förstod så var det enda vi ska invänta nu att ligamenten ska gå till sig (och vad jag förstod hålla fast höftkulan) och att kulan och skålen ska nöta in sig mer. Så i slutet av juni ska vi tillbaka för ett nytt ul och då hoppas jag verkligen att allt ser bra ut för min lilla prins skull! Det vore så skönt att slippa skenan under den varmaste perioden.

Idag firade vi framstegen med att köpa en fin ny blå babysitter och beställa en regplåt till barnvagnen.  (Ja sedan köpte vi en badtermometer dagen till ära så imorgon ska Elliot få uppleva sitt första bad! )

Det har med andra ord varit en mycket positiv dag då det känns som om man fått svar och att man blev positivt överraskad då tiden blev nerkortad så mycket. Det är ju bara 4 veckor kvar innan det är dags för nästa ul för vi har ju faktiskt nästan klarat av 2 veckor!

Ville bara berätta hur dagen avlöpt!
    Tack för alla tips o råd!
    //Mandel och Elliot

Svar på tråden Hur gör ni andra med von rosen skena?