• tuva80

Hjälp mot torra ögon!?

Vet ni om det finns något bra medel receptfritt på apoteket mot torra ögon? Eller andra knep?

Förut blev mina ögon torra framåt dagen (jag jobbar i mycket torr luft och sitter där framför datorn hela dagen) men nu tycker jag att de är grusiga o torra redan när jag vaknar! Blir liksom störd av minsta solstrimma som kommer in genom persiennerna på morgonen och måste knipa med ögonen.. :(

Jag pratade med en personal på apoteket som rådde mig att pröva Visine, som de gör reklam för på tv, sagt och gjort men jag tycker inte det gör någon skillnad..! :(

• Svar på tråden Hjälp mot torra ögon!?
  • God cares

Japp, det finns! Har haft exakt samma problem. Finns många olika receptfria ögondroppar på Apoteket!

• Mecii

anv. du linser på ditt arbete.....för jag jobbar i torr miljö och kan ej anv. mina linser...får gå med glasögon......men sen vet jag inte ifall du anv. glasögon lr linser men det är enda tipset jag kan komma med ifall du anv. ngt sånt.....glasögon är bäst i torra miljöer..

• God cares

Hrm, där klickade jag visst iväg lite för fort...

Visine har jag inte testat, dock testat denna som är den billigaste av alla: www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=54427&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Men jag glömde oftast att droppa i, så nu senast köpte jag endos-pipetter istället för droppar på flaska, eftersom flaskdropparna bara håller en månad efter öppning.

• tuva80

God cares:
    Något speciellt märke eller så som funkar bäst tycker du??

Mecii:
    Nope, har varken linser eller glasögon. Eller jo, glasögon ibland/sällan. Behöver dem inge egentligen. Har dem mest när jag kör bil långt o i mörker (ställen där jag inte varit förut)

• tuva80
    God cares skrev 2007-05-23 23:09:45 följande:
    Hrm, där klickade jag visst iväg lite för fort...Visine har jag inte testat, dock testat denna som är den billigaste av alla: www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jspMen jag glömde oftast att droppa i, så nu senast köpte jag endos-pipetter istället för droppar på flaska, eftersom flaskdropparna bara håller en månad efter öppning.
    Aha, Tack!
  • God cares

Förresten, jag tycker det är lite konstigt att de på Apoteket rekommenderade Visine, eftersom den är dyrast. Har för mig att de alltid ska rekommendera/visa det billigaste alternativet. Fast just "Visine Trötta Ögon" vet jag förstås inte om det finns något exakt alternativ till. Jag har också frågat om råd på Apoteket, och frågade då om det var någon skillnad på de dyrare och de billigare, men det var det inte sa de då. Går ju att kolla på innehållsförteckningen också om man vill se själv, men det finns nästan alltid ett billigare och exakt samma alternativ till det som visas på reklamen på tv.

• tuva80

Hmm, åh det visste jag inte, att de har som policy att rekommendera det billigaste alternativet..!
    Jo, det var just Visine Trötta ögon hon rekommenderade mej.
    Men det är bara ögondroppar som gäller alltså?
    Fasen, tycker det är så jobbigt att till o med vakna med grusiga o torra ögon + känsliga för ljus då en rejäl stund..

• God cares

Tror till och med att det är lag (eller i alla fall regel) på att de alltid ska visa att det finns ett billigare alternativ! Eller kanske bara gäller receptbelagda, att de ska ge det billigaste om det finns ett exakt samma...nåja.

Jag var hos en optiker för jag trodde att jag kanske behövde glasögon (systrar och mamma har det) eftersom jag tyckte att jag såg suddigare, behöver kisa ofta. Men det var inget fel på synen, dock rekommenderade hon dels ögondroppar men även övningar som jag kunde göra (vilket jag inte gjort så mycket av...). Det går ut på att man först fokuserar blicken på ett föremål nära (kanske 5-10 cm bort), sen flyttar blicken till ett föremål ca 20-30 cm bort, och därefter till ett föremål långt bort (andra sidan rummet kanske, vet inte exakt). Detta var en bra träning för musklerna i ögonen, som kunde vara lite trötta. Sen sa hon också (för jag frågade, var lite orolig) att det inte går att förstöra ögonen genom att sitta för mycket framför datorn, t.ex..

• Deia

Jag har varit hos tre olika ögonläkare för hjälp med torra ögon. Tyvärr finns inte så mycket mer än de receptfria medlen att tillgå.

Själv använder jag Oculac droppar på dagen.
    Till natten tar jag Viscotears som är en ögongel. Man kan se lite suddigt av den, plus att den är dyr därför använder jag den bara på natten. Tydligen går tårproduktionen ner på natten och därför blir man extra torr i ögonen då.
    Jag använder bara produkter UTAN konserveringsmedel.

Visst är det jobbigt!

Svar på tråden Hjälp mot torra ögon!?