Kan man äta rökt kalkon/kyckling pålägg som gravid?
Alltså som skinka, men rökt kalkon/kyckling? Jag äter inte skinka och hittar ingen kokt kyckling pålägg...
Alltså som skinka, men rökt kalkon/kyckling? Jag äter inte skinka och hittar ingen kokt kyckling pålägg...
Varmrökt går bra
Fisk är näringsrik mat. Fisk från vissa fiskevatten innehåller dock förhöjda halter av miljögifter och denna fisk bör man äta mer sällan eller helt undvika när man är gravid. Annan fisk kan man äta normala mängder av. Variera valet av fiskart.
I en del fisk kan det också finnas skadliga mikroorganismer. All fisk är säker ur bakterie- och parasitsynpunkt om den upphettas till rykande het (70°C). Däremot försvinner inte miljögifter vid tillagningen.
Förutsättning/Motivering
Fiskprodukter som t ex fiskbullar och fiskpinnar
Kommersiellt producerade fiskprodukter görs av fisk från rena hav.
Inlagd sill
Inlagd sill betraktas som rå, men inläggningen gör miljön för sur för att skadliga bakterier ska överleva. Kommersiellt tillgänglig inlagd sill produceras av fisk från rena hav.
Kaviar på tub
Kolja
Kokt hummer
Kokt krabba
Kokta kräftor
Konserverad tonfisk
Kummel
Lax från Västkusten
Liten hälleflundra, blåkveite
Makrill
Odlad lax
Regnbågslax
Röding
Om den inte kommer från Vättern.
Sej
Sik
Sill
Om den inte kommer från Östersjön eller Bottniska viken.
Spätta
Stenbitsrom (förpackad)
Stillahavslax
Torsk
Vitling
Öring
Om den inte kommer från Östersjön, Bottniska viken, Vänern eller Vättern.
Förutsättning/Motivering
Vildfångad lax från Östersjön, Bottniska viken, Vänern eller Vättern
Kan innehålla miljögifter.
Vildfångad röding från Vättern
Vildfångad öring från Östersjön, Bottniska viken, Vänern eller Vättern
Sill/strömming från Östersjön eller Bottniska viken
Surströmming från Östersjön eller Bottniska viken
Abborre
Gravad fisk
Risk för skadliga bakterier. Risken ökar med förvaringstid och -temperatur. Nygravad fisk som tillverkats och hanterats hygiensikt tillfredsställande utgör mindre risk.
Gädda
Gös
Lake
Lever från torsk och lake
Råa skaldjur
Risk för skadliga mikroorganismer.
Stor hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka, tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk)
Vakuumförpackad rökt fisk
Risk för skadliga bakterier. Risken ökar med förvaringstid och -temperatur.
Ål
Alla köttprodukter är säkra ur bakterie- och parasitsynpunkt om de upphettas till rykande heta (70°C ) innan de äts. Däremot överlever bakterier djupfrysning.
Kokt skinka, saltrulle eller liknande
Välj hel eller nyskivad produkt. Undvik vakuumförpackad skivad produkt, farmför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier. Risken ökar med förvaringstid och -temperatur.
Korv
Hel korv är att föredra framför vakuumförpackad skivad korv, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga mikroorganismer. Kokt eller varmrökt korv är säker ur parasitsynpunkt men ej alltid säker ur bakteriesynpunkt. Ordentlig upphettning av korv avsedd att värmas, som t ex varmkorv och falukorv, rekommenderas därför.
Leverpastej
Vanlig förpackad leverpastej kan ätas i normal omfattning. Undvik lösviktspastejer och patéer, de kan innehålla skadliga bakterier.
Varmrökt kött
Helt kött är att föredra framför vakuumförpackat skivat kött, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier.
Gravad fågel
Gravat kött
Kallrökt kött, parmaskinka och liknande torkat kött
Kött som inte är upphettat - framför allt från gris, får och vilt - kan innehålla skadliga parasiter. Ur bakteriesynpunkt se Kokt skinka ovan.
Lever
Innehåller mycket A-vitamin. Höga doser A-vitamin kan skada barnet.
Rå köttfärs
Opastöriserad mjölk
Undvik att dricka opastöriserad mjölk. Den kan innehålla skadliga mikroorganismer.
Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
Diverse förpackade ätfärdiga rätter, sallader, smörgåsar m m säljs i många butiker. Välj nyförpackad, nylagad mat om den inte ska upphettas innan den äts. Var försiktig med "delikatessmat" som patéer, syltor och liknande i delikatessdisken. Rå, obehandlad fisk och skaldjur kan, som andra råa livsmedel, innehålla skadliga bakterier, virus eller parasiter. Risken för skadligt höga halter av Listeria är dock liten om produkterna är helt färska och har behandlats hygieniskt tillfredsställande. Detta innebär att nytillverkad sushi baserad på råvaror av god kvaliet utgör låg risk ur listeriasynpunkt. Eventuella övriga skadliga mikroorganismer drabbar i första hand modern, inte fostret. Välj fisk som vi inte avråder från i "fisklistan" ovan.
Lakrits går bra att äta när man är gravid. Liksom alla andra bör du dock inte äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag. Kalebasskrita, bl a känd under namnet "Calabash chalk", som rapporterats användas mot illamående av gravida kvinnor från Västafrika, kan innehålla höga halter av bly. Det är därför direkt olämpligt för gravida att konsumera denna produkt. Andra namn på produkten kan vara "La Craie", "Argile Nzu", "Mabele" eller "Calabar stone". Var försiktig med hälsopreparat och hälsokostprodukter vid graviditet och amning. Ämnen i hälsopreparaten kan påverka barnet. Be gärna din läkare eller barnmorska om
Men jag har för mig att Willys har kokt kalkon... Brukar iofs köpa den rökta, men tycker mig minnas att jag sett kokt också. Tror det är Eldorados.
Helst färskskuren från charken, man ska visst undvika vaacumpackat.
Hmmm... vi äter inte så mycket protein annars och är inte sugen på det heller, så det hade ju varit bra om jag kunnat fortsätta äta det för just pålägg slinker ganska lätt ned.
Men det borde alltså vara ok om man bara är noga med utgångsdatumet om jag förstått er rätt?
Ja, listeria växer till när pålägget får ligga ett tag, och i vakuumförpackningar blir det ofta lite vätska som bakterierna gillar. Men det finns ju andra förpackningssorter, och är det packat samma vecka som det konsumeras så brukar det inte vara någon fara. Över huvud taget (även ickegravida) ska man tänka på att vara försiktig med charkprodukter som legat mer än två veckor sedan packningsdatum, såvida man inte ska koka/steka dem. Skillnaden är bara att ickegravida kanske får magont av listeria, medan foster kan skadas allvarligt.
Jag brukar köpa sådana lådor med plast som lock som man drar av. Är dem särskilt bakteriebildande? Annars finns det ju sådana platta paket där skinkan är mer vakuumförpackade tänkte jag...
Liggtiden och förvaringen är viktigare än förpackningen men vad jag fått lära mig så är det värre med vätskan som bildas i vissa förpackningar.
Atrix: Ok, får hålla ett extra öga på packningsdatumet då. Tack för svaret!
Jag har då aldrig brytt mig om vare sig pålägg eller vacumpackad lax etc. Har fött 2 friska barn, kanske haft tur, vet ej. Men jag tror inte att för mycket oror är särskilt nyttigt heller.