Någon som varit i Auswitch?
Skulle vilja fara dit och kolla. Mest för att verkligen förstå att de har hänt i verkligeheten.
Någon som varit där och orka berätta lite om hur de var osv.?
Skulle vilja fara dit och kolla. Mest för att verkligen förstå att de har hänt i verkligeheten.
Någon som varit där och orka berätta lite om hur de var osv.?
Jag har varit där två gånger. Det var ganska hemskt - andra gången var värre än den första, faktiskt.
Själva Auschwitz är ganska mysigt, ironiskt nog - vi var där mitt i sommaren, och det är fina tegelhus och små gångar och blommor överallt. Det är omgjort till museum - det finns utställningar i husen och filmvisning, etc. Utställningarna är alldeles förfärliga - ett helt rum med avklippta hårflätor, ett annat med barnskor - osv, osv. Det gäller att stålsätta sig!
Mycket fotografier, också, såklart - men förutom gaskammaren finns det inte så många tecken på att det en gång var något annat än just ett museum.
Birkenau, Auschwitz 2, ligger dock helt orört. Det går en buss över från huvudanläggningen. Här ligger rangliga träbaracker på ett stort fält omgivet av taggtråd, och så en tågräls som bara går rakt in. Inte ut. Här kan man kika in i barackerna och se sovbänkar byggda från golv till tak, och hur människor och ristat saker i väggar och tak. Och så taggtråd, taggtråd och taggtråd.
Ingen trevlig upplevelse, men definitivt berikande.
fy vad hemskt! min 11 åriga son har pratat om att han skulle vilja åka dit. De har precis pratat om hitler å andra världskriget i skolan.... men jag tror vi väntar några år till!
jag mådde illa hla vestelsen, så hemskt, såg hemskt utm inte det minsta vackert, me det var väl en mulen dag och jag tänkte bara påd et som hände...
jag har inte varit där men på ett lite mindre kcl som heter Stutthoff, ligger i polen nästan vid gränsen mot vitryssland. Har varit där med några grupper konfirmander och det har varit uppskattat. Mycke berörande.
jag var med min gymnasieklass i ett läger som ligger utanför berlin. Sachenhausen tror jag det heter, blommande maskrosor till trots så var det mycket obehagligt och overkligt.
Vi var där förra sommaren när sonen var 3 mån.
Hur hemskt det än är så är det en del av histoian och något man måste uppleva, om inte annat för att kanske förhindra att det händer igen??
MoonFlight, så tänker jag också. Kommer ta med mina barn dit när de är lite äldre.
Känns som att de borde vara obligatorisk att fara dit med skolan. Och nu menar jag inte i låg och mellan stadiet. Men kanske högstadiet. I 9:an.
Jag har varit i Dachau och det var en fruktansvärt obehaglig dag.. minns hur vi stod i ett rum med ett stort fotgrafi på väggen. Kortet var taget i just det rummet när det var staplat med lik upp till taket *ryser*
Kan inte se svartvita filmer med tåg eller höra tyska filmer efter det utan att må illa. Man bör nog vara minst 16 år för att besöka ett koncentrationsläger men alla borde någon gång göra det. Vi får aldrig glömma!
Jag har ocksa varit I Dachau 2 ganer och det var oerhort gripande. Vidrigt. hemskt.
Ni som har varit i Asuchwitz, hur hittar man dit? Jag och sambon ska bila i Polen i sommar och ska bl.a. till Krakow. Det ligger väl inte så långt därifrån? När man söker på Via Michelin kommer det upp ett ortsnamn, men ligger verkligen själva muséet/koncentrationslägret där? Var ligger Dachau?
Dachau ligger i Tyskland, vi åkte dit när vi var i Bayern, minns inte staden närmare.
Dachau ligger utanfor Munchen.
Jag var i Auschwitz och i Birkenau med skolan när jag gick i 9an.
Birkenau berörde mig inte så mycket då det är så himla stort. Allt ligger ute på ett stort fält liksom, så det blev för mig svårt att få den där instängda känslan. Jag tyckte att ugnen i Auschwitz var hemskast...kändes som jag själv skulle bli inslängd, trots att den inte varit ingång på massor av år. Men det var en väldigt obehaglig upplevelse för mig!
Alla tar dock och bearbetar det de sett på olika sett och upplever olika saker. Håller med tidigare talare om att man inte bör vara mycket yngre än 16 år.
Hallonpajen - Vet inte riktigt var det ligger. Men ja, det ligger nära Krakow för vi var där också på samma resa, antingen innan Auschwitz eller efter.
Jag var där sommaren 2004 i den som ligger i Polen!
Man tyckte att det var jätte spännande att åka dit, men när man väll var där, så kunde man då först se en 15 minuters film om hur det var så man fick en färsk bild av hur det gick till & sen gick man runt usch det var verkligen inget kul alls där, kunde inte slyta tänka på denna dag på hela min polen resa.
Har varit där flera gånger(SOlärare). Det är verkligen sevärt och intressant. Precis som andra sagt tycker jag att man ska besöka ett koncentrationsläger nån gång. Sen är klart att det är otäckt och obehagligt.
Att bo i Krakow är jättebra. Det tar ca en timma från Krakow till Auschwitz. Är man ändå i Krakow kan man även besöka de gamla judiska kvarteren där och Schindlers fabrik (också museum)för att få ändå bättre perspektiv. Vill man ha ytterligare en upplevelse kan man äta på den judiska restaurangen Ariel i de gamal judiska kvarteren.
Förövrigt kan jag bara rekommendera Polen och Krakow, den är ett underbart land, vackert och intressant.