• Tid för barn 75

Endometrios och migrän?

Hej!
    Har fått konstaterat mild endometrios efter nyligen gjord titthålsop. Hade även cystor på äggstockarna. Jag undrar om det är fler i samma situation som även lider av migrän? Då migrän också är en hormonrubbning så kan jag tycka mig se ett samband med denna sjukdom och endometrios.
    Någon?

• Svar på tråden Endometrios och migrän?
  • tandrollet

Jag...

Har endometrios (lindrig grad), migrän och irriterad tjocktarm.
    Har inga migränanfall längre - zonterapi har gett mig ett nytt liv! Pröva det!

Ad astra per aspera - till stjarnorna genom svarigheter
  • christinaiskottland

Jag fick ocksa migran nar min endo borjade bli varre och smartsammare. Hade aldrig det nar jag var yngre utan kom i samband med att jag var i slutet av 20-ars aldern. Migrananfallen minskade efter synarel behandling (och bra traning och avslappninsgovningar). Kan tillagggas att jag har problem med skoldkorteln ocksa och har svart att halla sig stabil en langre tid, aven efter radioaktiv jodbehandling. Jag hade tex bara ett litet anfall under gravidetetet (som var lyckat IVF!).

• ThereseA

Har nyligen fått reda på att ja har endometrios.. för ett tag sen åkte jag in akut pga domningar i hela kroppen.. som visade sig att jag har en kraftig migrän som även är ovanlig :0(

jag visste inte att det hör ihop typ..

• vilda bär

Ahaaa, jag hade ingen aning att så var fallet, men visst tusan har jag migrän... som har blivit värre, kommer oftare... kan inte skylla på vädret hela tiden, o idag undersöktes jag pga smärtor o såklart hade endo kommit tillbaka mkt kraftigt trots att jag varit gravid för ett årsedan (ivf)... Tack för info...

• Bispan

Har endo och aldrig haft något som liknar migrän. Har i stort sett aldrig ont i huvudet. Så att säga att det "hör ihop" är troligtvis helt felaktigt, om någon påstår det.

Har aldrig hört om att endometrios ska vara en hormonrubbning? Däremot att "något" är fel med immunförsvaret.

• dallas

Har oxå fått migrän från och till, oftast ifall mensen varit nära och om jag har haft stress runt omkring, det där med domningar som ThereseA skrev om lät ju intressant; har nämligen oxå det från och till men vet ej vad det är..., IBS har jag oxå enl, läkaren på min vårdcentral...

Kan tillägga att nu när jag har blivit gravid så har min mage blivit mycket bättre- har ALLTID haft problem med att gå på toa osv annars har man ju hört att det skulle vara tvärtom..Sedan är mitt humör 1000 gånger bättre nu när jag slipper mensen(smärtorna) och ångesten som för min del kommer varje månad vid ÄL fram tills mensen är över...

• tandrollet

Bispan: Alla med endometrios behöver ju inte ha migrän (lyckans dig som slipper den smärtan!) Men många har båda sjukdomarna, de lär ska gå lite "hand i hand".

Ad astra per aspera - till stjarnorna genom svarigheter
  • Bispan

tandtrollet: Vilken forskning stöder/visar att de båda sjukdomarna "hör ihop"? Jag läser väldigt gärna om det i någon tidskrift eller liknande.

• christinaiskottland

Bade migran och endo ar mer syndrom an sjukdomar och varierar sa stort fran person till person. Det enda man kan med klartext saga ar att det pavisas att om man har endo sa har man lite storre sannolikhet att ocksa ha migran. Det ar inte sa enkelt som att saga att om man har endo sa har man migran och vise versa. Tex, om man som jag lider av Hashimotos (auto-immun skoltkortelhormon dysfunktion) sa finns det 25% storre sannolikhet att jag ocksa far/har endo. Migran tror jag ar annu mindre sannolikhet eller samband. Forskning har dock bara borjat i dessa omraden (bada typiska kvinnosjukdomar och darmed ignonerade for lang tid) och det ar darfor det ar sa viktigt att vi utbyter erfarenhet med varandra. Dock med halsosam skepsis och respekt. Allt som andra far, behover man inte sjalv fa osv...

• christinaiskottland

Jag tankte posta lite lankar om (pa engelska dock, eftersom det ofta ar original texter-hoppas att det gar bra).

en.wikipedia.org/wiki/Endometriosis

Text taget fran wikipedia: While the exact cause of endometriosis remains unknown, many theories have been presented to better understand and explain its development...Endometriosis is a condition caused by excess estrogen created each month in the female body, and is seen primarily during the reproductive years...Recent research is focusing on the possibility that the immune system may not be able to cope with the cyclic onslaught of retrograde menstrual fluid. In this context there is interest in studying the relationship of endometriosis to autoimmune disease, allergic reactions, and the impact of toxins.

Menscykeln som paverkar mangas migran-paverkar ocksa endo. manga av de behandlingar som "hjalper" mot endo, hjalper ocksa mot migran tex "# Many people like sweets: eating sugar or chocolate temporarily increases serotonin levels, but creates a rebound effect, characterized by heightened PMS symptoms.
    # Avoid coffee and alcohol. Both can increase the levels of estrone.
    # Melatonin and serotonin are increased by meditation, and the stress hormone cortisol is decreased. Melatonin causes you to go into delta-sleep, during which period Human Growth Hormone is released. As melatonin levels drop from childhood (100%) to age 20 (30%) and age 30 (20%), recovering takes more time, so good deep sleep is essential.
    # Serotonin is manufactured by the body from a partial protein or amino acid called tryptophan. This amino acid is found in many foods, including soy, turkey, chicken, halibut, and beans.
    # Lavender, primarily in the form of oil, has been found to reduce several physiological parameters of stress by stimulating serotonin and inducing a feeling of calm and happiness.
    # Light therapy increases your serotonin levels.

• christinaiskottland

Kliniska studier-nagra exempel pa lankar:

www.irishhealth.com/index.html&id=6482

The study found that 15% of those who did not have endometriosis, suffered from migraine. However among the women who did have endometriosis, the migraine rate jumped to 38%.

The Italian researchers also found that those affected by endometriosis began experiencing migraines, on average, five years earlier than the other women.

Hypotes om varfor det finns en lank:

www.sciencedaily.com/releases/2004/10/041030205345.htm

We don't really understand the link between the two conditions although some biochemical mediators have been implicated. It is possible that systemic spreading of prostaglandins produced by endometriosis may contribute to migraine and it has also been shown that upregulation or disregulation of nitric oxide synthesis has a role in both migraine and endometriosis. But the association between the two conditions requires further research."

Details of this study are published in the medical journal, Human Reproduction.

Hoppas att det hjalper nagra dar ute. Kan tillagas att om nagon informerat mig om att jag hade mycket storre sannolikhet att drabbas av endo sa hade jag tvingat mig till behandling langt tidigare och darmed troligast undvikit att fa bada mina tuber skadade och min ena aggstock. Nu blev jag dock gravid genom IVF- vilket kandes som ett mirakel, men det kunde ocksa inte gatt bra.

Lycka till alla er dar ute och ta vara pa er halsa, det ar nog bland det vikigaste man kan gora for ens sjalv, men aven andra.

• Tid för barn 75

Tack för alla fina inlägg
    Vill bara tillägga att både migrän & endometrios är sjukdomar och inget annat!!!

• christinaiskottland

Sjalvklart ar bade migran och endo etablerade och erkanda sjukdomar. Men i mangt och mycket upptrader de valdigt likt syndrom med dess associationer. Nedan fran wiki:

Syndromes and associated conditions

The description of a syndrome usually includes a number of essential characteristics, which when concurrent lead to the diagnosis of the condition. Frequently these are classified as a combination of typical major symptoms and signs - essential to the diagnosis - together with minor findings, some or all of which may be absent. A formal description may specify the minimum number of major and minor findings respectively, that are required for the diagnosis.

In contrast to the major and minor findings which are typical of the syndrome, there may be an association with other conditions, meaning that in persons with the specified syndrome these associated conditions occur more frequently than would be expected by chance. While the syndrome and the associated conditions may be statistically related, they do not have a clear cause and effect relationship - i.e. there is likely to be a separate underlying problem or risk factor that explains the association. An example would be Down syndrome which has the associated condition of diabetes mellitus. A knowledge of associated conditions would dictate that they are specifically looked for in the management of the syndrome.

• niwi

Jag har precis opererat bort polyper i livmodern.....innan operationen vaknade jag DAGLIGN med huvudvärk.....i vissa fall svååååår migrän, nu efter operationen så har jag inte haft ont i huvudet på morgonen sen den 1 Augusti...helt underbart

• Bispan

Hmm, skummade i undersökningen. Det stör mig att det antingen inte står eller att jag inte förstår hur de har kontrollerat att alla i kontrollgruppen verkligen är friska och inte har endo.

• Drömmerdrömmar

jag har lätt endometrios, dock fruktansvärda smärtor, lider riktigt av dem.. spänningshuvudvärk med inslag av migrän sen jag var 10 och irriterad tjocktarm vilket gör min mage jätte spänd o svullen och värker som tusan dagligen...

• carmela

Ahaa.. jag skall opereras för endometriosa nu i höst och jag lider oxå av migrän till o fråån.. Jag har inte kopplat ihop det förrut men visst kan de gå hand i hand..

• MajkenN

Hej!

Ett mycket intressant inlägg! Jag fick migrän i 25-årsåldern. När jag var 33 fick jag problem med sköldkörteln, och vid 38 konstaterades endometios. Tänk om det kunde forskas lite mer kring kvinnosjukdomar, och - vilket faktiskt gör mig förbannad - de kan väl för f-n i alla fall INFORMERA om att det kan finnas vissa samband. Tänk om jag fått en hint när jag var 25 att migränen kunde vara ett teckan på kommande graviditetsproblem (eller åtminstånde när jag fick hypertyreosen) - då kanske jag hade kollat mig lite tidigare och kanske kunnat få barn idag! Tänk att man ska behöva läsa det i ett forum (vilket jag för övrigt är väldigt glad att det finns!). Jag ska absolut googla vidare i ämnet!

MVH
    /M

Svar på tråden Endometrios och migrän?