• mammalollo

Bästa sättet att sluta med godis?

Är extremt godisberoende och äter godis typ varje dag(inte bra jag vet).
    Har försökt hålla upp med det men det går inte.
    Någon som vet hur man blir av med sitt hela tiden godissug?
    Känner inte för att gå upp i vikt pga att jag äter godis dagligen och det är ju inte så värst bra heller.
    Känner att jag börjar få abstinens om jag inte äter godis på flera timmar(form av huvudvärk är ganska trött på min huvudvärk).
    Ni som slutat äta sötsaker hur gick ni till väga?
    Drog ni bara ner på det eller ni slutade tvärt?
    Vilka abstinens fick ni?
    Tacksam för svar

mammalollo stolt mamma till Maximilian 0307 och Xander 0512
  • Svar på tråden Bästa sättet att sluta med godis?
  • Freiya

jag drog ner på det och äter bara sånt på lördagar nu.
    äter du ordentligt annars? rikitg mat menar jag? frukost,lunch,middag? dom säger ju att det är mycket pga att man inte äter ordentlig mat som man får lågt blodsocker och vill ha snabba kolhydrater=godis,chips osv.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Dieselmom

lägger tråden bland favoriterna... *undrar varför*

My opinions may have changed, but not the fact that I am right.
  • Tjej 83

läs vad det finns i godisar o du vill inte äta dem mer

• Joss79 nr 2

För mig som ramlar in och ut ur sockerberoende så gäller det att ha nåt substitut och sen får man ju rent av bara stå ut. Frukt, Morot, äpple, sånt som är lite jobbigt att äta och inte går så fort. Kan lätt sätta i mig 5 clementiner och fortfarande va sugen, men dom går ju snabbt. Sen kanske en folkis kan dämpa suget. Inte för jag ska få dig och börja dricka istället, men när man är så godis-stressad kan det va gott med en öl som får en o tänka på annat. Om man nu gillar öl...

• Jess69

Jag slutade tvärt äta godis för några år sedan,
    bara bestämde mig.
    Det var jättejobbigt de första 14 dagarna, jag
    nästan darrade när jag gick förbi godishyllan
    i affären, eller såg reklam på TV - helt sjukt.

Men sen släppte sockerbegäret...och jag var inte
    sugen alls...lyckades hålla upp i 15 månader totalt!!

Det man inte har hemma, kan man ju inte äta, så
    det bästa är att sluta handla hem helt enkelt.

Nuförtiden försöker jag äta på lördagar, och det
    funkar...men en viss vecka i månaden är det lite
    svårare...

• vänat

Ja du josa 79 nr 2 inte är det väl bättre at byta godis mot öl.ska man skippa godiset ska man också skippa ölen.Öl innehåler även de en massa kalorier inte att för glöma
    Men som andra här förslagit frukt eller varför inte frysna bär inte dumt kan jag lova

• Pimz

Jag slutade med smågodis och liknande för två år sedan. Inte för att jag åt speciellt mycket, men för att jag har en tendens att äta mer och mer om jag väl har börjat :) På ett par veckor försvann suget efter smågodis. Har däremot fortsatt att äta riktigt mörk choklad typ Marabou Premium Dark. Kan vara bra att ha om man blir jättesötsugen, typ efter maten. Då kan man ta en bit choklad. Det räcker för att sötsuget ska försvinna. Dessutom stoppar man inte i sig 15 bitar mörk choklad. Det räcker med en. Nu är jag aldrig sugen på smågodis längre. Det äcklar mig, och jag skulle aldrig få för mig att äta det!

• Jossebell

jag fick utskrivet medicin för att stoppa gottasuget och det hjälpte. Medicinen är lämpad för dem med diabetes men jag och flera får den ändå utskriven.
    Den heter Glucophage.

Ett annat sätt är att äta cambridgekuren (läs mer på deras hemsida) då tappar du helt klart sötsuget och går ner i vikt samtidigt.

• Dieselmom
    Jossebell skrev 2007-05-24 14:49:46 följande:
    jag fick utskrivet medicin för att stoppa gottasuget och det hjälpte. Medicinen är lämpad för dem med diabetes men jag och flera får den ändå utskriven.Den heter Glucophage.Ett annat sätt är att äta cambridgekuren (läs mer på deras hemsida) då tappar du helt klart sötsuget och går ner i vikt samtidigt.
    Har du ngn bra länk till hur cambridgekuren går till?
  • Joss79 nr 2
    vänat skrev 2007-05-24 14:45:05 följande:
    Ja du josa 79 nr 2 inte är det väl bättre at byta godis mot öl.ska man skippa godiset ska man också skippa ölen.Öl innehåler även de en massa kalorier inte att för glömaMen som andra här förslagit frukt eller varför inte frysna bär inte dumt kan jag lova
    Nä, klart det inte är bättre! Men det har jag aldrig påstått heller. Och andra INKL jag har föreslagit frukt och grönsaker. Jag har bara tipsat vad som funkar för mig! Och att ta en öl En dag för att dämpa godissuget tills det försvunnit, tycker jag inte är nån big deal. Målet är ju att bli godisfri. Men just det tipset funkar väl bäst för öl-livsnjutare. Fast ibland tar jag ett glas vin istället. Men oftast så blir det frukt eller grönt, nötter, riskakor, knäckebröd.... osv.. Vad vi har hemma!
  • ballerinamuffins

Hehe nästan samma som mina problem, fast för mig e de Cola, Måste ha cola varje dag de e hemskt mitt humör e inte att leka med om ja inte får cola. Godis e bara så ibland måste ha men de e bara under den perioden i månaden. kan bli galen i chips popcorn och fläskeknas osså.
    De e farligt gott, o de värsta e att ja ligger redan 30 kg över min normala vikt så ja måste sluta me allt sånt men de e svårt,
    nån som känner för att peppa varandra!?

• josefsmamma

Hej hopp!
    Jag har också ätit godis och kakor VARJE dag i hur många år som helst..
    För tre veckor sedan slutade jag med det tvärt...
    Det är lika jobbigt som att sluta röka ju!!
    Fast det går...
    Jag har däremot inte slutat helt med socker...
    Nackdelen är att jag äter mackor på kvällarna istället så det är ju inte helt lyckat det heller...

• Dieselmom
    Jossebell skrev 2007-05-25 19:19:35 följande:
    www.cambridgekuren.se
    haha, ja den var ju enklel

tack!
  • Bohemia

Bra tips!

Jag slutade röka för ungefär ett år sedan när jag blev gravid, men nu verkar det som om jag blivit godisberoende istället....

Vill också sluta äta godis men det känns svårare än att sluta röka, nu har jag ju ingen bebis i magen som motiverar mig!

• Lobos mágicos

Det bästa är nog att sluta tvärt. Socker är som vilken drog som helst. Har man ett beroende så går det inte att bara äta mindre, man måste sluta helt en tid för att bli av med beroendet. Har för mig att det brukar ta lite drygt tre veckor av nolltolerans för att få bukt med det. Som några redan sagt så är en pulver diet ett bra sätt. Då vet du att du inte får i dig något socker. Det kan ju annars vara svårt att ha total kontroll för det är ju socker i det mesta nu för tiden.

Det blev en Amelie!
  • käxet

jag dricker vatten istället iskallt bubbelvatten funkar för mej

• Tekla78

Frukt, bär/smoothie, mörk choklad efter maten, inte köpa hem lösviktsgodis (eller om man köper, köp max typ 5 bitar och inte ett halvt kilo).

Har även hört något om att Kromtabletter kan dämpa sötsuget - någon som vet?

• mammalollo

Jag är värsta godismonstret .
    När vi är ute och handlar är det alltid något choklad som åker ner i korgen.
    Visst var det tufft att sluta röka men det kommer bli tuffare att dra ner på godiset men sen lär jag nog gå ganska bra ner i vikt åsså.*Hoppas jag*.
    Har bara gått ner 8 kg på 1½ år(efter senaste graviditeten) försöker med viktkontroll brustabletter men jag har det lite på is nu...orka dricka sån svinäcklig dryck varje dag i 2 månader för att gå ner i vikt.
    Får köpa hem frukt ist för en massa godis....
    Hur får man förresten bort den slappa gravmagen?
    Orkar typ inte göra situps på morgonen direkt....

mammalollo stolt mamma till Maximilian 0307 och Xander 0512
Svar på tråden Bästa sättet att sluta med godis?