• Anamia

Hur mycket vatten dricker ni som ammar?

Har svårt att få igång ammningen, ger ersättning också. Hörde av någon som sa att det delvis kan bero på att jag dricker för lite vatten. Har väldigt mycket huvudvärk dessutom. Hur mycket vatten dricker ni?

• Svar på tråden Hur mycket vatten dricker ni som ammar?
  • Majan78

Är jättedålig på att dricka vatten, tyvärr. Kommer på mig själv ibland att jag borde dricka mer, särskilt när sonen krånglar vid amningen. Ibland fyller jag upp ett halvliters glas och lämnar framme, då kommer jag ihåg att ta en klunk ibland.

• Samach

Dålig på att dricka vatten. Varken varit mer hungrig eller törstig under hela tiden, jag ammar min snart ettåriga dotter fortfarande.

• awesome

När jag ammade grabben kunde jag inte sluta dricka vatten. var törstig jämt. Fyllde alltid en 0,5 liters flaska med vatten som jag drack vid nästan alla ammningstillfällen. Det största vätskebehovet försvann när kroppen ställt in sig men jag drack ändå mer än vanligt.

Du har rätt om huvudvärken. De allra flesta gånger då man har huvudvärk som är det vätskebrist. Försök sätta upp ett mål, tex, fyll en 1,5 liters petflaska med vatten och bestäm att den här ska jag dricka upp innan kl 15. Sedan ska man ju dricka lite och ofta för annars åker det rätt igenom.

• Mamma och Mor

Jag dricker ett glas vatten vid varje amningstillfälle. Har inga problem med att komma ihåg att dricka vatten - för så fort jag börjar amma så blir munnen torr som ökensand Räcka ut tungan

• Itzymitzy

Jag har ett ½ litersglas som jag drack ett fullt vid varje ammningstillfälle, ammade tvillingar och var väldans törstig. Har blivit väldigt mycket sämre på att dricka vatten sen jag drog ner på amningen och började med ersättning oxå...

• herilane

Får du huvudvärk så kan det mycket väl vara att du är uttorkad. Jag fick det precis i början, och feber också.

Jag ser till att alltid ha ett stort glas vatten eller utspädd juice stående framme. Det blir lättare att dricka om jag bara behöver sträcka ut handen och ta det. Och så är det en påminnelse - varje gång jag går förbi bänken där det står så känner jag efter, skulle det inte vara gott med lite dricka? Alltså dricka innan jag egentligen känner mig törstig.

• lilaki

Jag märker tydligt på min mjölkmängd om jag slarvat med vätskan.
    Drick, drick, drick!!

• Majjss

Jag hade alltid en tillbringare med vatten bredvid sängen, en vid soffan och en i köket och hade i som mål att dricka upp engefär en om dan i början... sen fick jag lite mer rutin på att dricka mycket till maten osv...

• För blinda själar är alla katter

En 0,5l petflaska med vatten vid vid varje amningstillfälle försöker jag få i mig (de gånger jag kommer ihåg att fylla upp flaskan innan vi börjat amma)

• Anamia

Tack för alla råd. Jag ska nog dricka mer vatten. Tror på det här med att ställa ut en massa bringare och glas så blir det inte lika ansträngande och blir påmind om att dricka. Hoppas jag märker skillnaden på ammningen :)

• 19Malin86

På BB sa de till mig att dricka en liter extra om dagen och det var inte svårt..var konstant törstig

• Modesty2000

Har hört att riktlinjen är 3 liter om dagen när man ammar!!!!!!!
    Jag lyckas med max 2 om dagen, men det märks inte så mycket på mjölken utan mer att jag blir seg och kissar lite...

• Galatea

Jag blir såå törstig av att amma...så jag klunkar nog i mig 3-4 liter/dygn, varav 1 liter på natten
    Jag märker direkt på mjölkmängden om jag slarvat med drickat

• Googels

Jag har oxå glas utställda lite överallt så att man ska komma ihåg att dricka, och så att det ska vara lätt att göra det för jag blir ofta väldigt törstig efter att jag ammat, framför allt på natten av nån anledning då det brukar bli ett stort glas eller två efter varje amning.

• mira

här är en till som är törstig konstant... brukar aldrig vara så här duktig på att dricka vatten och vätska annars. får alltid fylla ett glas när jag sätter mig och ammar.

• Monnis

Jag skulle behöva ställa fram vattenflaskor i alla rum, glas med vatten i funkar inte för jag har två katter som gärna dricker vatten ur mina glas. Dricker också för lite, ont i huvudet titt som tätt, ändå har jag en halvlitersflaska med vatten som jag brukar dricka ur, men ibland sätter jag mig i ett annat rum och ammar och ids inte gå och hämta flaskan fastän jag är törstig... Måste bli bättre på att dricka ordentligt. Hörde också man skulle dricka minst en liter extra varje dag när man ammar.

Svar på tråden Hur mycket vatten dricker ni som ammar?