• Moder07

Hur ofta ge Minifom? Bara kvällar/nätter enligt BVC då sonen bara har ont då!

Fick rådet av BM på BVC att börja ge min son Minifom eftersom har verkar ha så ont i magen på kvällarna och varannan natt håller mig vaken pga detta.

Hon sa att jag bara skulle ge minifom på kvällarna och natten i samband med amningen. Ska man inte ge Minifom till varje mål dygnet runt? Står ju på förpackningen att man ska ge 10 dropper strax innan bebben ska äta, hur blir det då om man bara ger på kvällar/nätter och inte på dagarna?

Någon annan som fått den infon från BVC? För verkar vara vanligt med ont i magen på kvällarna på våra små här på FL...

*KRAM*

• Svar på tråden Hur ofta ge Minifom? Bara kvällar/nätter enligt BVC då sonen bara har ont då!
  • Tatta

Min kille, som nu är 3,5 mån, fick ca 4-5 ggr/dag, men jag ammade oftare. Det räckte. Nu har jag trappat ned och han får 1-2 g/dag. Snart slutar jag.

• linsto

Jag gav min tjej minifom vid varje måltid. Slutade när hon var ca 3 månader. på min BVC sa dom inget om bara kvällar och nätterGlad Testa dej fram.

• Moder07

Verkar vara lite olika de där...

Tatta: gav du bara på kvällarna eller? hur lång tid tog det innan minifomdropparna började verka från början? Står ju på förpackningen att det kan ta 3-4 dagar eller nåt sånt, tar det längre tid om man inte ger vid varje måltid?

• knodden och vi

På Bvc här sa de att ja skulle ge honom vid fem tillfällen under dan o kvällen. Har börjat idag så vi får se om det hjälper.

• spindelapa

Ger man inte minifom regelbundet så verkar det ju inte!
    Det ska finnas jämt med minifom hela tiden i den onda magen, du kommer nog inte mära av någon skillnad annars, om du inte ger oftare.

http://www.egenvard.nu/AZTemplates/EgenvardCommonQuestions____1251.aspx#

• Frosk

Jag tycker helt klart att du ska ge vid varje mål ändå. Testa det och se om det hjälper. Jag fick ge min många gånger om dagen och minst 20 droppar åt gången för att det skulle hjälpa.

• Lillusen

Du har fått många var redan men jag ville bara lägga till min erfarenhet av dessa droppar:

Jag gav min som Minfom tills han var 3 månader. Min BVC sköterska som jag har STORT förtroende för (jobbat som det i 34 år) sa att det är oerhört viktigt att man ger det innan VARJE mål annars är man tillbaka på ruta 1 igen. Ger man däremot mat igen inom 2 timmar så behöver man inte ge nytt, fast jag gjorde det ändå för att vara på den säkra sidan. Det är ju helt ofarligt och du kan inte överdosera så ta det säkra före det osäkra och ge innan varje mål, LYCKA TILL!

Glöm sen inte att det kan ta både en till två veckor innan man märker skillnad så HÅLL UT....=)

• knodden och vi

jag har nu märkt en skillnad o vi har hållt på i 4 dar. jag ger 15 droppar och knappt ingen magknip alls, kanon.

• Timati

Ger oxå miniform vid varje mål.
    Mycket gladare tös har jag. så glad över att det hjälper!

...::: Vi älskar dig Jennifer ::::...
Svar på tråden Hur ofta ge Minifom? Bara kvällar/nätter enligt BVC då sonen bara har ont då!