• Anonym (Smilla)

Familjerättens listor...

Har kollat igenom listor på vad som ingår o inte ingår i underhållsbidrag..men vad är det som gäller när man betalar underhållsstöd??
    Tex hjälpa till och betala för barnets hobby tex ridning,ny cyckel,glasögon o ny mobiltelefon, resor etc, ja sånt som är dyrt o köpa...Måste min sambo vara med och betala till Biomamman om hon kräver det??? Vi har inte sån bra ekonomi för jag är arbetslös och har dålig stämpling:::Tacksam om någon kan svara på det här

• Svar på tråden Familjerättens listor...
  • Anonym (ME)

Min dotter rider och jag och pappan är separerade. vi separerade för att han ville det och inte jag. Så han får snällt betala halva ridningen för dottern eftersom det inte ingår i underhåll. nu är det ju så att jag knappt får nåt underhåll, oftast betalar jag stallet själv, och även glasögon till vårt andra barn som pappan ska betala hälften av har jag inte sett röken av. så med andra ord har jag en idiotisk pappa till mina barn men dom får det dom behöver ändå.

• Anonym (+++)

Det är ju så att de saker du räknar upp är sådant som inte ingår i underhållet. men det betyder inte att din sambo MÅSTE vara med och betala. Dyra hobbys och så ska ju diskuteras och komma fram till gemensamt och att man betalar efter förmåga. mamman kan alltså inte KRÄVA att du ska betala något som han inte varit med om att godkänna. Samtidigt så kanske man ibland får försöka skjuta till lite för att ens barn ska få syssla med någon hobby som de verkligen vill. Det är ju säkert inte heller lätt för mamman att antingen själv stå för hela kostnaden som kanske drabbar hennes ekonomi eller så får hon säga nej till barnens fritidsaktiviteter. barn har ju också rätt till hobbys till rimlig kostnad.

• Anonym

"betala för barnets hobby tex ridning,ny cyckel,glasögon o ny mobiltelefon, "

Om ni inte har råd och mamman inte har råd på egen hand så anser jag inte att barnet behöver ha alla dessa prylar. Glasögon är ju ett måste men cykel, mobil och ridning är lyx. Har man fattiga föräldrar kan man tyvärr inte göra allt man vill

Svar på tråden Familjerättens listor...