• white cheese

Köpa polishund?

Jag har hört ett intressant rykte, undrar om nån här kan bekräfta/dementera...

Jag antar att man börjar träna polishundar när de är rätt så unga. Nu var det någon som sa att alla schäfervalpar har "hängande öron", som sen rätar upp sig när de blir lite äldre, men polisen vill bara ha schäfrar med upprättstående öron, så därför kan man få chansen att köpa polistränade hundar. Stämmer det?

Jag har inte tänkt köpa hund, vare sig polishund eller annan (så ni behöver inte börja fråga om min erfarenhet av hundar ), utan jag är bara nyfiken...

• Svar på tråden Köpa polishund?
  • Teskedsmamman

Nä, det tror jag inte stämmer, har de väl börjat lägga ner pengar på att utbilda en hund så släpper de den inte bara för den har hängande öron. Dessutom har öronen rest sig innan de påbörjar träningen....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 32
  • Giz the wiz

hahaha noppe en skröna.....

• Vilja00

kvalifiserat skitsnack från folk som vill kränga hundar för stora pengar o lurar icke pålästa på stora pengar. jag blir lika förvånad varje gång folk går på det.

• Vilja00

tilägg - det är inte öronen som gör polishunden, det är det som finns mellan dom oavsett om de hänger eller står. :)

• Dagsländan

många gånger är det inte polisen som tränar hundar till polishundar utan andra tränare och sen köper plisen dom "färdigtränade". Känner en man som utbildar polis, narkotika, bombhundar åt poliser etc.

• white cheese

Okej, ni verkar rörande överens iaf...
    Jag har en kompis som påstår att hans kusin fick köpa en "kasserad" polishund, men det var minst 10 år sen. Vet inte om det kanske var annorlunda då?

• Vilja00

nej, det var inte annorlunda men det låter ju bra för vissa...

• LinBlå

Nej, polisen kasserar inga hundar pga utseende.
    Anledningen till att din vän fick köpa en sådan hund var nog snarare att hunden inte höll måtten inom arbetet.
    Har själv tagit över två hundar som var menade att bli polishundar men som inte "dög". Den ena hade för mycket problem efter uppväxten (var placerad i foderhem) och den andra hade för låg skärpa. Båda har varit oerhört mycket hund iaf, så inga mjukishundar här inte. MEN, de höll inte måttet för att vara en partner för en polis.

• Kristin24

det berodde nog på annat än öronen. Mina föräldrar köpte en labrador när jag var liten som var tränad av polisen. Han var för mkt familjehund och passade inte mentalt ...han var 2 år när han kom till oss....en underbar hund.

Go och glad Kexchoklad
  • Tuvaluvan

Antingen så tränar man upp en egen hund som ska klara massa tester innan jobbet som polishund blir aktuellt..och så finns det vissa tränare som tränar upp hundar som sedan en polis blir "tilldelad" att börja arbeta med om han/hon ska bli hundförare. Men definitivt så spelar öronen ingen roll.. jag menar, en cocker spaniel kan ju vara perfekt narkotikahund.. och vilken CS har uppåtstående öron.. hihi! Så för att bli polishund lär hunden klara Många tester, och det är det inte alla vovvar som gör så därför säljs de!

• white cheese

Okej, tack så mycket för alla svar... då fanns det alltså ett korn av sanning, även om det inte var just öronen som var haken...
    *ser framför mig cocker spanieln med uppstående öron*

• Splach

Dom hundar som min far har fått har alltid varit färdigtränade, så det är inget dom gör själva, utan privat personer med erfarenhet gör det, men självklart finns dom, dom som tränar dom själva, men dom är få.
    Och det är väldigt få hundar som passar in som polishundar, nu har jag dock lite mer erfarenhet av dom som är lite mer "säregna" då det är dom min far brukar få, pg av att dom behöver en fast förare.
    Men annars är dom som pappa haft som vilka hundar som helst till vardags, vanliga familjehundar hemma.

Ang hängöron, så märks det efter några månader om hunden inte får "stående" öron, så om det skulle vara en sak som gjorde att dom inte fick bli polishundar, så skulle dom aldrig fortsätta utbilda hunden iså fall, och då är dom troligen fortfarandes kvar vid bas kunskaperna som varje hund bör kunna..

Svar på tråden Köpa polishund?