• Svar på tråden håller ägg i rumstemperatur 2 timmar?
  • meesa

Jepp..Och inte nog med det, de håller säkert en vecka om inte längre..

• hejentjej

men varför står de kyl vara?? ja menar i hönshuset är de ju varmt haha eller?

• HellviHumle

Färska ägg håller länge i rumstemperatur. Kanske upp emot ett par månader. Ett par timmar är ingenting att ens reflektera över.

• Karpet

Kossorna står inte heller nerkylda

I affären står ägg inte kylda heller, åtminstone inte där jag bor.

• Familjen B

På våra ägg står det "förvaras bäst i kyla", men jag jobbar i butik och vi måste inte ha äggen i kyla utan dom håller till bäst före datum i rumstemperatur, dock förvars dom oftast i kyla.

• HellviHumle

Att det står kylvara är för att de naturligtvis håller sig bättre i kyla. Om det skulle finnas en spricka i skalet så håller de ju inte så länge i rumstemperatur.
    På den tiden jag höll på att kläcka kycklingar så gjorde jag så att jag genomlyste äggen efter fem dygn och de ägg som inte var befruktade användes till bakning. Det var alltså efter fem dygn i 37 grader. Det som händer är att äggen torkar lite dvs luftblåsan blir större.

• Laire

Bäst före datumet på äggen gäller för ägg förvarade i rumstempratur, eftersom man i många andra länder förvarar dem i rumstempratur (EU-standard). Därför håller de så länge efter bästföredatumet i kylskåp.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
Svar på tråden håller ägg i rumstemperatur 2 timmar?