• Anonym (ful så ful)

Vad kan jag göra åt mina tänder?dom är fruktansvärt fula(mår dåligt):-(

Låt mig förklara jag har aldrig haft tandställning.Det är så att brevid mina stora tänder dom tänder som sitter brevid dom stora däruppe i mun,har jag jättesmå tänder,när jag skrattar så ser man bara mina stora framtänder,det är fruktansvärt fult,det är inte bara det,utan dom tänderna dom små,dom är inte bara små utan dom är innåtböjda..skitfult är det,så när jag ler o skrattar ser man bara framtänderna....NU till min fråga:Kan jag få tandställning,vet någon vad jag kan göra åt mina fula tänder?vad kan tandläkaren göra tror ni? mår så fruktansvärt dåligt av detta så tacksam för svar......

• Svar på tråden Vad kan jag göra åt mina tänder?dom är fruktansvärt fula(mår dåligt):-(
  • Pimienta

Svårt att säga utan att se bild. Men troligtvis kan du få tandställning. Det är dock ganska dyrt, när man är vuxen.

• Anonym (ful så ful)

Ingen

• Anonym (ful så ful)

okej hur mycket kan det kosta?

• Pimienta

Det är jättesvårt att säga. En vän till mig har fast tandställning i båda käkarna, och det kommer kosta henne ca 20000...

• Anonym (ful så ful)

oj betalar man det hos tandläkaren på en gång,eller via faktura?

• Pimienta

Gå till din tandläkare och säg vad du har för önskemål, så får du se vad dom säger.
    Man kan även korrigera en del med fasader etc.

• Anonym (ful så ful)

okej,men fasader kostar rejält mycket va?

• Längtar efter en liten

Du kan alltid prova söka ekonomiskt bistånd hos soc.

Min tandläkare rekomendera mig det eftersom jag slog ut mina framtänder för 10 år sedan i en olycka och har gått så sen dess. I och med att jag är sååå rädd har jag inte gått till tandläkaren förrän nu och nu ska dom dra ut 8 tänder,lagaa 9 tänder och fixa mina framtänder och sen ska jag till en pyskolog som ska bedömma om jag ska vara söv när detta händer pga min extrema rädsla.

Sökte detta förra veckan och får nog dte beviljat så jag är jätte glad.

Totalt kommer hela kalaset gå på närmare 100 000 kronor.

Jag ska dra ut 8 tänder+att få nya dom som blivit utdragna
    laga 9 tänder
    Fixa framtänderna
    +ev sövning.

Mamma tänker på dig,hur du har det där uppe :( Puss
  • Pimienta

Man brukar kunna dela upp betalningen.
    Att ändra tändernas läge mha fast tandställning tar lång tid, ofta ett par år. Bara så du vet

• Anonym (ful så ful)

tack för alla svaren måste ringa tandis fort imorgon dag

• Pimienta

Fasader bör bli billigare än tandställning.

• Anonym (ful så ful)

okej men vad är exakt fasader,är det "låtsas" tänder? så snällt att ni svarar....

• Pimienta

Fasader innebär att man slipar bort en bit av tanden (nån millimeter på den sidan av tanden som vetter ut mot läpparna sas), sedan "klistrar" man på fasaden. Fasaden är gjord av keramik.
    Själva fasaden kan man alltså göra i den form man önskar (t.ex. om man har en jättesmal tand bredvid framtanden så kan man man bygga ut den jättesmala tanden, såvida det finns utrymme till det).
    Det negativa med fasader är att man måste slipa bort en del frisk tandsubstans, vilket kanske inte känns så kul, man ska ju vara rädd om sina tänder!

Lite svårt att förklara såhär, men du kanske blev lite klokare .

• Anonym (ful så ful)

å tack för svaret.vad snällt

• Anonym (tandläkare)

Hej!

Ibland om de tänderna bredvid de stora mitt fram är små eller har annorlunda form, kan man prova att bara lägga på lite plastlagning (composit) först. Blir det inte fint eller det inte håller kan man enkelt slipa bort det och göra porslinfasader eller strunta i annan åtgärd. Det kostar ca 500-1000 kr per tand att göra plastfyllning, och ca 3000-4500 kr per tand att göra porslinfasad. Man får två års garanti om man gör porslinsfasad men ingen garanti vid plastlagning.

Lycka till

• Anonym (samma)
    Längtar efter en liten skrev 2007-05-24 20:55:02 följande:
    Du kan alltid prova söka ekonomiskt bistånd hos soc.Min tandläkare rekomendera mig det eftersom jag slog ut mina framtänder för 10 år sedan i en olycka och har gått så sen dess. I och med att jag är sååå rädd har jag inte gått till tandläkaren förrän nu och nu ska dom dra ut 8 tänder,lagaa 9 tänder och fixa mina framtänder och sen ska jag till en pyskolog som ska bedömma om jag ska vara söv när detta händer pga min extrema rädsla.Sökte detta förra veckan och får nog dte beviljat så jag är jätte glad.Totalt kommer hela kalaset gå på närmare 100 000 kronor.Jag ska dra ut 8 tänder+att få nya dom som blivit utdragnalaga 9 tänderFixa framtänderna+ev sövning.
    Hur går man tillväga om man skall söka via dom? ?
    Jag har samma problem som TS.
    , jag mår psykiskt dåligt varje dag,skrattar aldrig. Har 1kort på mig och min dotter tillsammans pga av att jag aldrig vill vara med på bild..
  • Längtar efter en liten

Man tar kontakt med dom och förklara läget sen skickar dom dig papper du ska fylla i och ev papper du ska skicka med,ex kopia på hyreskontraktet osv

• Anonym (tandläkare)

Tyvärr får inte soc godkänna åtgärder för estetisk tandvård, barqa om tänderna i fronten är skadade på nåt sätt.

De godkänner sällan permanent protetik, dvs tex porslinsfasader.

Man gör iaf så att man kontaktar soc, de kontrollerar om man är berättigad till hjälp med tex tandvård. Du får ett papper att ta med till tandläkaren som alltid först måste göra en undersökning (om det inte rör sig om akuttandvård, då får man speciellt papper för detta).

Därefter skickar tandläkaren in terapi- och kostnadsförslaget till soc som sen mha en förtroendetandläkare (som är "hemlig" för alla utom soc) tar ett beslut om du ska få hjälp med behandlingen.

• Längtar efter en liten

Precis så har jag gjort och mina tänder är ordentligt skadade efter olyckan. Fick även lämna rötgenplåtarna som tandläkaren hade som dom sen lämnar till sin förtroende tandläkare

Svar på tråden Vad kan jag göra åt mina tänder?dom är fruktansvärt fula(mår dåligt):-(