• oSOFIAo

Hur länge sover era 3-5 åringar?

MEd tanke på inlägget som hamna här under, om när man går och lägger sina barn. Så vill jag fråga, hur länge sover era? Min 3-åring som inte vill sova på dagis längre somnar allt mellan 18.00-19.30. Medans stora somnar mellan 18.30-19.30, men oftast kring sju. De vaknar i princip alltid 06 på morronen, nån enstaka gång halv sju-kvart i sju. Men det är SÄLLAN. Vet inte vad jag göra för att bryta detta, borde de inte sova lite mer? Kan säga att det spelar ingen roll om de somnar 19 eller 18 (iaf tjejen), de vaknar ändå 06. Det är som att det är tidsinställt!
    Så hur länge sover era? Och sen, tror ni att de sover bättre om de har rullgardin? SOm det är nu lyser solen in på morgonen, trots 2 gardiner, varav en är dubbelsydd. Och persienner såklart.
    Mvh/ Sofia

• Svar på tråden Hur länge sover era 3-5 åringar?
  • korven72

min snart 3 åring sover fortfarande middag på dagis, lägger sig mellan 19-20 och vaknar vanligtvis 06.00.

De senaste dagarna har han dock vaknat halv fem!!!! Har garderat mig med extra filtar för hans fönster och ska mörklägga hela lägenheten innan jag går och lägger mig. Vill inte gå upp så tidigt *ler*

• hug me

min dotter är snart 3 år och hon sover oftast från 19 tiden till 7 då jag väcker henne under veckorna för hon ska till dagis, ibland kan hon även bli jättesur då jag väcker henne för hon vill sova mer, på helgerna är hon uppe lite längre och sover oftast till 8-9 tiden. hon sover gärna 1 1/2-2 timmar på dagen oxå för det mesta.
    jag har nu när det börjat bli så ljust på mornarna satt upp en svart gardin som jag händer för fönstret så det inte blir nån glipa alls för ljuset att komma igenom, annars har vi bara en rullgardin.

♥ storasyster född Juli -04 (v.36+4) ♥ lillasyster född Mars -06 (v.38+5)♥
  • Trossens mamma

Lova somnar nio eller senare (trots mysiga ritualer vi hållit fast vid sen hon va typ nyfödd....)och vaknar vid åtta på morgonen och är 3.5 år ,och sover inte på dagen. Hon har aldrig sovit mycket å de tar massor av tid å natta henne också vissa kvällar.... dvs lääänge.Hon har en massa för sej Skrikandes men allt som allt sover hon 10-11 tim. dygn oftast. vilket är "normalt"

Mamma till Lova och Alvin
  • Jozebelle70

Vi har en femåring och en "snart" 4-åring. 4-åringen har inte fått sova på dagis sen i höstas för då somnar hon inte förrän vid 22-tiden. Nu lägger vi dom runt 19-1930 och läser saga i ca 30 min. Sen så somnar minstingen vid kvart i åtta-åtta, Femåringen somnar en kvart -20 min efter. De sover till runt halvsju under veckorna och till halv ått - åtta på helgerna. Men då kanske de inte somnar så tidigt utan en halvtimme senare.

Mitt tips är att försöka och hålla dom vakna en kvart längre på kvällen och kanske att de inte får gå upp och leka direkt på morgonen utan ligga kvar i sängen en kvart och endera läsa eller bara ligga och fundera eller något sådant Sedan kan du ni prova med att skata förlänga den stunden. Så har vi gjort och när vi gjorde så så sov de längre för de var ju inte så "kul" och vakna tidigt då..om du förstår hur jag menar...Det är ju inte säkert det funkar med alla men ni behöver inte studsa upp direkt utan får chans att vakna till ordentligt...Hoppas det löser sej.

• Jozebelle70

Öhh vad skrev jag där... Skata??????? kanske var nog det jag skulle skrivit....

• Mirabell

Min 4 åring somnar vid 19.00 och vaknar mellan 7.00 och 8.00
    och min 2,5 åring somnar 19.00 och vaknar mellan 8.00 och 9.00

• oSOFIAo

Tack för alla era svar! Jag ska definitivt försöka hålla dem pigga på kvällen, så de sover längre, idag kommer det nog gå bra, för idag sov de till 06.40, det händer SÄLLAN. Standard är ju som sagt 06. Men igår var jag ute med dem efter middagen, gick o köpte glass. Men sen somna de som stockar sen vid kvart över sju-halv åtta. Skulle vi låta julia (3 år) sova på dagen, så resulterar det bara i att hon kankse somnar halv åtta men vaknar 6 ändå, hon har ju tagit en timme  på dagen, från natten. Om  ni förstår vad jag menar??
    Lillprinsen 17 mån somna kvart i sju igår och vakna halv åtta, av att mannen tog upp honom! Annars brukar han vakna rätt tidigt mer.
    Jag har funderat på om det är ärftligt. Jag har alltid sovit bra så vitt jag vet, men niklas mamma berätta att när han var liten upp till 5 årsåldern, vakna vid 05 varje morgon. De ger väl tillbaka på honom då kanske haha.
    Tack än en gång!
    Kram/ Sofia

• Joppis81

Min tjej som snart fyller 4 sover mellan 19.30- 08.30 om hon är ledig. Ska hon tilldagmamman blir det väckning en timme tidigare.
    Sover inte middag sedan väldigt länge.

• Vilmagbg

Max är 3 år och somna runt kl:20.00 och vaknar runt kl:06. Han sover runt 1,5 h mitt på dagen.....gärna längre men vi väcker honom.

• hallon2

Min 3,5 åriga dotter har fått sena kvällsvanor - hon somnar senast 20.30 men sover då ca 12 timmar :)

Jag studerar och vi har förmånen att inte behöva gå upp tidigt på morgonen!

Svar på tråden Hur länge sover era 3-5 åringar?