• Lilith74

Vill du ha en natt-nanny? Är det etiskt ok?

Jag läste idag om natt-nanny, som för en rejäl summa pengar tar hand om nyfödda bebisar på natten sedan de och mamman kommit hem från BB. Föräldrarna går och lägger sig och nannyn tar hand om alla matningar och blöjbyten och får bebisen att somna igen.
    Framförallt är det mammor som går tillbaka till jobbet inom någon månad som vill anlita natt-nannys.
    Detta är där jag bor på Irland men kommer säkert till Sverige snart...
    Vad tycker du om fenomenet nattnanny?
    Jag tycker att om mamman är så slut att hon måste ha en nattnanny kanske det är dags att pappan börjar hjälpa till... och så undrar jag hur det går med närhet och "bonding" om man betalar en person för att ta hand om en nyfödd.
    Jag undrar också om det är vettigt i längden att nyblivna mammor ska ha krav på sig att å tillbaka till jobbet tidigare och tidigare.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Vill du ha en natt-nanny? Är det etiskt ok?
  • Luddvar

Varför lämna bort sitt barn till en främmande människa bara för att gå tillbaka till jobbet?? Låter helt vansinnigt i mina öron. Det skulle jag aldrig göra!! Vad är det med dagens samhälle som ställer sådana hårda krav på kvinnor och män att jobba, jobba, jobba?

• Kanelflicka

Jag ser inget fel i detta... Visst kan man tycka att pappa ska hjälpa till men om båda jobbar så är det svårt att klara sina jobb utan sömn så...
    I andra kulturer är det vanligt att andra familjemedlemmar, till ex, syskon, mammor, fastrar hjälper till i stor utsträckning... Så där "bondar"inte barnet endast med sina föräldrar...
    Det är lyxigt vi har det i Sverige att vi har möjligheten att vara hemma men i andra länder finns inte den här möjligheten, så man måste hitta på olika lösningar...

Det är inget jag skulle välja själv men jag ser inget oetiskt i det.

• Lilith74

Ok två motstående åsikter! Fler som tycker något om detta?
    Jag tycker att man i alla fall ska utnyttja den föräldraledighet som finns om man nu till varje pris måste ha barn, så jag tycker det verkar rätt snett att börja jobba efter en månad och betala folk för att se efter barnet. Här är mammaledigheten 6 månader.

• Wagram

Har i USA kan mammaledigheten vara sa kort som sex veckor, sa for vissa finns det inget annat val. I Sverige hade jag dock varit lite mer tveksam, eftersom ni ar sa bortskamda med lang foraldraledighet. Ibland tycker jag att manniskor i Sverige glommer lite att manniskor i andra lander bara gor vad de maste. Jag pratar inte om ts nu, utan detta ar en generell attityd jag ofta moter pa fl. Man ojar sig over mammor som lamnar sina barn till barnomsorg nar de bara ar nagra manader gamla, men inser kanske inte riktigt att dessa foraldrar kanske inte har nagot annat val. Lite ot, kanske, forlat!

• sussiegull

min chef har det sa, dom har en nurse som bor hemma hos dom och dom har fatt en ny bebis, en dotter. mamman i familjen har redan 3 barn och ar redan hemmafru (tror jag) men ni vet, jattebusy med allt i alla fall. och dom har en nanny och staderska..jag tycker det ar bra, det skapar jobb helt enkelt. jag vet ju inte hur mycket tid frugan spenderar med sina barn men jag har traffat alla och sett dom tillsammans och dom verkar valdigt nara allihopa.grejen ar ju att pappan jobbar ju och jag tycker nog att det ar battre att en foralder ar trott an tva...eller som i detta fallet, ingen av dom ar trott och dom har tid och energi att lagga mer tid och energi pa alla 4 barn.

• KickStart
    Lilith74 skrev 2007-05-24 22:47:29 följande:
    Jag läste idag om natt-nanny, som för en rejäl summa pengar tar hand om nyfödda bebisar på natten sedan de och mamman kommit hem från BB. Föräldrarna går och lägger sig och nannyn tar hand om alla matningar och blöjbyten och får bebisen att somna igen. Framförallt är det mammor som går tillbaka till jobbet inom någon månad som vill anlita natt-nannys.Detta är där jag bor på Irland men kommer säkert till Sverige snart...Vad tycker du om fenomenet nattnanny?Jag tycker att om mamman är så slut att hon måste ha en nattnanny kanske det är dags att pappan börjar hjälpa till... och så undrar jag hur det går med närhet och "bonding" om man betalar en person för att ta hand om en nyfödd.Jag undrar också om det är vettigt i längden att nyblivna mammor ska ha krav på sig att å tillbaka till jobbet tidigare och tidigare.Vad tycker du?
    Det känns tragiskt
    Jag hoppas verkligen inte att det kommer till Sverige.
    Det är en sådan kort period i livet som barnet är så pass litet att det behöver matas om natten.
    Det är en annan sak med tillfällig avlastning vid t.ex sjukdom eller kolik. Då tycker jag att det är helt OK men inte för att kunna gå tillbaka till jobbet tidigt
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • sussiegull

jag hade nog kunnat tanka mig att ha en natt-nanny - forutsatt att jag har rad. hellre en nattnanny i borjan i sa fall sa man kan fa lite hjalp men sen nar barnet blir storre vill jag nog inte ha en nanny over huvud taget.

• Lenab79

Som en del här inne har sagt.. I många länder så har man kanske 6 veckor mamma ledighet... Då kanske en nattnanny är en nödvändighet... I Sverige finns kanske inte "behövet" eftersom att man kan vara ledig länge med sitt barn.. Men samtidigt så tycker jag att det är upp till var och en att göra som den vill... En del vill vara hemma länge och en del vill börja jobba snabbt för att de känner att de inte klara att gå hemma.. Är det inte bättre då att de jobbar och är glada och nöjda mammor när de är hemma... Finns en pappa med i bilden så är han kanske hemma... Finns det inte det så kanske en nattnanny är en bra lösning... Likaså att man kanske då har ett jobb där man kan ta med sitt barn..

• Karpet

Håller med! I sverige kan man väl inte ens ha barnen på dagis innan de är 1 år även om man så önskar? Därför ser jag inte varför det skulle vara något som kommer till Sverige.

Jag tycker däremot inte att det är något fel med en natt-nanny eller en dag-nanny. Jag hade turen att få en dotter som älskar att sova och aldrig vaknat mer än högst en gång per natt. Andra barn vaknar kanske 1 gång i timmen och att man då har det svårt som nybakad mamma på dagtid kan jag verkligen förstå. Jag hade hellre varit en bra och utvilad mamma på dagtid och ha en nanny på nätterna än att gå runt som en zombie de första 6 månaderna av mitt barns liv.

Lenab79 skrev 2007-05-25 17:37:51 följande:
    Som en del här inne har sagt.. I många länder så har man kanske 6 veckor mamma ledighet... Då kanske en nattnanny är en nödvändighet... I Sverige finns kanske inte "behövet" eftersom att man kan vara ledig länge med sitt barn.. Men samtidigt så tycker jag att det är upp till var och en att göra som den vill... En del vill vara hemma länge och en del vill börja jobba snabbt för att de känner att de inte klara att gå hemma.. Är det inte bättre då att de jobbar och är glada och nöjda mammor när de är hemma... Finns en pappa med i bilden så är han kanske hemma... Finns det inte det så kanske en nattnanny är en bra lösning... Likaså att man kanske då har ett jobb där man kan ta med sitt barn..
Svar på tråden Vill du ha en natt-nanny? Är det etiskt ok?