• Silverstream

Repar en gåstol golvet?

Har tänkt att ha en gåstol till pyret när det blir dags för det.
    Har dock funderat på hur mycket de repar golvet, bor i hyresrätt och har fått ny parkett inlagd.  De låter ju även rätt mycket (tänker på grannen under) någon som rekommenderar nått eller har små tips och råd?

• Svar på tråden Repar en gåstol golvet?
  • Silverstream

komsi komsi ett enda litet svar?

• Jessica24

Vi har ekparkett och vad jag kan se så har inte sonen lek-stol (gåstol) skrapat golvet.
    Tyvärr är parkett väldigt kännsligt och det blir lätt märken bara man tappar något.
    Men fint är det! Skrattande

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • Silverstream
    Jessica24 skrev 2007-05-24 23:58:20 följande:
    Vi har ekparkett och vad jag kan se så har inte sonen lek-stol (gåstol) skrapat golvet.Tyvärr är parkett väldigt kännsligt och det blir lätt märken bara man tappar något.Men fint är det!
    Jo det är ju det, och eftersom vi fick nytt när vi flyttade in har jag funderat lite på det. vill ju inte behöva betala en om slipning när vi flyttar. Vilken typ av stol har ni?
  • Jessica24

Vi köpte en på Babyland för ca 600kr.
    Tyvärr hittar jag ingen bild på den, men den ser ut som en bil, en Merca tror jag det är. Skrattande

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • Silverstream
    Jessica24 skrev 2007-05-25 00:07:00 följande:
    Vi köpte en på Babyland för ca 600kr.Tyvärr hittar jag ingen bild på den, men den ser ut som en bil, en Merca tror jag det är.
  • Fischer

Vår gåstol gav märken i parketten. Men det som ger mest märken är nästa fas då de börjar kasta saker i golvet. Och sedan övergår till att banka leksaker i golvet. Vi har tyvärr fått märken i parketten och jag tror knappt det går att undvika när man har små barn (alternativt att man jämt passar varje steg de tar). Mitt tips är att ni lägger ut mattor för att skydda golvet. Lycka till!

• Silverstream
    Fischer skrev 2007-05-25 14:37:30 följande:
    Vår gåstol gav märken i parketten. Men det som ger mest märken är nästa fas då de börjar kasta saker i golvet. Och sedan övergår till att banka leksaker i golvet. Vi har tyvärr fått märken i parketten och jag tror knappt det går att undvika när man har små barn (alternativt att man jämt passar varje steg de tar). Mitt tips är att ni lägger ut mattor för att skydda golvet. Lycka till!
    Tack
  • Jewell

Vi har laminat och inte hittat några märken ännu.

• Eliin

nej det gör den inte. Ett tips är att lägga in ex. ask eller nån annan ljus parkett för ask är lite hårdare än ek och det syns inte lika lätt när det blir repigt som på ek. Vi har genomgående kährs ask och ekparkett i hela vårt hus och gåstolen har inte repat någonting... men som sagt det är mycket annat som repar. Vill ni inte riskera repor så lägg in laminat som är jättehårt, men dock inte lika snyggt.

• underbara jag

nej, inga märken hos oss efter gåstol

• Pluppas

annars kan man göra som vi har gjort... vi märkte nämligen att det började repa lite. iofs är gåstolen 5 år gammal så den har blivit lite sliten.
    Men i alla fall vi har satt filt-duk på hjulen (liknande tussar man brukar ha under t ex stolsben.)

• Barbaskön

nja, om man ser våra grannar som tillåter gåstolar, leksulkys, cyklar, bilar som man kan sitta på och rulla så är deras golv helt förstörda, så himla mycket repor och deras golvsocklar och skåp har fått sina smällar från gåstolarna när de kör in i skåpen. När de kommer hem till oss så säger de - oj vad fina golv ni har!!!!

Vi har en hel del märken efter leksaker som tappas osv men vi har klarat oss bra från repor då vi alltid lyfter på saker och inte drar lådor och backar osv på golven.

Våra barn har klarat sig alldeles utmärkt utan gåstolar, stora tjejen gick obehindrat när hon fyllde 1 år

• Barbaskön

Det finns en aspekt till med gåstol, helt plötsligt kommer de små mycket högre upp och kan nå saker mycket lättare. Därför måste man tänka en extra runda på barnsäkerheten i hemmet på saker som står i den "nya" höjden.

• maha6305

Tejpa runt hjulen med silvertejp

• Silverstream

Tackar för tipsen
    Bor ju i hyresrätt så vi blir ju ersättningsskyldiga om golvet blir för förstört (fick nytt när vi flyttade in)

Svar på tråden Repar en gåstol golvet?