• Tinka

Hur är det att bo i rågsved?

Hejsan.

Kan ni som vet berätta allt om hur det e o bo i rågsved, barnomsorg, hur området är? finns det öppna förskolor? Hurdana är dagisköerna? vad finns det för saker att hitta på med barnen? Jag söker all nyttig information då vi har blivit erbjudna en 4:a där. Eftersom vi bor i göteborg har vi ingen aning om vad det är för ett område.

Hoppas att det är många som vill svara.

tack på förhand.

//T

• Svar på tråden Hur är det att bo i rågsved?
  • Jenny1

Rågsved är ett väldigt invandrartätt område... Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo där... Men det är min åsikt det.

• Smurfan28

Dit skulle jag ALDRIG flytta om jag var du..  Skrikandes

• Mrs

Jag skulle föreslå en liten tur dit, tror nog att man kan känna
    ganska snabbt om man skulle trivas eller inte.
    Så gjorde vi när vi valde stad att flytta till i sverige.
    ( efter en lång utlandsvistelse :)

Jag vill inte bara säga att det är ett dåligt område, för
    alla är vi olika och jag tror säkert att det finns folk
    som bor i rågsved och trivs toppenbra !
    Men personligen så skulle jag inte vilja bo där.
    Intrycket jag fått, efter bara ett fåtal besök är betong,
    grafitti och stökig ungdomsgård. Kan ju som sagt vara helfel.

Lycka till !

• Miss Lau

När jag var yngre kallades Rågsved för Drogsved och inte helt utan anledning om man säger så. Jag skulle inte flytta dit om jag hade ett alternativ. Samtidigt finns det ju trevliga hur och gårdar där också. Min svåger och sambo bor i Rågsved och deras hus (bostadsrätter) är helt ok.

• HelenaM

Personligen skulle jag aldrig flytta till Rågsved, mycket droger och kriminalitet där... Inte ett önskeställe för barnen att växa upp på! Nej, välj något annat ställe om ni kan!

• Binaa

Som inflyttad stockholmare (från Gbg) vet jag att man inte kan välja och vraka bland hyresrätterna här.

Efter ha bott 2 år i andrahand och i studentlägenheter var vi tvungna att hitta en förstahands lägenhet då vi skulle få barn. Vi valde mellan lite olika lägenheter, alla i förorter, men valde till sist en nyproducerad 3:a i utkanten av Rågsved.

Vi har bott här i ca 6mån och har inte tänkt bli kvar här hela livet. Men vi trivs i lägenheten och har aldrig känt mig otrygg. Och vi har ett stort grönområde runt knuten. Vi kommer kanske bo här i 1-2 år tills det är dags för att köpa hus.

Jag vet inte vilken ålder dina barn är i men det finns en Öppna förskola med mycket gott rykte. Och så finns det en liten park med djur och lekplats i Högdalen som ligger på gångavstånd. 
    Dagiskön kan tänkas vara lång, jag har inte satt upp min son i kö ännu men blivit tillsagd att göra det snarast.

Så om ni vill ha ett ställe där kan bo länge och om dina barn är i skolåldern så skulle jag nog inte rekomendera Rågsved men annars är det helt ok.

Mamma till världens finaste Bastian 070109
  • Estrellitas

Jag skulle inte flytta till Rågsved, tror t.o.m att det har blivit ?värre? sen jag växte upp där?Det känns bara dystert där och kriminalitet,men det klart man kan trivas där också?Men både Hagsätra och Högdalen är trevligare (grannförorterna) Bor själv i Hagsätra?Men det hör kanske inte hit?

• tessan8micke

Jag skulle INTE vilja bo i Rågsved..det är inte direkt ett område med bra rykte. Jag skulle försöka hitta något annat om jag var du.

• AW76

Min bror har bott i Rågsved, och det var inte trevligt att gå genom centrum och på gångvägarna i mörkret kan jag säga! Det kändes inte som ett tryggt område.

• gambia90

Rågsved är inget att rekommendera tycker jag.
    Mycket bråk, ingen plats där man vågar sig ut ensam efter 20:00 ............

• Dalatösen

Hej

bodde där i ca 1 år när ja jobbade i stockholm

kände mig Aldrig tryggt, läskigt att gå hem från tunnelbanan kvällstid me

hoppas ni får nå bättre erbjudande

• riccolina

Droger och kriminalitet finns överallt och inte bara i lilla rågsved. Jag är född och uppvuxen här och har inte känt mig otrygg nångång.

Sen är jag och andra sidan inte ute och härjar på kvällarna, utan vistas ute på dagtid mest. Rågsved kallades för drogsved under en lång tid, med början på 80-talet. Det fanns en tid då rågsved var enormt stökigt, men det har blivit lugnt med åren. Jag kan inte säga att jag kommer att dö í rågsved, men skulle inte flytta av anledningen att det vore stökigt. Jag kommer inte vilja att min dotter ska gå i rågsvedsskolan, men all annan typ av barnomsorg i rågsved är bra. Har haft insyn i många av förskolorna här och dem är exakt som på andra ställen i stockholm. Har arbetat som vikarie på förskolor runt om i stockholm, så man har sett en del .

Men om du TS tvekar på Rågsved så ska du absolut inte flytta dit. Rågsved har ett dåligt rykte och kommer säkert alltid att ha det!

• Whintra

Jag bodde där för ca 8 år sedan, jag hade inga barn då så jag kan inte säga hur barnomsorg m.m är där. Men fy, jag flyttade så fort jag fick annan lägenhet! Inge vidare område, var ganska rädd när jag gick hem från tunnelbanan om kvällarna (jag jobbade sent) och hade alltid tårgas med mig... inget ställe jag skulle vilja flytta tillbaka till alltså! Speciellt inte med barn!

• Cissi2005

Skulle inte välja det, har en som jag känner som bott där och dagisarna där var inga höjdare.... Nä.... Vi flyttade förra året från västerås till Edsbergi Sollentuna ochh här är det jättebra. Det är en egen bostadsförmedling hit, det kanske går att få nåt här ? Kolla på Sollentunas hemsida och Edsberg....

JAg trivs bra här och det är bra dagisar här....

Personligen skulle jag alddrig vilja bo i Rågsved och låta mina barna växa upp där....

Svar på tråden Hur är det att bo i rågsved?