• Twixie

Nattlampa

Ni som har/har haft nattlampa eller någon form av nattbelysning i ert/era barns rum. När började ni med det (ungefärlig ålder) och varför? Märkte ni på barnet att det sov dåligt när det var mörkt eller kunde det själv säga att den ville ha lampan tänd?
    Vår son har börjat bli ledsen när man släcker lampan på natten (när han vaknat och vi tänt lampan). Vet inte om det är p.g.a. separationsfasen han är inne i för han blir glad igen så fort jag tänder men ledsen sedan om jag låter lampan vara tänd men lägger mig i sängen igen. Men min fråga väcktes inatt - när vet man om man ska börja med nattlampa? Vi delar rum och har ingen möjlighet för sonen att få eget rum så helt ljust i rummet kan vi ju heller inte ha

• Svar på tråden Nattlampa
  • Mamma till 2 guldklimpar

Vi brukar ha en svag lampa tänd hela natten..mkr för att vi ska se ngt när vi matar de på natten.. d verkar va en trygghet för de för de somnar inte i mörkret..mina är oxå inne i den "roliga" separationsfasen nu och vill ha lampan tänd så de ser oss innan de somnar..

• Mamma till 2 guldklimpar

joo förresten..vi har haft d sen de föddes..

• Neeemi

Vi delar oxå rum me dottern. jag har oxå problem att somna om d e ljust i rummet, men man vänjer sig. Köpte våran nattlampa på rusta. Har man den på golvet brevid hennes säng så lyser den inte så jätte starkt i resten av rummet.

Lycka till!

• Smurfen

Vi brukar ha en liten nattlampa när han går å lägger sig sen släcker sambon den när han åker för annars blir det för ljust så här års...å han är 11 månader

• Creep

Jag har haft lampa tänd hela natten sen födseln. Mest för att jag själv lätt ska kunna titta till sonen när jag vaknar till plus se vad jag gör när han vaknar utan att behöva gå upp och tända.

• Twixie

Vi har hela tiden haft släckt i rummet sedan han föddes så har jag tänt lampan när jag ska ta upp honom för mat eller bara stoppa i nappen eller liknande. Det är inte varje natt heller som jag behöver tända lampan när jag ska hjälpa honom och då verkar han inte rädd för mörkret men däremot om jag tänder lampan och sedan släcker när han är vaken (mer eller mindre) så brukar han bli ledsen...

• Smilla 78

vi har haft nattlampa sen han föddes och det är för att vi ska slippa tända vid mat och blöjbyte

Lycklig mamma till Neo!
  • solida

Jag köpte en lampa på IKEA som heter "lampan". Det är en vanlig borsdlampa men med rött sken. Ger alltså ett dunkelt och mjukt ljus. Den tänder jag när sonen ska nattas, sen släcker jag den när jag och sambon ska somna och tänder den om jag ska amma på natten. Jag har inte funderat så mycket över varför men jag tror att den kommer att flytta med sonen när han börjar sova i eget rum om ett par månader.

• Grynja

Vår son fick nattlampa (spöke från IKEA) i två-årsåldern... han började gå upp o tända taklampan själv på nätterna o sov med det tänt hela natten... då köpte vi en nattlampa istället o sen dess har han slutat att gå upp o tända... han säger även ibland att han inte vill att det ska bli mörkt. Han har alltid haft mörkt i rummet ända sen nyfödd annars, men nu vill han alltså inte det längre. Vet inte vad det beror på men det gick ju relativt smidigt att lösa så...

• Suskiv

Vi har haft nattlampa från start och det för att jag ska kunna se att nattamma. Sen har lampan bara varit kvar.

Svar på tråden Nattlampa