• vill bli mamma meddetsamma

kliar som tusan på magen i v 39!!!

Aaaa det har börjat klia jättemycket på min mage nu i v 39, jag har inga utslag men det kliar väldigt mycket. Inga bristningar, och jag smörjer mig dagligen varför kliar det då???? Någor som vet..?

• Svar på tråden kliar som tusan på magen i v 39!!!
  • AnneSophie

Det kan vara början till bristningar.

--> Patrik, nu räknar vi ner... (7 dagar)
  • AnneSophie

Meeen...inlägget stack iväg innan jag hann skriva klart!

Det kan också vara PEP (pruritic eruption of pregnancy) som kan se ut på många sätt men alltid ger svår klåda. Du bör ta upp detta med din barnmorska.

ok, om det är början till bristningar finns det inget jag kan göra åt det?

om det är PEP hur ser man det då? är det det där levern inte jobbar som den ska, vad gör man åt det i så fall?

• AnneSophie
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2007-05-25 09:46:49 följande:
    ok, om det är början till bristningar finns det inget jag kan göra åt det?om det är PEP hur ser man det då? är det det där levern inte jobbar som den ska, vad gör man åt det i så fall?
    Om det är början till bristningar så kan du inte göra ett smack. Man kan inte förhindra bristningar.

Graviditetsklåda och PEP är inte samma sak.
    I litteraturen anges leverstas (=tryck på levern), som en ganska ovanlig orsak till klåda under graviditet. I praktiken, brukar man ange att om man inte samtidigt blivit gulfärgad på grund av gallstas, så beror inte klådan på det.
    Mycket vanligare är då sk PEP.
    Men det kan ju vara bra att prata med BM oavsett.

tack celine 1976!! bra läsning för mig.

• De tre killarna

åh va glad för att det är nu på mig började det i v 22 barnmorskan sa att det var graviditets klåda jag fick samma problem på mina vader usch panik hoppas det går över.

• LB1978

Bristningar skulle jag gissa.
    Hade samma symtom med min första, och det slutade med vackra bristningar.......
    Kan inte hjälpa det, men jag tycker det är jätte snyggt med bristningar på kvinnor som fött barn.....
    Jag är stolt över mina

Jo, sant!!!!!

• helenkristina

Min mage har också börjat klia som bara den det senaste dygnet. För mig så klia det bara ovanför navlen och upp mot brösten, tror att det är en början på bristningar, tror magen håller på att börja sjunka, är i vecka 35+4 idag.
    Ibörjan av graviditeten så kliade det en hel del, då smörjde jag in mig med olivolja efter ett tag så slutade det klia, var hal som en ål =)

• adrenalin

Det finns något med levern som heter hepatos också! Hepatos är när levern läcker typ.. gallsyra?

själv hade jag PUPPP, och det var graviditetsklåda i en liten ask. Det började med att det kliade för att jag fick bristningar. Sen fick jag bristningar och i dom kom det massor av eksem, bild finns i galleriet på magbilder.

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)

nu har jag duschat och smörjt in mig och nu känns det inte mer. Det kan vara kli som kommer när magen spänns ut, hade också lite kliande i början när magen började växa.

Det kan också vara en ny kräm jag börjat använda som jag ska sluta med. Alla anledningar bättre än bristningar eller PUPP...

Ska höra med min bm idag, tack för alla svar och ha en skön fredag!

Svar på tråden kliar som tusan på magen i v 39!!!