frysa barnmat.
har köpt tio burkar barnmat nu men hur fryser jag in det lättast? och hur länge håller det sig?
har köpt tio burkar barnmat nu men hur fryser jag in det lättast? och hur länge håller det sig?
varför ska du frysa in dem?
kolla datumet på dem de håller sej länge i skafferiet..
hade bara fått för mig att de håller sig längre i frysen :-S
Hur lång hållbarhet är det på burkarna, måste du frysa dem?
ska kolla det.
10 burkar går åt fort.
Barnmaten brukar hålla typ 1 år eller nått...
du menar att frysa portionsvis eller?
ja
Överbliven barnmat kan man frysa i istärningslåda. När de är genomfrysta (går rätt fort, det e ju inte så mycket åt gången, några timmar), ta ur dem och lägg i tillförslutningsbar påse (annars får du frysbränna på maten och näringsvärdet sjunker), tina och värm efter behov.
När barnet blir lite större så finns det större istärningsformar på IKEA, fungerar utmärkt på hemlagat också, så har man i lagom portioner.
Men det finns som sagt var ovan ingen som helst anledning att frysa in oöppnade burkar, eller öppna för att frysa in (men är bästa sättet att ta hand om rester).
U
P.S
Håller sig lite mindre än "vuxenmat" e min erfarenhet, mest för att det är så små bitar. Max två månader för lagad mat med blandade ingredienser (både kött, stärkelse etc). Skriv datum på påsarna.
Jag fryser in i bullformar! det funkar jätte bra...iof gör jag maten själv men jag tror inte det ska ha nån betydelse?