Rusta utefärg
Hej
Någon som använt Rustas fasad oljefärg? Åsikter?
Tack för hjälpen!
Hej
Någon som använt Rustas fasad oljefärg? Åsikter?
Tack för hjälpen!
Satsa på riktig färg om ni skall måla om utomhus. Inomhus kan man använda skitfärg som Rustas, ÖB och ekohallen, men INTE utomhus.
Henrik31: Har du själv erfarenhet av fägen? Dyr är inte alltid = bra. Har använt mkt av Rustas färg och tapeter inne och det har funkat minst lika bra som dyr färg.
FLER?
INNE ja. Precis som jag skrev. Det är en jävla skillnad.
Att dyrt inte alltid är bra är givet, men när det gäller utefärg så är de kända märkena klart bäst.
Fst vill du måla flera gånger, ofta och få mögelangrepp så är det upp till dig.
Har ni ingen färgkunnig i bekantskapskretsen? Någon målare?
Jag instämmer i att priset inte alltid måste ha ett samband med kvalitén. Vi målade vindskivor och annat förra året med Alpinas Uteakrylat (köpt på Byggmax) och den är en av de färger som fortfarande är godkänd i Folksams stora färgtest. Och alla de stora tillverkarna som Alcro, Beckers och Nordsjö har underkända varianter.
Går det att få fram något om vem som tillverkar Rustas färger?
Ska du verkligen använda oljefärg? Som jag uppfattat det så är akrylatfärgerna idag mer motståndskraftiga.
vad är det förresten ni skall måla?
Här är företaget som tillverkar färgen: http://www.colorex.
Kolla just på Folksams färgtest, och Colorex Reflekt Oljefärg finns tyvärr med på listan över färger som Folksam avråder ifrån.
www.folksam.se/fargtest/
Det är ju också viktigt att veta vilken färgtyp som har använts tidigare. Alkydfärg ovanpå akrylat är inte bra. Tvärt om går bättre. Eller samma naturligtvis.
rustas utefärg e rens ski*ten!
målade staketet förra sommaren i vitt och nu så har den börjat missfärgas och ser ut som att man har tvättat den o det har blivit svarta stora avlånga fläckar!!skulle ge dig rådet att inte köpa deras färg för uto´mhus då du säkert kommer o bli besviken ,du kommer sen o behöva lägga mer pengar för att få det återställt!!