• Muskot

Sy i trikå med vanlig symaskin?

...går det? Eller är det dömt att misslyckas och resultera i buckliga sömmar? Finns det några hemliga trick?

Finns det annars nåt sätt att sy för hand som efterliknar overlocktekniken?

Jag är rätt van att sy men just trikå och overlock har jag INGEN pejl på. Ibland hittar jag tjusiga trikåtyger och får sån lust att sy en topp eller klänning eller så, men kanske inte tillräckligt ofta för att investera i en maskin...

• Svar på tråden Sy i trikå med vanlig symaskin?
  • Wilowa

Om symaskinen har elastiska sömmar, så borde du ha en söm som påminner om overlocksömmen. Fast du får klippa rent själv. Kolla instruktionsboken!

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Arvnor

Jag har provat att sy en zickzack med vanlig stygnlängd men mycket liten stygnbredd, resultatet blir OK. Det funkar om man ska laga något, men jag skulle inte sy en klänning.

• Muskot

Ha, härligt med snabba svar Elastiska sömmar, hur ser de ut? Trestegssicksack finns, det är nog det elastiskaste jag kan komma på... Maskinen är från 1963 så den är inte ultramodern direkt

• Muskot

Instruktionsboken ja. Den är nånstans, det minns jag tydligt.

• Arvnor

Min symaskin är från -68!

• wellpapp

är inte den där sömmen,ziczac med streck på sidorna, en trikåsöm?

• Wilowa
    Muskot skrev 2007-05-25 13:34:24 följande:
    Instruktionsboken ja. Den är nånstans, det minns jag tydligt.
    Hur många olika sömmar har du på maskinen då? Vad är det för märke och modell?
  • Toe

En liten sicksack-söm fungerar bäst med en vanlig symaskin. har den overlocks-söm ska du ta det och klippa bort sömsmånen! Lycka till!

• Toe

Ps. Vill du inte ha buckliga sömmar kan du lägga ett töjbart mellanlägg/fliselin på avigsidan (om sömsmånen är 1 cm så klipp en remsa som är 2 cm längs hela sömmen. Sedan ska man tänka på att inte dra i tyget för mycket utan låta det flyta på i maskinen. För han kan det vara ganska svårt att sy i trikå men det går. Svårt att förklara sömmen :P Skulle vara lättare om jag kunde visa dig! DS.

• Wilowa
    Toe skrev 2007-05-25 13:42:34 följande:
    En liten sicksack-söm fungerar bäst med en vanlig symaskin. har den overlocks-söm ska du ta det och klippa bort sömsmånen! Lycka till!
    Fast är den inte elastisk så spricker den ju när man drar i den!
Svar på tråden Sy i trikå med vanlig symaskin?