• Vargtass

Schäfer, frågor och funderingar.

Hej Schäfervänner!
    Hur mycket väger era hundar? Min tik väger 34 kg, är inte det ganska mycket? Hon är definitivt inte tjock utan har bra kropp. Men hon är ganska musklad då hon får rikligt med motion. Men häromdagen träffade vi en annan Schäfertik och man skulle inte kunna tro att de båda var samma ras med tanke på vilken storleksskillnad det var! Hon var dessutom en bra bit högre..

Är era hundar vaktiga? Hur fungerar de i familj och med barn? (Om det kommer barn springandes in genom dörren utan att knacka eller vänta på att man öppnar)

Lägg gärna in en bild på era voffsar...

• Svar på tråden Schäfer, frågor och funderingar.
  • gothia

Min tik är lite för hög i mankhöjd men väger ca 28-30kg. Hon är lite för stor och grov för utställning. Tiken är otroligt vaktig mot okända medans hannen inte orkar kliva upp för att se vem som kommer. Så det skiljer otroligt mycket på individerna trots samma uppfostran.

• RebelRose

Min hane väger mellan 45-50 kilo.Han är stooor
    Bild finns i galleriet om ni vill kika.
    Han är absolut inte tjock,bara en väldigt stor hund.

• gothia

Han såg inte så stor ut på bild men 45-50kg låter väldigt stort.
    Från vilka kennlar har ni köpt ifrån?

• JonnaS

Min hane är en liten kille.. 36 kg! Storleken på dom varierar jättemycket. Vaktig när folk bara klampar in och vaktar gården med stor nogrannhet.. Grannen med en mindre hund tror att han är livsfarlig, men låter man honom hälsa hånglar han gärna upp en :) Haha.. Han jobbar som bevakningshund, och efter utbildningen har han väl blivit än mer vaktig! Men snäll som ett litet troll! Bilder finns i mitt galleri!

• Splach

Har haft en del schäfrar i min uppfostran, och har nu en vit herdehund och två små barn..
    Och ja han är då inga problem med barn, har ingen av dom andra hundarna varit trots att dom varit "bevakning/polishundar"..

Det som gällt för dom är att första gångerna någon kommer hem, så får dom lov att ringa på, någon har varit med så dom fått hälsa, sedan vet hundarna vilka det är så då har dom kunnat springa ut och in "kompisar osv"
    Min vovve jag har nu, är så snäll att han skulle aldrig ens försöka vakta vårat hem..

När han var ca 7-8 månader vägde han 26kg, nu är han 9 och jag vet inte vad han väger!

• RebelRose

kenneln hette pinot noir,i sundsvall.Men hon som hade den har lagt ner den tror jag.

• Bonn Jäntan

min schäfer är bara 13 veckor..

• DEB

Oj vilka stora schäfrar ni har Mina föräldrars väger bara 26 kg men sen är hon ju iofs ganska så liten i storleken också. 4 år är hon.

• Kiitos

Hej Min schäfer hane väger 24-25 kg sist vi var hos veterinären.
    Men han väger som han ska enligt veterinären.
    Han är så kelen men han har jävligt bra vaktinstinkt i sig.
    Han vaktar bra.

• Vargtass

Oj, vad många svar! (har inte varit inloggad på några dagar) Kul! Det verkar skilja en hel del i storlekarna. Jag skulle tycka det var kul att ställa ut men är lite osäker på hennes storlek. Nu ville jag mest för skojs skull få en bedömning, i grunden är jag mer ute efter att jobba med min hund och samtidigt ha en trevlig kompis. De är ju verkligen det. Har haft Labrador tidigare och det går inte alls att jämföra. Labradoren har väl sin charm (och visst skiljer det säkert sig mellan individer) men de är inte på snudd så lojala och följsamma som en Schäfer. Jag har verkligen hittat en ras som jag bara älskar.

Vi har en del problem med vaktandet. Jag "vet" att hon inte skulle löpa linan ut men hon skrämmer många. Vi kan också lätt bryta henne om hon vaktar. Dock är det jobbigt att ha ögon i nacken alltid. Har barnen kompisar hemma så är mitt jobb att ständigt se till att ha koll på Fiona. Och det är lite jobbigt ibland när man inte känner sig 100 på sin hund.

• Vilja00

Har haft 5 schäfrar:
    Sacha ompl. vägde kring 32 kg, klassiska svenska brukslinjer, tyvärr höll inte ryggen. En underbar hund i 6½ år. vaktade när så behövdes men hade inga problem att sortera mellan allvar, lek o barn, vuxna.
    Busan - ompl. 27 kg nätt i typen, utställningslinjer, höll inte i rygg o nacka. Vek som smör o behövde köpa nerver på Ica.
    Söt som kola men inget mellan öronen.
    Quina - Kom som valp. Vuxen 30 kg. blandad bakgrund (både utst o bruks). Ck på utst. Guld o jobba med tills hon blev 2½ år sen slog det tok slint. Prövade allt, hittade inget fel. Avlivades o obducerades -cancer. Trist - en mycket komplett hund annars.
    Essi - rena svenska brukslinjer blev tyvärr bara drygt 6 månader. Ärftlig leversjukdom gjorde att hon somnade in på Helsingborgs djursjukhus.

Här sa jag aldrig mer schäfer o bytte till aussie.
    Husse kunde inte hålla sig mer än ett år utan schäfer sen flyttade Flippa in - tjohej. Gamla svenska linjer. Som vuxen vägde hon 34 kg. Grov benstomme, frisk som en nötkärna, tjänstetyp mentalt o lärde mig massor om hundar med för mycket i paketet o hur viktigt det är med balans:)

Nu surfar både jag o husse runt efter schäfer igen - det blir inte än men det saknas helt klart en schäfer i flocken.

• Vilja00

glömde säga om flippa - vaktade men gjorde inget väsen av sig förrens det behövts. Kröp alltid runt med vännernas barn o lekte, inga problem att sortera allvar o lek.

• Splach
    Vilja00 skrev 2007-05-28 15:54:28 följande:
    Har haft 5 schäfrar:Sacha ompl. vägde kring 32 kg, klassiska svenska brukslinjer, tyvärr höll inte ryggen. En underbar hund i 6½ år. vaktade när så behövdes men hade inga problem att sortera mellan allvar, lek o barn, vuxna.Busan - ompl. 27 kg nätt i typen, utställningslinjer, höll inte i rygg o nacka. Vek som smör o behövde köpa nerver på Ica.Söt som kola men inget mellan öronen.Quina - Kom som valp. Vuxen 30 kg. blandad bakgrund (både utst o bruks). Ck på utst. Guld o jobba med tills hon blev 2½ år sen slog det tok slint. Prövade allt, hittade inget fel. Avlivades o obducerades -cancer. Trist - en mycket komplett hund annars.Essi - rena svenska brukslinjer blev tyvärr bara drygt 6 månader. Ärftlig leversjukdom gjorde att hon somnade in på Helsingborgs djursjukhus.Här sa jag aldrig mer schäfer o bytte till aussie.Husse kunde inte hålla sig mer än ett år utan schäfer sen flyttade Flippa in - tjohej. Gamla svenska linjer. Som vuxen vägde hon 34 kg. Grov benstomme, frisk som en nötkärna, tjänstetyp mentalt o lärde mig massor om hundar med för mycket i paketet o hur viktigt det är med balans:)Nu surfar både jag o husse runt efter schäfer igen - det blir inte än men det saknas helt klart en schäfer i flocken.
    Har du kollat på vit herdehund?
    Dom har inte samma ryggproblem som schäfrarna oftast får, utan är av den gamla "schäfer typen dvs brukstypen" med rakrygg mm..
  • Hallonsaft

Mina två tikar väger 30 resp. 31 kg. Vältränade och välmusklade. Den ena är maxad i storlek och den andra är 2 cm kortare i rocken.
    De är 3 och 6 år.

Är inte vaktiga och mkt vänliga mot barn, vuxna och andra hundar/djur. Vakt går in om situationen blir allvarlig, vilket den inte blir bara för att det springer barn in i huset utan att knacka eller annan plötslig situation. Vem som helst kan komma in i huset utan att de säger något. Men om jag reagerar, så gör de också det. Precis som det ska vara.

En trevlig, bra och rolig ras att jobba med och en ras jag aldrig byter ut.

• Vilja00

tack för tipsen om V herde. problemet är min erfarenhet av dem - de håller än så länge inte mitt önskemål om mentalitet. Har träffat rätt många som inte haft den balans jag önskar o lättare kan hitta hos schäfern eftersom jag kan schäfer linjerna :)
    bara en fråga om erfarenheter.

Svar på tråden Schäfer, frågor och funderingar.