Vilja00 skrev 2007-05-28 15:54:28 följande:
Har haft 5 schäfrar:Sacha ompl. vägde kring 32 kg, klassiska svenska brukslinjer, tyvärr höll inte ryggen. En underbar hund i 6½ år. vaktade när så behövdes men hade inga problem att sortera mellan allvar, lek o barn, vuxna.Busan - ompl. 27 kg nätt i typen, utställningslinjer, höll inte i rygg o nacka. Vek som smör o behövde köpa nerver på Ica.Söt som kola men inget mellan öronen.Quina - Kom som valp. Vuxen 30 kg. blandad bakgrund (både utst o bruks). Ck på utst. Guld o jobba med tills hon blev 2½ år sen slog det tok slint. Prövade allt, hittade inget fel. Avlivades o obducerades -cancer. Trist - en mycket komplett hund annars.Essi - rena svenska brukslinjer blev tyvärr bara drygt 6 månader. Ärftlig leversjukdom gjorde att hon somnade in på Helsingborgs djursjukhus.Här sa jag aldrig mer schäfer o bytte till aussie.Husse kunde inte hålla sig mer än ett år utan schäfer sen flyttade Flippa in - tjohej. Gamla svenska linjer. Som vuxen vägde hon 34 kg. Grov benstomme, frisk som en nötkärna, tjänstetyp mentalt o lärde mig massor om hundar med för mycket i paketet o hur viktigt det är med balans:)Nu surfar både jag o husse runt efter schäfer igen - det blir inte än men det saknas helt klart en schäfer i flocken.
Har du kollat på vit herdehund?
Dom har inte samma ryggproblem som schäfrarna oftast får, utan är av den gamla "schäfer typen dvs brukstypen" med rakrygg mm..