Är era ÄD-barn ändå "lika" er mammor eller ej?
Ni som har ÄD-barn, är de lika er mammor?? Jag tänker främst på utseendet.
Ni som har ÄD-barn, är de lika er mammor?? Jag tänker främst på utseendet.
Jag skulle kunna tänka mig att man kan påverka barnet man bär så tillvida att man kan bidra med harmoni och temperament en aning,kanske.
Förmodligen ligger väl det mesta redan klart i generna,men en del kan du säkert påverka.
Om du är harmonisk och lugn tex och sjunger för ditt barn ofta,så kan du nog bidra redan i magen.
Sedan bidrar du ju hela livet med dina erfarenheter och ditt sätt att ta hand om ditt barn.Det tror jag har enormt stor påverkan.
Själva kontakten och uppfostran och närheten.Du formar och växer ju ihop med ditt barn.
Rent biologiskt tror jag inte man kan bidra med nånting till ägget,från sina egna gener.Du kanske har pappans gener om du använt din partners sperma såklart!
Rätta mig om jag har fel.
Men det kan ju hända att man liknar varann till utseendet ändå!
Ja, det vore ju intressant att höra. Men de parar väl ihop donatorerna så att utseendet passar med mottagarna? Samma ögonfärg, hårfärg kroppsbyggnad osv.
Ja, det var just det jag tänkte. jag undrar hur väl de lyckas med utseendematchningen så att säga?
Vet ínte hur väl de lyckas med matchningen men rent teoretiskt borde det vara svårt att hitta ngn som har liknande drag som du har. Jag tror att man fokuserar på ögon och hårfärg, längd, kanske kroppstyp, kanske i vissa fall formen på näsa och öron..? Men generellt tror jag alltså att det är väldigt basala likheter. Jag är tex. brunhårig och brunögd samt av medellängd, kan tänka mig att det finns väääääldigt många donatorer som motsvarar den beskrivningen men tror samtidigt inte att jag är speciellt lik ngn av dem I alla fall så tror jag att barn härmar gester och minspel, sätt att uttrycka sig och att det ofta gör dem lika de de härmar. Min man har ex.vis två barn sedan tidigare (hans ex och jag är EXTREMT olika) och jag får ofta höra hur lika jag och barnen är
. Kram M
Dom matchar med hårfärg,ögonfärg,längd,kroppsbyggnad,blodgrupp.Våran son var lik mig i början men är nu en kopia av sin far,men har dock ärvt mitt heta temprament.
Läste på vårdguiden att de försöker matcha ögon och hår så långt det går men pga bristen på donatorer kan det vara svårt i vissa fall...
Man kan ju endast matcha om det finns flera donatorer ...
Dyker det bara upp en donator i halvåret så... vilket väl läget är på många håll idag... då är det väl bara som mottagare att tacka och ta emot, även om donatorn är mörkhårig och brunögd och
du själv blondin och blåögd.
Min gynekolog på vanliga gyn sade något intressant helt spontant när vi diskuterade ÄD (han är inte så insatt i ÄD, visste t.ex. inte att det förekommer i Sverige): Ja, då får ju barnet 25 % av pappan, 25 % av den genetiska modern och resten präglas av dig och omgivningen ! Detta sade alltså en gynekolog sedan 40 år. Så hade inte jag tänkt, men det ändrade lite på min inställning till ÄD.
Fint Tagetes!
Jag det är ju faktiskt inte så att det är 50-50.
En del är ju barnets egen unika del också!
Min mamma sa också att man påverkar barnet i magen,under graviditeten,men jag vet inte vad hon menade.Hon lever inte heller längre.
Nån annan kanske vet mer?
Hej!
Jag har också hört att ett ÄD-barn får mycket mer än man kanske tror från kvinnan som bär barnet - uppemot 40-50 %. Det är intressant hur mycket omkringliggande faktorer kan påverka när bebisen är i magen.
Jag tror att donatorn väljs utifrån mottagarens utseende i möjligaste mån. Alltså som Maura skrev att om jag är blond, blåögd, och 1,74 så väljs donatorn utifrån detta,samt att jag tror att blodgruppen ska vara densamma? men det kanske är ett påhitt från mig?
Vad gäller likhet i övrigt så tror jag att jag som förälder påverkar mycket och att alla barn föds med en "genetiskt" förutbestämd personlighet som påverkas och präglas av omgivningen under uppväxten.
Visst är det roligt att läsa det din gynekolog sa Tagetes! Ibland kan jag känna att det inte är mitt barn jag förhoppningsvis kommer att få bära och föda. Nu vet jag ju inte alls hur det kommer att bli men situationen är annorlunda helt klart. Vill mer än allt annat att vi ska få ett barn tillsammans så detta blir vägen dit iaf.
Hej,
Det stämmer att de matchar så mycket som möjligt men blodgruppen är vad jag vet inte alltid en del av matchningen. I allfall inte i mitt fall på Ava i Åbo...
De matchar blodgrupp,längd,vikt,ögonfärg,hudtyp,ansiktsform och öronform på EGV kliniken.