• Fruochmamma

Förvärkar/sammandragning vid stress - i vecka 29

Sitter på jobbet och är såå stressad .. allt ska göras på en gång, inget blir bra, kollegorna tjafasar sinsemellan och jag börjar gråta snart.

Jag fick plötslig gnolande värk liknande mensvärk vilket jag förmodar är förvärkar samt kraftig sammandragning. Är detta ett tecken på att kroppen säger STOPP ??

Jag har framfört på mitt arbete att jag inte kommer kunna hålla detta tempot tills jag slutar arbeta om 8 veckor men ingen verkar lyssna eller fatta.

Jag går in i vecka 29 imorgon och är orolig för att jag inte lyssnar på kroppen..

.. hur dum får man va?! Gråter

• Svar på tråden Förvärkar/sammandragning vid stress - i vecka 29
  • Happy baby

Förvärkar kan man ju ha då och så under hela graviditeten utan att det är nån fara. Men om du får mycket sammandragningar så är det nog ett tecken från kroppen att du bör dra ned på tempot. Låter onekligen som att du har en jobbig situation på din arbetsplats.

• Lillgreta

Jag har också ett stressigt och tungt jobb. När jag stressar och går fort drar magen ihop sig och jag får ont och måste stanna. Oftast gör det ont på ena sidan av magen. Är i vecka 23-23.

Ska ringa min barnmorska nästa vecka och höra med henne om det är farligt eller inte. Men känns ju som om kroppen säger ifrån som du ts säger. Man ska nog lyssna på sin kropp.

• Pernilla3

Jag är i v27 och nu det senaste har sammandragningarna ökat markant. Har även molvärk/mensvärk neråt magen. Idag kom sammandragningarna ofta..kunde knappt gå för det kom sammandragningar som gjorde att jag fick stanna upp. Tillslut blev det bara värk i hela magen mest på hö sida och magen kändes stenhård. har vilat lite nu och det har lättat lite.

• IdaN

Du bör nog lyssna på din kropps signaler att försöka varva ner lite på jobbet,för samandragningar/förvärkar blir värre vid stress och om man gör tunga saker.Men min bm sa att man kan ha upp till 20 st om dagen utan att det är någon fara.Fast man ska hålla koll på dom så att dom inte börjar göra ont eller kommer regelbundet och om dom går över efter vila,eller alvedon.
    Men har du ingen chans till att bli sjukskriven om inte ditt jobb vill lyssna på dig?
    Kram och lycka till

Casper 2år den 16/6 bebben i magen bf 5/9
  • prinsessan och prinsen

Hade inga direkta förvärkar men min första, men med andra hade jag jättemånga smärtsamma sammandragningar från v 24, så jag blev sjukskriven fram till havandeskapspenningen. Jag fick i stort sett bara gå och ta mig lite mat och gå på toan, annars fick jag bara vila. Supertråkigt!

• Ciccilionaa

Skit i jobbet. Jag vet att det är lätt att säga!!!
    Jag har stressat som en tok hela graviditeten.
    Hade "mensvärk" och sammandragningar i 1,5 mån innan det kollades upp. Fick reda på att jag hade GBS (säger absolut inte att så är ditt fall!!!).
    Ngn vecka efter konstaterande av GBS undersöktes jag och hade då börjat öppna mig redan i v 35....

Alltså stress och sammandragningar kan leda till "förtidsbörd" så be alla på jobbet ge dig en chans om du ska orka lite längre eller så "lägger du dig ned" och struntar i jobbet, så får cheferna lösa det.
    Vad är viktigast du+bebis eller jobbet? Kommer de "tacka" dig på jobbet för att du är så "duktig"..
    Jag slutade jobba pga öppning för ca 1,5 vecka sedan och varje dag och varje meddelande från jobbet gör mig bara otroligt lycklig att jag slipper vara där!! (Undrar hur det ska gå när man ska gå tillbax och börja jobba???)

Lyssna på dig och din bebis och strunta i allt.
    Dessutom kan du ju vara hemma ett antal dagar från jobbet, utan att behöva sjukintyg... OM!! de inte fattar på jobbet kan det vara ett sätt att själv visa att du behöver en "break".
    C

• MammaM

Ja tycker precis som de andra att ta och lyssna på din kropp. Hade du inte haft en bebis i magen hade du förmodligen inte kännt något, men nu är du inte själv och bebisen försöker att säga till dig att ta det lugnt.

Själv är jag nu i v41 och har studerat tills för ca 3 veckor sedan. Hade många onda förvärkar från v30 och fick rådet att ta det lugnare i skolan, men det var lättare sagt än gjort. Jag stannade i skolan och skulle ta det lugnare men det gick inte. Så för 4v sedan sa min BM att nu måste jag lägga ner skolan, och jag gjorde det, för att fokusera på barnet och magen och de tycker jag du också ska göra. När man stressar så hinner man liksom inte ställa in sig på att bli mamma och att man ska ha en liten bebis. Mitt beslut att ta ett avbrott från skolan trotts att det bara var 4 veckor kvar på hela min utbildning ångrar jag inte, jag hade inte pallat att vara där in till sista veckan. Nu har jag kunnat sätta mig in lite mer i tanken på att jag ska bli mamma...tidigare han jag liksom inte med att tänka på detta utan det vara bara en massa skola i huvudet.

Lycka till.

• Ximona81

Fyyy.. ja de måste förstå juh.  trist..

jag har fåt samma som du .. vid stress och lite där till.. ska upp på återbesäk på förlossningen nu.. va där igår och de anar att jag kan redan vara öppen 3 cm .. de va tydligen mkt svårbedömt..  men lycka till för dig

• Fruochmamma

Jag har varit jätte tydlig gentemot mitt arbete men dessvärre verkar inte min chef fatta. Den extra veckan jag även ville ha i sommar kom inte "lämpligt" enligt min chef så vi får väl se vad barnmorskan rekomenderar nu i veckan när jag ska dit.

Tack för alla goda & hjärtliga råd iallafall

Svar på tråden Förvärkar/sammandragning vid stress - i vecka 29