• GussanGos

Hjälp med ugnspannkaka

Var längesen jag åt ugnspannkaka och nu när jag kollade på recept i min kokbok så kände jag igen att det inte är alls det receptet jag och min mamma använde oss av när jag var mindre.
    Jag vet att det var bakpulver i den, och jag vill ha just det här fluffiga och lite degiga i pannkakan. Mamma hade inte kvar receptet, det var med i någon jättegammal husmorskokbok från typ 60-talet.

Jag undrar om det är någon som fortfarande gör den med bakpulver i, har ni då lust att dela med er av receptet?

Vore så snällt så jag snart kan sätta igång med den

Livet är farligt att leva, underligt att socialstyrelsen tillåter det.
  • Svar på tråden Hjälp med ugnspannkaka
  • hejentjej

jag har en porslins form och en form lika stor som en plåt
    vilken ska man ha?

• GussanGos

hehe....hoppas det kommer nån och räddar vår middag ikväll då... =)    Jag skulle definitivt tro plåten för den blir ju ganska stor och pluffsig...

• GussanGos

alltså har man en vanlig djup plåt och ett standardrecept så fyller den ut hela plåten och blir lite lagom hög så ja, den blir ganska stor... =)

• hejentjej

alltså en som e lika lång som en plåt?
    ska du ha de idag?
    ja ska ha de en annan dag hehe

• barnvakten

Här kommer mitt recept på ugnspannkakan.....smaklig spis.

4dl vetemjöl
    1tsk salt
    2tsk bakpulver
    1l mjölk
    5ägg
    3dl lagrad riven ost(om man vill)

Blanda mjöl salt och bakpulver.Tillsätt hälften av mjölken. Vispa till en jämn smet. Vispa i resten av mjölken och äggen.Häll i smeten och (osten ) i bakplåtsform med höga kanter.
    Grädda i mitten av ugnen vid 200 grader i ca 45 min.

STOLT MORMOR
  • Lilu

Jag brukar strimla bacon och strö ut på plåten och in i ugnen en stund tills de är krispiga sen tar jag ut plåten och häller över smeten och in i ugnen igen.

Barnvaktens recept funkar nog utmärkt

Bara ett tips om man inte vill he i fläsk (godare med bacon)

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Älgen

Vad är det för smakskillnad på en vanlig ugnspannkaka och en med bakpulver i?

• Lilu
    Älgen skrev 2007-05-25 18:26:41 följande:
    Vad är det för smakskillnad på en vanlig ugnspannkaka och en med bakpulver i?
    ingen alls skulle jag tro....jag brukar inte ha bakpulver i min. Men den blir nog fluffigare med
    (¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hjälp med ugnspannkaka