• jellona0507

Undulaten städar buren?!?

Hahhaa, vad är det min lilla fågel gör egentligen?
    Kom på henne idag när hon var nere på burgolvet idag, och plockade frön, bar iväg dom till hörnet och upprepade proceduren flera gånger.
    Städar hon buren eller vad gör hon?
    Tycker det ser lustigt ut, för alla tomma frö-skal ligger i en hög.

Sen har jag en fråga till..
    En bekant till mig frågade idag om jag ville ta över deras 2år gamla undulat hona, vars partner hade gått bort. Kan jag sätta ihop en 2åring med en 12 veckors? Vems bur ska jag då använda? Är lika stora! Antar att 2åringen är mer dominant, så hon lär styra och ställa i buren!

//busfröet

Minya ska bli storasyster! Lillasyster i magen! [v.26]
  • Svar på tråden Undulaten städar buren?!?
  • bonnieloveskim

När det gäller städningen så har jag ingen aning faktikst.
    Men med att sätta ihop två undulater kan du ju låta båda burarna stå bredvid varandra ett tag så de bygger upp ett intresse för varandra. Så får de träffas när de är ute en stund ur buren.
    Sedan kan du pröva med att sätta dem i samma bur.

Annars kan ju den lilla undulaten lätt bli hackkyckling om honan inte accepterar ungen.
    Och det kan gå väldigt vilt till.

• jellona0507

Jo, tänkte på det där med att den äldre honan kan bli för dominant, eller aggressiv om hon inte gillar min lilla. Får nog göra som du säger, ha de i separata burar ett par dagar, och sedan låta dom flyga tillsammans ett tag. Förhoppningsvis accepterar den äldre min lilla, så de får sällskap av varandra.
    Hade inte hjärta att säga nej till att ta emot henne, annars skulle hon avlivas. Det tycker jag hon är tok för ung för!

• jellona0507

Nu är nya undulaten här. Sitter i sin egen bur. Fåglarna är jätte nyfikna på varandra, båda hänger fast i gallret, mitt emot varandra! Undra om det är ett gott tecken. Min lilla låter som en skata då och då, annars kvittrar båda två.

Vågar man chansa och låta de vara i samma bur, ev. flyga fritt tillsammans imorgon?
    Den nya kvittrar så snällt hela tiden, är bara min lilla höna som moppsar upp sig, och låter fult.

• bonnieloveskim

kanske bättre ändå att vänta ett tag med att sätat dem i samma bur.. fåglar har ju revir..., låt dem bygga upp en vänskap först.

Ibland kan det funka omg iblnad blir det slagsmål...

• bonnieloveskim

Förresten..jag kom på att din fågel kanske städar buren för att hon är uttråkad....!
    bara en tanke som slog mig... nu får hon kanske annat att tänka på med någon i sällskap *ler*

• Gnista

Hon kanske bygger bo? Nog inte så vanligt när dom inte har vare sig en grabb eller en holk, men hon kanske är jättesugen? Att hon plockar just med frön skulle ju kunna bero på att hon inte har någt annat bomaterial att tillgå.

Har du tur blir fåglarna kompisar, men två honfåglar brukar kunna vara lite stingsliga mot varandra. I "värsta" fall kan du ju alltid köpa en varisn kille till dom

• jellona0507

Nu sitter båda fåglarna i samma bur!! och det funkar hur bra som helst! De har nu fått vara tillsammans i 4 timmar, och de sitter redan brevid varandra och kvittrar!
    Lill fågeln har slutat med "städandet" sen nya fågeln kom hit, så antar att hon hade lite tråkigt!
    Fyllde på med en MASSA sand nere på burbotten, och snäckskal, så nu har dom lite att göra där nere också!

Får hoppas att det fortsätter så här bra i fortsättningen också!

• jellona0507

Här kommer bildbevis på att damerna verkar ha accepterar varandra!

Usel kvalité, men där sitter dom! Sida vid sida!

• Namaste72

Så gulliga! Jag har haft 4 undulater i mitt liv, alla lika mysiga. Om jag inte hade haft en bindgalen katt hade jag skaffat nya!

• jellona0507
    Namaste72 skrev 2007-05-28 17:49:59 följande:
    Så gulliga! Jag har haft 4 undulater i mitt liv, alla lika mysiga. Om jag inte hade haft en bindgalen katt hade jag skaffat nya!
    Hihi, ja, undulater är härliga små varelser. Den som är mest gul har jag fått nästan helt tam, och den gröna damen är fortfarande lite handskygg, men ska inte ge mig!
    Har tidigare haft 4 undulater, bara fått 1 av dom tam!
    Katten tycker nog att fåglarna är som små kycklingar, maat maat maat! Hahaha
Svar på tråden Undulaten städar buren?!?