• emaslema

    Jag vill ställa upp som surrogatmamma!

    Är det någon som vet hur det fungerar? Det är väl olagligt här i Sverige? Man får liksom göra det lite 'under bordet'...

    Jag tycker att det är härligt att vara gravid och jättehäftigt att föda barn och jag skulle utan problem kunna ställa upp som surrogatmamma för att hjälpa ett barnlöst par.

    Vad tycker ni om saken? Debatt!

  • Svar på tråden Jag vill ställa upp som surrogatmamma!
  • klickann

    ja- varför inte :) Jag skulle inte vilja det men om man vill det så är det väl superbra? Är det verkligen olagligt i Sverige? Det känns som att det där borde man få göra upp själv mellan parterna...
    Vad anser din man om saken??

  • emaslema

    han tycker att det är lite konstigt men stöttar mig i frågan. Han är för att hjälpa andra, men han är rädd för att det ska bli svårt att lämna bort barnet.

    Jag har läst lite och ja- det är olagligt i sverige men man får göra det i finland så svenska par brukar tydligen åka dit och göra det.

  • klickann

    jaha... Men du menar att du vill sätta in ngn annans befruktade ägg. Inte använda dina egna ägg?
    Tror inte du själv att det kan bli mkt jobbigt att lämna bort barnet sedan?

  • UmeåElin

    Ett bekymmer med detta i Sverige är att barnet juridiskt blir surrogat mammans och att en adoption måste ske.
    För att veta att rätt par ska bli föräldrar måste de genomgått adoptionsutredning mm.
    Inte så enkelt som att komma överens sinsemellan, tyvärr.

  • Kontroll

    Jag har precis fått besked om att jag inte kan bli gravid. Jag saknar de rätta receptorerna i slemhinnan i livmodern, så ett befruktat ägg kan inte fästa. Men jag vill så gärna ha ett biologiskt barn. En surrogatmamma vore min högsta önskan.

  • Lovanti

    Jag har också funderingar på att ställa upp som surrogatmamma. Men vet inte hur man ska gå tillväga? Min sambo tror att man tar betalt för att vara surrogatmamma, men jag trodde att man gjorde det gratis? Jag hade i alla fall inte tänkt att ta betalt, eller kanske för patientavgift men inget utöver detta. Eller ska man ta betalt?

  • Lovanti

    Oj, vad kansigt det bel att låta... hoppas att ingen tar illa upp!=)

  • Lovanti

    åh, sedan stavar jag som en kråka också! =)Knasigt och blev skulle det vara.

  • Skina

    Att vara surrogatmamma innebär 9 månaders slit för kvinnokroppen, jag tycker staten skulle gå in och ge accept till de som vill vara surrogatmammor och ge dem ersättning för det. Det måste bli mycket billigare i längden tror jag!.. bara lite bubbel..

  • HoppTro

    Jag har sett dokummentärer från USA och andra länder om surrogatmammor. Jag tycker det är en bra sak. Fantastiskt att dessa kvinnor vill hjälpa andra par!
    Komplicerat är det antagligen, men det är synd att det inte finns den möjligheten i Sverige. Pengar som ersättning tycker jag att en surrogatmamma är värd.

Svar på tråden Jag vill ställa upp som surrogatmamma!