• Little Ms Chatterbox

Lambdatecken, förklara det för mig

Det första VUL jag gjorde i denna graviditeten, v 10, upptäcktes det att jag väntade tvillingar Jag blev totalchockad och minns bara en del vad som sen sas, har för mig att läkaren sa att hon INTE såg något T-tecken, Min BM sa senare: Hon sa inte Lambdatecken då? Och jag kunde ju varken hålla med eller protestera eftersom jag inte kom ihåg mycket från den undersökningenGenerad Den läkaren hade inte så mycket UL utbildning så sa att det är bättre att det görs ett nytt UL men någon som kan...
    Något blev fel för i min remiss till rutin-UL blev det aldrig inskrivet att jag väntade tvillingar så jag var aldrig på ett tidigt UL för att mäta hinnorna, som det tydligen är bra om man gör så fort som det går efter man upptäckt att det är tvillingar för att lättare kunna fastställa enäggs eller tvåäggs.

Nästa UL var rutin-UL, v.18? och på det pappret står det bla: Skiljevägg<2mm Lambdatecken. Dichoriotiska enligt Dr NN.

Vad är Lambdatecken? Jag har förstått att det har med hinnorna eller navälsträngsfästet att göra och att det är bra att hitta Lambdatecken för att utsluta enäggs. Eller?Fot i munnnenFundersam
    Men skiljeväggen som är <2mm, är inte det ett tecken på enäggs?
    Är det någon som kan räta ut mina frågetecken till utropstäcken så blir jag glad!

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Svar på tråden Lambdatecken, förklara det för mig
  • hejsvejs

Hej, om jag fattat det hela rätt efter mitt UL i v18 så sa BM att är skiljeväggen över 2mm tyder det på tvåäggs (var 3mm på mig), och jag hade även lambdatecken som syntes tydligt, även det ett tecken på tvåäggs. Men trots allt det kan de ändå inte veta med säkerhet att det verkligen är två- eller enäggs...

• Wagram

Hittade detta i lakartidningen (mot slutet namns lambdatecken):

"Monozygota tvillingar är genetiskt sett samma individ, alltid av samma kön, men intrauterint kan bilden alltså variera. Sker delningen tidigt och graviditeterna separeras före blastocyststadiet, får man en bild som vid en dizygot graviditet med separata placentor ? som dock kan vara fusionerade ? och fyrdubbel skiljevägg. Sker delningen senare är placenta gemensam och skiljeväggen tunnare då den bara innehåller amnion-hinnorna. Detta är oftast fallet vid monozygoti. Sker delningen ännu senare saknas skiljevägg (monoamniotisk), och i extremfallet har inte ens kropparna separerats och vi får en »siamesisk« tvilling.
    Eftersom placenta ofta är svår att visualisera har man alltså valt att utgå från placentas hinnor, eller snarare hinninfästningen, som skiljer sig vid mono- och diplacentär placentation. Vävnad mellan hinnorna ger ett karakteristiskt utseende (lambdatecken) och är liktydigt med två placentor. Däremot är inte avsaknad av detta tecken liktydigt med en placenta. Detta tecken kan bara användas, med säkerhet, som ett positivt diagnostikum."

• leeena

Hej..Ska ha tvillingar jag oxå,i oktober..:) Och när vi var på ultraljud i måndags så pratade min BM också om "T -tecken"..som jag förstog det på henne och på läkaren som sen kom och tittade så är det fästet vid skiljeväggen som de menar..Om det ser ut som ett upponer vänt T så är det ett tecken på att det är tvåäggs eftersom deras väggar har växt ihop...Om fästet är rakt,alltså utan T-tecken så är det troligare att det är enäggs..

• smurfliten

Jag var på UL i tisdags och som jag förstod det var T-tecken = enäggs.. Googlade efter det och fann detta.. Läs vad Snoffsan sagt på sidan! Det är precis så jag uppfattat det också!

www.familjeliv.se/Forum-2-18/m362785.html

♥ Spöket Emma 050623 ♥ Två små myror BF 1/10 ♥
  • Sencha

Tja, lambda eller T beror väl på vilket håll man ser den från?

• Little Ms Chatterbox

Ja, moderkakorna, ja... Fundersam När jag gjorde rutin-UL i v. 18 nånting var det ju 2 UL med 2 dagars mellanrum. Första gången visste dom ju inte att det var tvillingar så jag fick komma tillbaka senare för kompletterande UL på en bättre apparat.

De papper jag har från de båda UL, står det på det jag gjorde första dagen:
    Placenta tvilling 1: framvägg UA, Placenta tvilling 2: bakväggUA.
    På det 2:a UL jag gjorde 2 dagar senare står det:
    Placenta tvilling 1: bakväggUA, Placenta tvilling 2: framväggUA
    Alltså har moderkakorna bytt plats. (Inte barnen, dom låg som i våningsäng och lätt att se skilnad på i storlek, så dom var kvar på samma plats) I kommentarrutan längre ner står det: Placentor delvis sammanväxta.

• Gemelas

Det är säkert inte moderkakorna som bytt plats utan bebisarna som byts om med att ligga längst ned. Mina skiftade hela tiden med att vara tv1 och tv2. De räknar alltid tv1 som den som är längst ned och det kan variera ofta i tidig graviditet. Blev själv förvirrad när läkarna sa olika varje gång. Var på många UL pga enäggstvillingar med tunn skiljevägg.
    Det var likadant för mig att de missade att kalla till spec ul för att kolla hinnorna. var på ul runt v9-11 och skulle på ett mellan v13-14 men det blev v17 istället och då var det svårare att se lambdatecknet (som inte fanns mellan mina). Moderkakan såg hela tiden ut att vara en gemensam eller sammanväxt.

• Little Ms Chatterbox

Nej, dom hade inte bytt plats mellan de 2 UL, vikten och längden stämde sa BM som gjorde UL, var samma BM bägge gångerna. Och sparkarna var på samma plats hela tiden dom låg som i våningssäng och med huvudet åt var sitt håll. Nu har då en flyttat på sig för det är ofta sparkar ner mot livmodermunnen som om den vill sparka ut slemproppen och vifta med tårna lite utanför *INTE skönt*

Svar på tråden Lambdatecken, förklara det för mig