Lambdatecken, förklara det för mig
Det första VUL jag gjorde i denna graviditeten, v 10, upptäcktes det att jag väntade tvillingar
Jag blev totalchockad och minns bara en del vad som sen sas, har för mig att läkaren sa att hon INTE såg något T-tecken, Min BM sa senare: Hon sa inte Lambdatecken då? Och jag kunde ju varken hålla med eller protestera eftersom jag inte kom ihåg mycket från den undersökningen
Den läkaren hade inte så mycket UL utbildning så sa att det är bättre att det görs ett nytt UL men någon som kan...
Något blev fel för i min remiss till rutin-UL blev det aldrig inskrivet att jag väntade tvillingar så jag var aldrig på ett tidigt UL för att mäta hinnorna, som det tydligen är bra om man gör så fort som det går efter man upptäckt att det är tvillingar för att lättare kunna fastställa enäggs eller tvåäggs.
Nästa UL var rutin-UL, v.18? och på det pappret står det bla: Skiljevägg<2mm Lambdatecken. Dichoriotiska enligt Dr NN.
Vad är Lambdatecken? Jag har förstått att det har med hinnorna eller navälsträngsfästet att göra och att det är bra att hitta Lambdatecken för att utsluta enäggs. Eller?![]()
![]()
Men skiljeväggen som är <2mm, är inte det ett tecken på enäggs?
Är det någon som kan räta ut mina frågetecken till utropstäcken så blir jag glad!