• Helena 82

    Äggdonator, får man betalt?

    Bara undrar, får man betalt för de eller är det bara den goda viljan som räknas?? Isåfall hur mycket? *nyfiken*

  • Svar på tråden Äggdonator, får man betalt?
  • bea85

    har hört att man inte fårt mer än betalt för att man missat en dags jobb . men jag är inte 100

  • elefanten

    Nix! Ersättning för förlorad arbetsinkomst tror jag. Men utomlands, typ USA kan man få rätt bra betalt har jag hört.

  • Helena 82

    ja jag läste också de nånstans typ 50 lök...Shit, de e mycket pengar!!!

  • Minna07

    Många äggdonatiorer i Sverige går ekonomiskt back på det hela i slutändan.

    Men jag förstår inte att man vågar donera om man nu inte själv är klar med barnafödandet förstås. Det finns de kvinnor som fått blivit förstörda av hormoner mm och själv aldrig kommer kunna få barn.

  • miss maple

    En äggdonator får 3000 kr för förlorad inkomst samt läkemedel.

  • Fiaflopp
    Minna07 skrev 2007-05-26 00:13:40 följande:
    Många äggdonatiorer i Sverige går ekonomiskt back på det hela i slutändan.Men jag förstår inte att man vågar donera om man nu inte själv är klar med barnafödandet förstås. Det finns de kvinnor som fått blivit förstörda av hormoner mm och själv aldrig kommer kunna få barn.
    Det är inte bevisat att det beror på hormoner,absolut inte så det är fel av dig att säga!!

    Aldrig att en läkare sulle utsätta en människa för att bli donator om det vore så,det begriper du väl själv!
  • Fiaflopp

    Minna07: läste din pres och får beklaga det som hänt,MEN som du själv skriver så är inget bevisat vart det kommer ifrån.

  • LJF

    På HS är personalen väldigt måna om donatorerna.

    Jag kan tänka mej att donatorer kan gå back för det är ganska många besök och endel väldigt långa så jobbar man blir det en stor arbetsinkomst förlust, bor man som jag blir resorna dessutom långa. Jag har tur och är hemma med barn som jag kan få hjälp att passa, dessutom så har min pappa skjutsat mig hela tiden. Däremot verkar HS stå för läkemedlen på en gång när man hämtar ut dem på apoteket så de behöver man inte ligga ute med.

  • Maura

    Himmel vad rädd jag blir när jag läser din pres Minna. Det låter oerhört hemskt och om man kan påvisa att det finns en tillstymmelse till ökad cancerrisk pga IVF är det ju fruktansvärt att man inte får besked om detta innan man börjar medicinera??!! Kanske borde man se till att gå på täta mamografi-kontroller? Hur är det med er andra, har era läkare sagt ngt. om detta? Kram M

  • Fiaflopp
    Maura skrev 2007-05-26 18:16:09 följande:
    Himmel vad rädd jag blir när jag läser din pres Minna. Det låter oerhört hemskt och om man kan påvisa att det finns en tillstymmelse till ökad cancerrisk pga IVF är det ju fruktansvärt att man inte får besked om detta innan man börjar medicinera??!! Kanske borde man se till att gå på täta mamografi-kontroller? Hur är det med er andra, har era läkare sagt ngt. om detta? Kram M
    Nej,har aldrig hört ett ord så därför är det fel att skrämma upp folk anser jag.
    Jag har ändå gått på 4 olika kliniker.
  • lillewill

    Man får för resor,inkomstbortfall och dom preparat man behöver.MEn vill också passa på att säga till alla som väljer att bli donatorer:För mig är ni dom mest underbara människor som finns,ni ger oss ofrivilligt barnlösa en chans till det vi längtar efter mest av allt.Önkade dock att det fanns fler då köerna är långa.Tack ännu en gång.

  • kantarellkisse

    För egen del är pengar för annat än just förlorad inkomst (men då så generöst att det även innefattar exempelvis sjukdagar om jag mår dåligt under nedreglering)inte särskilt viktigt. Jag tänker snarare på att jag själv är mottagare av spermadonation och den tacksamhet jag känner inför det. För mig är den gåvan så enorm att jag kan tänka mig att så att säga ge gåvan till någon annan som istället behöver det jag har. Jag kan känna en värme i hjärtat vid tanken på den främling någonstans som ville ge en okänd kvinna en chans till allra vackraste. MEN, jag kan inte för mitt liv tänka mig att donera i Sverige. Visst känner jag för alla er som väntar och längtar, men jag har också en aversion mot Sverige som pga att jag är ensamstående tvingat mig att gå i "landsflykt" för att få ta emot sperma. Så för min del finns tankar på att erbjuda mina ägg till något av de länder som faktiskt öppnat sina dörrar för mig. Men liksom jag vill att mitt barn ska kunna söka sitt genetiska ursprung vill jag att någon annans barn ska kunna söka mig om det är viktigt för denna. Så då faller Danmark bort. Kvar står Finland. Så om ingenting förändras, och jag faktiskt blir gravid genom inseminationerna (det är ju liksom ingen idé att donera värdelösa ägg) så funderar jag allvarligt på att donera i Finland om sisådär 2 år.

Svar på tråden Äggdonator, får man betalt?