• Mamasnest

Någon som får barnbidrag från Norge?

Min sambo börjar den 3 juni arbeta i Norge efter att ha jobbat internationellt. Pga hans tidigare jobb har alla föräldradagar tillfallit mig med dottern, och eftersom nästa barn beräknas födas nu i slutet på juni kommer jag få även alla de dagarna.

Det jag undrar över är hur högt barnbidraget är i Norge eftersom jag vet att jag kan söka mellanskillnaden. Är det värt det eller handlar det om en hundring per barn? Dessutom undrar jag om jag riskerar krångel med svenska FK om vi berättar att han kommer att arbeta i Norge och inte internationellt? Kanske anser de att han borde kunna få föräldradagar från Norge?

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • Svar på tråden Någon som får barnbidrag från Norge?
  • Auroratiger

Till oss (min man jobbar i Norge) sa de att alla dagar tillfaller mig, men så dras de dagar han tar ut i Norge bort från mina dagar. Han kommer alltså att få pengar från norska motsvarigheten till FK (Trygden tror jag det heter) när han tar ut sina dagar.

I Sverige väljer man ju hur många dagar/vecka man vill ta ut, men i Norge väljer man istället hur stor del av lönen man tar ut. Man kan ta upp till 100% av lönen men får då färre dagar än om man tar t ex 80%. Tyvärr måste man tydligen sedan skatta på de här pengarna i Sverige. Nu vet jag ju inte vad din sambo jobbar med, men eftersom min man i vanliga fall har sjöskatt så blir det rätt stor skillnad för oss.

Det är ungefär vad jag vet.

• Auroratiger

Och nu ser jag att du frågar om barnbidrag och inte föräldrapenning. Sorry!

• Mamasnest

Men om din man jobbar i Norge har du väl rätt till barnbidrag därifrån? Det sa i alla fall FK till mig.

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • Auroratiger

Det har jag faktiskt inte hört något om. Jag har ju inte frågat heller, förstås, bara antagit att eftersom jag har bott och jobbat i Sverige hela tiden så kommer barnbidraget därifrån också (det tillfaller väl mamman om man inte säger något annat). Hmm, ska kolla upp!

Svar på tråden Någon som får barnbidrag från Norge?