Dora utforskaren
Rasmus har precis börjat intressera sig för Dora utforskaren. Ett bra program, men kan inte låta bli att irritera mig på att dom blandar svenska och engelska, samt att dom måste säga allt minst 2 gånger när dom letar efter något.
Rasmus har precis börjat intressera sig för Dora utforskaren. Ett bra program, men kan inte låta bli att irritera mig på att dom blandar svenska och engelska, samt att dom måste säga allt minst 2 gånger när dom letar efter något.
Mmm, men det är ju det som är poängen, att de ska tjata in en massa fraser i barnet...
Tycker det är fånigt överpedagogiskt, men dottern gillar det...
men är det inte för att barnen lär sig bättre då. mina barn har då lärt sig lite engelska tack vare Dora......
men jag själv tycker det är ett jobbigt programm.
Jovisst är det väl bra för äldre barn, men är inte målgruppen dom lite mindre barnen typ från 2 år till 4-5 år?
Mina barn bara älskar Dora. Å för oss vuxna är det jobbigt att dom upprepar allting, men det är ju det småbarnspedagogik handlar om. Man ska gärna läsa samma saga varneda kväl, sjunga max tre olika sånger, upprepandet är en trygghet och leder till utveckling.
Angående engelskan så stör det mig inte särskilt mycket, min 4-åring fattar ju att det är ett annat språk och är jättenöjd över att han vet att stjärnor heter stars och att man kan säga go up eller go down för upp och ner.
Det som stör mig är att ungarna 6.05 varje vardagmorgonsitter i soffan och vrålar: Karta, KARTA KARTA och SWIPER INTE STJÄLA! Man vill ju sova ju
Barn lär sig genom upprepning, därav upprepningarna.
Barn har lätt at lära sig språk, därav språkblandningen.
Dora är sju år gammal, så målgruppen är inte de allra minsta barnen utan så kallade "pre-schoolers", alltså upp till 6-7 år. Min dotter är just över 3 år och hon har gillat Dora länge, men det är först nu som hon kan börja _förstå_ saker mer och hänga med i äventyren.
Men är det verkligen bra, det här Dora-programmet? Själv tycker jag att det är fult, tjatigt och "plastigt", känns som typiskt amerikanskt massproducerat och allt det där. Men är det bra ur pedagogisk synvinkel? Har jag fel? Har inte köpt nåt till dottern men hon ser det på tv ibland.
Min son älskar Dora och kan räkna till tio på engelska tack vare det programmet. Han är endast 2 1/2 år. Jag tycker att det är väldigt lärorikt, men visst tycker vi vuxna att det är tjatigt med alla dessa upprepningar, men det är ju inte vi som är målgruppen heller.
Jag gillar det också, min dotter med 3 år ..
Jag tycker det är ett jätte bra program, de lär barnen att räkna, färger, former, språk och att komma ihåg.
Vår son har kollat på det från 2 år, han är nu snart 4 och älskar det ännu.
Men jag kan hålla med om att på morgonen är det lätt irreterande med den där jäkla KARTA, KARTA, KAAAAAARTAAAAAAAA
Jonathan gillar också Dora, han är 4 år. Det jag kan tycka är fel med Dora är att alla grejer med Dora tex. tröjor och plånböcker osv. är ROSA!!!! Jag har absolut inget emot ett min grabb har "tjejfärger" man han vill ju inte själv! Är det så svårt att göra något i tex grönt?
sparv78: jag har hittat jättefina tröjor på tradera! Där finns tröjor med Diego och Dora på till killar! kolla där!
Här tittas det på dora ofta. Min dotter älskar det medan jag och sambon är mer måttligt förtjusta. Eftersom vi bor i england ser vi originalet där Dora pratar spanska och engelska. Vi brukar roa oss med diskutera varför Dora och Boots inte gör sig av med swiper en gång för alla =)