• MY2004

2åring med näsblod

Min son gnor sig över näsan och har sista dagarna blödit näsblod av och till, han är inte ens förkyld...
    Nu har ögonen börjat bli röda och när han sovit har han massa gojs, jag tror inte dessa två grejer har med varann att göra, men tycker ändå att det känns olustigt!
    Är det vanligt att så små barn har näsblod?

• Svar på tråden 2åring med näsblod
  • Birgitta2

Vad gäller näsblod har mina ungar haft det ofta ofta sen de var pyttesmå. Det har visat sig att de har lite dålig koagulationsförmåga, och det är inte mycket att göra något åt.

Om din son fortsätter med att blöda mycket näsblod, så ring till öron-näsa-hals-kliniken och be att få komma in under en blödning. Då kan de lokalisera vart blödningen kommer ifrån och bränna det stället.

• LeaveMeAlone

min son blödde lite första gången vid 2 månader och har gjort det många ggr sedan dess. vissa har känsligare slemhinnor än andra och det räcker med lite snuva eller att han bonkar i näsan löst så börjar det blöda mycket. första gångerna vart jag livrädd men har pratat med många läkare och sjukvårdsrådgivningen och alla säger att det är vanligt. ser läskigt ut men inget att oroa sig för.

Svar på tråden 2åring med näsblod