• majyra

Är barn mer sjuka nu än förr???

Är barn mer sjuka nu än förr? Min mamma påstår att vi inte var särskilt sjuka (som jag minns så stämmer detta). Hon och jag satt och pratade om "varför", här om kvällen. Jag förstod inte den här förklaringen "det är mer dagis nuförtiden, därför är barn mer sjuka!", eftersom vad jag erfarit och hört, så är barn "hemma" ofta lika sjuka. De bygger ju upp ett immunförsvar, genom att vara sjuka och om de är hemma, så kommer sjukdomarna iallafall, så fort de börjar "utåtrikta sig". Det är svårt att isolera barn från sjukdomar, har jag också hört. TILLBAKA TILL FRÅGAN!!! Är barn sjukare nu än förr (början av 70-talet)?

• Svar på tråden Är barn mer sjuka nu än förr???
  • Maria med 3

Tror inte det, men när barnen blir stora så har man ju glömt de där sjukdomsperioderna. De är ju inte så många om man ser tillbaka på nån som är vuxen.

• Isolde

Nä, det tror jag inte. Jag var liten på 70-talet, och det gick förkylningar mest hela tiden, har mamma berättat. Alla mina kompisar hade ont i öronen stup i kvarten också (hade tur själv, slapp öroninflammationer). Din mamma idealiserar!

• Themis

Ha, jag var sjuk så mycket i ettan och tvåan att klassen knappt visste vem jag var.

Ett otal öroninflammationer och förkylningar och samtliga barnsjukdomar hann jag med på de åren. Så det känns inte sant för min del, även om jag har järnhälsa idag.

Svar på tråden Är barn mer sjuka nu än förr???