• siamusen

Nagon som vet hur man gör gardiner som hänger?

Och jag vet att alla gardiner hänger men jag menar sana som hänger fran taket och sänks nedat över fönstret, inte sana som dras fram och tillbaka

Nagon som fattar vad jag menar, är ju sa otroligt bra pa att förklara

Har ett stort fönster pa över 3 m om jag minns rätt sa vi maste nog fixa till nagot själva..men hur gör man?

• Svar på tråden Nagon som vet hur man gör gardiner som hänger?
  • pr32

Kan det vara hissgardin du menar?

~¨~¨~om musik är kärlek, så spela!~¨~¨~
  • siamusen

Kan det säkert vara. Ormet kruper hemma hos mig för jâmnan.

• Susidus

Hmm. är det hissgardin som du menar så har jag gjort ett par.
    Min erfarenhet är dock att det är bra mycket dyrare och pilligare än att köpa färdiga...
    Till ett så stort fönster kan det ju vara svårt att få tag på men samtidigt kan det vara svårt att tillverka en som funkar smidigt att höja och sänka.
    Kan det kanske funka med 2 eller 3st bredvid varandra?
    Vill du ändå ha beskrivning på hur man gör en hissgardin så kan jag bistå!

• Susidus

Ok, man gör ungefär så här.

Tygåtgång. bredd + ca 3cm sömnsmån (du behöver antagligen skarva till ditt breda fönster...) x dubbla längden + ca 5cm sömnsmån
    Övrigt:
    -En tunn trälist, lika lång som färdiga gardinens bredd minus ca 1cm
    -Valfritt antal "Latter"(tunn metallstång finns att köpa i välsorterad tygaffär)lika långa som färdiga gardinens bredd minus ca 1cm
    -några decimeter tunt bomullsband
    -metallöglor och krokar.

Fålla långsidorna (om det är stagkant räcker det att vika in och fålla, annars sicksacka först)
    Sicksacka kortsidorna
    Vik en gång på bredden, räta mot räta sy ihop kortsidan.
    Kräng över tyget och stryk.

Nu behöver du sy en kanal längs ena kortsidan (förslagsvis den som du sytt inop tidigare för trälisten.
    Passa på att sy in öglor av bomullsbandet i sömmen några cm in från kanterna samt mitt på (för en bred gardin behövs antagligen flera)
    Sedan behöver du sy tunan kanaler för "latter" med jämna mellanrum längs hela gardinens längd. Sy in öglor av bomullsbandet även här med samma avstånds som ovan.
    Det kan vara snyggt att inte sy i en latter längst ned utan låta någon dm tyg hänga fritt i gardinens nederkant.

Sedan trär du i din list och "lattrar".
    Tillsist knyter du fast en bit nylonsnöre i varje ögla vid den nedersta "lattern". Trä sedan varje bit upp genom varje ovanförliggande ögla. Trä en lååång bit snöre genom alla öglorna uppe vid trälisten och knyt fast alla snörändarna i denna.

Skruva in några metallöglor i trälistens överkant och matchande krokar i din fönsterkarm så är upphängningen klar. Sedan behövs en liten krok i karmens länsida för att fästa snöret i när du har gardinen upphissad. (modell persienn...)

Krångligt beskrivet, jag vet. Har du frågor är det bara att återkomma!
    Har faktiskt en skiss som jag gjort när jag hjälpte en kompis med beskrivning. Mycket taffligt gjort men jag lägger in den i mitt galleri så kan du kika där
    Lycka till

• siamusen

Tack sa jâttemycket! Ska kolla noga och sedan snacka med min mor som âr den som ska hjâlpa mig

• LCroft

Man kan också göra en enklare variant som kallas för 1700-tals rullgardin. Den är så enkel att göra att t.o.m jag klarade av det och det säger inte lite Den är som en längre rak gardin som man rullar upp och knyter fast med 2 band. Förstod du alls vad jag menade? Har en bild i galleriet men det syns kanske inte så bra. Finns iaf i det rum som det står spis/data/lekrum under om du är intresserad.

• siamusen

Later interessant LCroft. Ska genast kolla!

• siamusen

Sag fint ut Hur gör man en san?

• LCroft

Tack Jag köpte en stång, helt vanlig i trä som jag bad dem i affären såga i rätt längd och 2 krokar att hänga upp i.

Sen sydde jag en kanal högst upp i tyget var jag satte in trästången, en smal kant nere och rullade upp i den höjd jag ville ha, tog 2 band (sydde faktiskt dem också i brist på band hemma) lag över trästången och band fast undertill så gardinen hålls upp. Förstod du alls av min konstiga förklaring? Fråga bara så försöker jag förklara så gott jag kan

• siamusen

Jag förstod Jâttefint hem du har.

• LCroft

Tack snälla Va bra att du förstod, tyckte själv det lät så rörigt

• gertie
    LCroft skrev 2007-05-26 22:08:19 följande:
    Man kan också göra en enklare variant som kallas för 1700-tals
    rullgardin. Den är så enkel att göra att t.o.m jag klarade av det och
    det säger inte lite
    Den är som en längre rak gardin som man rullar upp och knyter fast med
    2 band. Förstod du alls vad jag menade? Har en bild i galleriet men det
    syns kanske inte så bra. Finns iaf i det rum som det står
    spis/data/lekrum under om du är intresserad.
    Det fina i kråksången är att 1700-talsgarinen inte bara är enklare att sy - den är mycket snyggare också!
  • LCroft
    gertie skrev 2007-05-27 23:27:54 följande:
    Det fina i kråksången är att 1700-talsgarinen inte bara är enklare att sy - den är mycket snyggare också!
    Det håller jag med om
Svar på tråden Nagon som vet hur man gör gardiner som hänger?