• Mina72

dömmer du???

Hejsan sitter här och funderar lite...

Har du hört detta ordspråk? Den som dömmer någon annan dömmer sig själv.

Tycker det är väldigt snarlikt.

Ögonen är själens spegel.

Vem dömmer du? Vem har rätt till att dömma andra?

• Svar på tråden dömmer du???
  • Nyfiken gul

som jag brukar säga: Döm inte din broder förrän du gått två mil i hans mockasiner...

dvs - döm ingen förrän du vet hur det verkligen är...

• Miafia33

Jag är väldigt försiktig med att döma andra människor.
    Sen är det intressant att diskutera vad döma egentligen innebär. Dömer jag ngn som jag tex anser skriver ngt korkat

intressant tanke ts

• Miafia33

om ngn skriver något korkat skulle det stå

• Grannen

Har inte hört det ordspråket men tycker inte alls att det liknar ögonen är själens spegel. Det sistnämnda ser jag mer som att man i en persons ögon kan se hur själen mår, att sorgsenhet och lycka syns i ögonen-och att mman inte kan spela falsk lycka/sorg med ögonen.

Det första kan jag inte riktigt förstå-innebär det att man genom att dömma ngn visar vilken sorts människa man är?

Alla har väl en rätt att dömma, men det behöver ju inte vara så bara för att man dömmer ngn-finns ofta mkt som man inte vet när man dömmer ngn som kan ligga bakom handlingen.

Personligen dömmer jag folk som misshandlar sina barn och som röker under graviditeten.

• lillagryn2

anser att det är belastande att döma andra. Man tar en roll av att veta mer än andra när man dömer, vilket man gott kan anta är felaktigt.

• Soultravel

Alla rättfärdigar sina handlingar (för sig själva) i det ögonblick de utförs. Ingen gör egentligen något ont ur den individens perspektiv i just den stunden. Alltså med ont uppsåt.

På samma sätt rättfärdigar vi naturligtvis våra domar över vad det än må vara.

Och ja den som dömmer någon annan dömmer också sig själv!

• Grannen

Soultravel: Tror du altså att ingen utför en handling av ren ondska.

• Soultravel

Nej precis. Men för att förstå det så kan du läsa vad jag har för tankar kring ondska i tråden:

Finns ondska? Lör 17 mar 18:17 - ID: 18547687
    Liveit1971

Den ligger under Allmänna rubriker > Filosofi

mumlin skrev 2007-05-26 22:45:19 följande:
    Soultravel: Tror du altså att ingen utför en handling av ren ondska.
  • flowerbranch

Jag dömmer alltid människor efter det första intrycket, och oftast stämmer det riktigt bra. Hellre tar jag att nån tycker jag är ett praktas än att det händer mig någonting.. Men det är nog mest en arbetskada =)

• Tessidess

"Den som dömer andra dömer också sig själv"

Jag har hört ordspråker många gånger och det stämmer till fullo,

Jag kan inte känna en kvalite i en annan människa utan att bära den själv. Att ha tankar som är fördömande mot andra innebär att man dömer sig själv. Dålig självkänsla handlar det om.

Vi är speglar åt varandra...

Svar på tråden dömmer du???